Το Βέλγιο ενισχύει την ασφάλεια των συνόρων του με την ψήφιση νόμου που προβλέπει την ανάπτυξη έως και 100 συνοριοφυλάκων της Frontex στα σημεία εισόδου του.
Αυτό περιλαμβάνει αεροδρόμια, θαλάσσια λιμάνια, τη σήραγγα Eurostar και τον σταθμό Midi των Βρυξελλών, τον κύριο κόμβο για την υπηρεσία τρένων προς τη Βρετανία.
Ο σταθμός Midi των Βρυξελλών αποτελεί κρίσιμο σημείο εισόδου για πολλούς ταξιδιώτες από τη Βρετανία και την ΕΕ.
Ο Frontex είναι ο Οργανισμός Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαχειρίζεται τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.
Το βελγικό ομοσπονδιακό κοινοβούλιο ενέκρινε το νομοσχέδιο στις 2 Μαΐου με ψήφους 68 έναντι 11. Το βελγικό Συμβούλιο της Επικρατείας το είχε ήδη εγκρίνει.
Ορισμένοι είχαν ονομάσει το νομοσχέδιο “νόμο Frontex”, καθώς επιτρέπει επίσης στους πράκτορες της Frontex να συλλαμβάνουν, να κρατούν και να αρνούνται την είσοδο σε μετανάστες.
Αυτό σημαίνει ότι ο Frontex θα μπορούσε επίσης να απελάσει και να συνοδεύσει μετανάστες που αναγκάζονται να επιστρέψουν στη χώρα καταγωγής τους.
Το νομοσχέδιο σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η υπηρεσία συνόρων της ΕΕ εξουσιοδοτείται να διεξάγει τέτοιες δραστηριότητες στα σημεία εισόδου του Βελγίου.
Ωστόσο, μπορούν να ασκήσουν τις εξουσίες αυτές μόνο παρουσία αξιωματικού της βελγικής ομοσπονδιακής αστυνομίας.
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Βόρειας Θάλασσας του Βελγίου, Paul Van Tigchelt, και η Annelies Verlinde, Υπουργός Εσωτερικών, Θεσμικών Μεταρρυθμίσεων και Δημοκρατικής Ανανέωσης του Βελγίου, πρότειναν το νομοσχέδιο στις αρχές Απριλίου.
Ο νόμος αποσκοπεί επίσης στην ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων της χώρας και συμβάλλει στη συνολική ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο νόμος Frontex του Βελγίου ήρθε ένα μήνα μετά την ψηφοφορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υπέρ μιας πιο ενοποιημένης πολιτικής ασύλου και μετανάστευσης.
Ο νόμος Frontex θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταχρήσεις, παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
Ιδανικά, οι συνοριοφύλακες του Frontex θα βοηθούσαν την τοπική βελγική αστυνομία και θα ακολουθούσαν τις εντολές των βελγικών αρχών.
Ωστόσο, οι νομοθέτες και οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι η διατύπωση του νομοσχεδίου είναι ασαφής και όχι αρκετά σαφής.
Ανησυχούν ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει τους συνοριοφύλακες της ΕΕ να ενεργούν χωρίς επίβλεψη, με αποτέλεσμα την κακοποίηση και την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η εφημερίδα Brussels Times έκανε λόγο για “επικίνδυνο προηγούμενο”, επικαλούμενη το ιστορικό της Frontex στην κακομεταχείριση μεταναστών και αιτούντων άσυλο.
Οι αντιτιθέμενοι βουλευτές αμφισβήτησαν αν οι πράκτορες της Frontex μπορούν να προβαίνουν σε συλλήψεις μόνο σε συγκεκριμένα σημεία εισόδου ή οπουδήποτε στο βελγικό έδαφος.
Υπήρχαν επίσης ανησυχίες σχετικά με το κατά πόσον οι συνοριοφύλακες της ΕΕ θα μπορούσαν να φέρουν πυροβόλα όπλα όπως η τοπική αστυνομία.
Οι φιλανθρωπικές οργανώσεις για τους πρόσφυγες είχαν επικρίνει το νομοσχέδιο επειδή έδινε στον Frontex ίσες εξουσίες με τις βελγικές ομοσπονδιακές αρχές.
“Αυτός ο ισχύων νόμος δίνει πολύ μεγάλο περιθώριο στην επόμενη κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι γνωρίζει ότι ο Frontex δεν έχει πολύ καλό ιστορικό”, δήλωσε ο Thomas Willekens από το Refugeework Flanders (Vluchtelingenwerk Vlaanderen) στους Brussels Times.
Η βελγική κυβέρνηση δήλωσε ότι επεξεργάζεται ένα βασιλικό διάταγμα για τον ακριβέστερο καθορισμό του πεδίου εφαρμογής και των εξουσιών των συνοριοφυλάκων της Frontex.
Πώς θα επηρεάσει τα ταξίδια μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και του Βελγίου
Οι Ευρωπαίοι Συντηρητικοί λένε ότι ο νέος νόμος “θα μπορούσε να αποτελέσει προηγούμενο για τον εξευρωπαϊσμό της ασφάλειας των συνόρων σε ολόκληρη την ΕΕ”.
Η ανάπτυξη των πρακτόρων της Frontex ακολουθεί τους αυξημένους φόβους για εγκλήματα μεταναστών και την έλλειψη προσωπικού στους κόμβους μεταφορών.
Το κατά πόσον ο νόμος Frontex των Βρυξελλών θα επηρεάσει τα ταξίδια του Eurostar μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ παραμένει ασαφές.
Ο σταθμός Midi των Βρυξελλών αποτελεί πύλη εισόδου στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά το Brexit, παρόμοια με τις πύλες εισόδου μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Γαλλίας.
Οι βρετανικές και οι γαλλικές αρχές έχουν ήδη διαφωνίες με τους αιτούντες άσυλο που διασχίζουν τη Μάγχη μετά το Brexit.
Η Ιρλανδία έχει αρχίσει να γίνεται μέρος αυτής της διαμάχης, καθώς οι αιτούντες άσυλο καταφεύγουν στο Δουβλίνο μέσω της Βόρειας Ιρλανδίας για να γλιτώσουν από τον νόμο Ρουάντα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τον Φεβρουάριο του 2024, η βρετανική κυβέρνηση και ο Frontex συμφώνησαν σε μια συμφωνία εργασίας για τον συντονισμό και την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης.
Ένα από τα καθήκοντα του Frontex είναι η συνεργασία με τα κράτη μέλη της ΕΕ και τις γειτονικές χώρες για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης και του διασυνοριακού εγκλήματος.
Επίσης, επικεντρώνεται κυρίως στη φύλαξη των νότιων συνόρων της ΕΕ.
Παρά τις συνεργασίες με την αστυνομία της Βόρειας Ευρώπης, καλείται σε περιστασιακές αποστολές στα Δυτικά Βαλκάνια και τη Βόρεια Αφρική.
Παρά το γεγονός ότι είναι επίσημος οργανισμός, ο Frontex έχει κατηγορηθεί για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατά των αιτούντων άσυλο.
Το Travel Tomorrow ανέφερε ότι τον Φεβρουάριο, η οργάνωση ανθρωπίνων δικαιωμάτων 11.11.11. κατηγόρησε τη Frontex για τη διενέργεια 346.004 παράνομων επαναπροωθήσεων το 2023
Η απώθηση είναι όταν ένας μετανάστης απομακρύνεται από τα σύνορα μιας χώρας πριν μπορέσει να υποβάλει αίτηση προστασίας. Αυτό είναι παράνομο τόσο βάσει του ευρωπαϊκού όσο και του διεθνούς δικαίου.