Η Επιτροπή Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Λόρδων εξέφρασε αμφιβολίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής άδειας (ETA) όσον αφορά τη βελτίωση της ασφάλειας των συνόρων.
Προειδοποίησε ότι η “πολύ γρήγορη” εφαρμογή της ETA θα μπορούσε να υπονομεύσει την “εμπιστοσύνη του κοινού” στη διαχείριση των συνόρων του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ).
Η επιτροπή πρόσθεσε ότι η “δυνητικά ασυντόνιστη προσέγγιση της κυβέρνησης για την εφαρμογή” θα μπορούσε να προκαλέσει “μεγάλη αναστάτωση στα ταξίδια” στα σύνορα.
“Η κυβέρνηση, η Συνοριακή Δύναμη και το κοινό πρέπει να είναι έτοιμοι”, δήλωσε ο Lord Foster of Bath, πρόεδρος της Επιτροπής, σε δελτίο τύπου.
Πρόσθεσε, “Οι αλλαγές αυτές πρέπει να κοινοποιηθούν κατά προτεραιότητα”.
Ο Λόρδος Bath σημείωσε ότι ήδη υπήρξε σημαντική αναστάτωση στο Ντόβερ και στο Κεντ λόγω καθυστερήσεων στα σύνορα.
Οι ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν επίσης υποστεί “μεγάλες ουρές στα αεροδρόμια όταν τα συστήματα είναι εκτός λειτουργίας”, όπως η πρόσφατη διακοπή των ηλεκτρονικών συστημάτων πύλης.
Ο λόρδος Bath τόνισε ότι “ο σχεδιασμός για μια σταδιακή και καλά συντονισμένη εφαρμογή των νέων συστημάτων είναι ζωτικής σημασίας” για να αποφευχθεί παρόμοιο χάος στα σύνορα.
Αφού διερεύνησε τα επερχόμενα νέα συστήματα ελέγχου στα σύνορα, η Επιτροπή δημοσίευσε επιστολή προς τον Tom Pursglove, υφυπουργό για τη νόμιμη μετανάστευση και τα σύνορα.
Η έρευνα κάλυψε την ευρεία εξάπλωση της ΕΤΑ του Ηνωμένου Βασιλείου πριν από το τέλος του έτους.
Περιελάμβανε επίσης το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (EES) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και το ETIAS, ή αλλιώς το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ταξιδιωτικών Πληροφοριών και Αδειών.
Η ΕΕ έχει δηλώσει ότι το EES θα είναι λειτουργικό έως τον Οκτώβριο του 2024, ενώ το ETIAS θα ξεκινήσει στα μέσα του 2025.
Αποτελεσματικότητα της ETA στη διασφάλιση των συνόρων του Ηνωμένου Βασιλείου
Ο λόρδος Bath τόνισε ότι η ΕΟΚΕ υποστηρίζει την “προηγμένη συλλογή περισσότερων πληροφοριών” από την ΕΤΑ σχετικά με τους επισκέπτες που διαμένουν για σύντομο χρονικό διάστημα χωρίς βίζα.
“Ωστόσο, αμφισβητούμε κατά πόσον η ΕΤΑ μπορεί να ανταποκριθεί στους αρχικούς της στόχους”, δήλωσε μέσω δελτίου τύπου.
Ο πρόεδρος της επιτροπής δήλωσε ότι οι αμφιβολίες οφείλονται σε “αβεβαιότητες σχετικά με την ποιότητα των διαθέσιμων δεδομένων για τους επισκέπτες”.
Η Επιτροπή δήλωσε ότι υπάρχουν “εύλογες ανησυχίες” σχετικά με το γεγονός ότι δεν υπάρχει “πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο” σε μια κρίσιμη βάση δεδομένων της ΕΕ.
Πρόσθεσε ότι μπορεί επίσης να υπάρχουν ζητήματα σχετικά με την αξιοπιστία των “δεδομένων που παρέχονται από ορισμένες χώρες”.
Η επιτροπή πρότεινε να διευρυνθούν οι ερωτήσεις στην αίτηση ETA ώστε να καταγράφονται περισσότερες πληροφορίες για κάθε ταξιδιώτη.
Επέμεινε επίσης ότι η κυβέρνηση πρέπει να διορίσει το συντομότερο δυνατό έναν νέο Ανεξάρτητο Αρχιεπιθεωρητή Συνόρων και Μετανάστευσης.
“Η ΕΤΑ θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για επιθεώρηση”, τόνισε η ΕΟΚΕ.
ETA για επιβάτες διαμετακόμισης
Σύμφωνα με την Επιτροπή Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων, “η αιτιολόγηση της απαίτησης από τους επιβάτες διέλευσης να έχουν ETA δεν είναι σαφής”.
“Δεν είμαστε πεπεισμένοι ότι οι επιβάτες διέλευσης θα πρέπει να απαιτούν ETA”, δήλωσε ο Lord Bath.
Πρόσθεσε ότι αυτό συμβαίνει “όχι μόνο λόγω του σημαντικού οικονομικού αντίκτυπου που θα έχει στο Heathrow”.
Το αεροδρόμιο Χίθροου, οι αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στο Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες ομάδες αερομεταφορών δήλωσαν ότι η απαίτηση ETA για τους επιβάτες διέλευσης θέτει το Ηνωμένο Βασίλειο σε τεράστιο μειονέκτημα.
Ο Thomas Woldbye, Διευθύνων Σύμβουλος του Heathrow, υποστήριξε ότι η ETA για τους επιβάτες διέλευσης περιορίζει την παγκόσμια συνδεσιμότητα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η ΕΤΑ είναι ένα επιπλέον κόστος που μπορεί να οδηγήσει τους επιβάτες στη διέλευση από άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που την επιτρέπουν δωρεάν.
Μπορεί ήδη να έχει αντίκτυπο, καθώς το Χίθροου κατέγραψε το χαμηλότερο μηνιαίο ποσοστό μεταφορικής κίνησης εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία.
Το αεροδρόμιο Χίθροου και οι αεροπορικές εταιρείες με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο βασίζονται στους επιβάτες και τις πτήσεις που συνδέονται μεταξύ τους για να διατηρήσουν την ιδιότητά του ως κεντρικού παγκόσμιου κόμβου.
Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τον τουρισμό, το εμπόριο και τις διεθνείς συνδέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου, παρέχοντας στους ταξιδιώτες του Λονδίνου εύκολη πρόσβαση σε παγκόσμιους προορισμούς.
Η ETA και ο κοινός ταξιδιωτικός χώρος
Η ΕΟΚΕ ανησυχεί επίσης για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση θα επιβάλει την ETA στον Κοινό Χώρο Ταξιδίων (ΚΧΤ ).
Ειδικότερα, η Επιτροπή ανέφερε πώς θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά “τον διασυνοριακό τουρισμό στη Βόρεια Ιρλανδία”.
Σχεδόν το 70 τοις εκατό των τουριστών που επισκέπτονται τη Βόρεια Ιρλανδία προέρχονται από τη Δημοκρατία της Ιρλανδίας.
Πολλοί αξιωματούχοι της Βόρειας Ιρλανδίας και εμπειρογνώμονες της ταξιδιωτικής βιομηχανίας έχουν επισημάνει τον πραγματικό κίνδυνο ότι η ΕΤΑ θα μπορούσε να παρεμποδίσει την τουριστική οικονομία της Βόρειας Ιρλανδίας.
Φοβούνται ότι οι ανεξάρτητοι ταξιδιώτες και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες θα μπορούσαν να αποκλείσουν τη Βόρεια Ιρλανδία από τα δρομολόγια λόγω του πρόσθετου κόστους της ETA.
Ωστόσο, η επιτροπή δεν συνέστησε εξαίρεση από την ΕΤΑ για τους επισκέπτες βραχείας διαμονής που έρχονται στη Βόρεια Ιρλανδία από τη Δημοκρατία της Ιρλανδίας.
Αντίθετα, “καλεί την κυβέρνηση να εργαστεί για μια λύση” και “να αποσαφηνίσει τη θέση” των επισκεπτών αυτών.
Η εφαρμογή της ETA στα ανοικτά χερσαία σύνορα μεταξύ της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας και της Βόρειας Ιρλανδίας θα μπορούσε επίσης να είναι προβληματική.
Οι ταξιδιώτες που διασχίζουν τα ανοικτά χερσαία σύνορα χωρίς να γνωρίζουν ότι χρειάζονται ETA μπορεί να παραβιάσουν κατά λάθος τους νόμους περί μετανάστευσης.
Αυτό θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί ως πιθανό κενό στη συνολική αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος συνοριακών ελέγχων του Ηνωμένου Βασιλείου.
Πιθανές σημαντικές διαταραχές στα σύνορα
Η Επιτροπή Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων δήλωσε ότι “το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή των αλλαγών στα σύνορα είναι εξαιρετικά φιλόδοξο”.
Υπήρξε “περιορισμένη ευαισθητοποίηση του κοινού” σχετικά με το επερχόμενο νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων.
Σύμφωνα με έρευνα, πάνω από τους μισούς πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου δεν γνωρίζουν το σύστημα συνοριακών ελέγχων της ΕΕ EES.
“Ανησυχούμε για τον ρυθμό των αλλαγών, δεδομένης της σημερινής ανεπάρκειας των πληροφοριών που παρέχονται”, δήλωσε ο λόρδος Bath.
Η Επιτροπή διαπίστωσε “έλλειψη συντονισμού με την ΕΕ για την έναρξη των προγραμμάτων της”.
Υπογράμμισε ότι “είναι πιθανό να προκύψουν προκλήσεις και καθυστερήσεις [are] ” εάν τόσο η ΕΤΑ του Ηνωμένου Βασιλείου όσο και η ΕΕΑ της ΕΕ αναπτυχθούν ταυτόχρονα.
Ο λόρδος Bath τόνισε την ανάγκη για περισσότερο χρόνο προκειμένου να αντιμετωπιστούν γρήγορα τα ζητήματα που προκύπτουν κατά τα πρώτα στάδια της έναρξης λειτουργίας των νέων συστημάτων συνοριακών ελέγχων.
Αξιωματούχοι ταξιδιωτικών υπηρεσιών και μεταφορών ανέφεραν πιθανές καθυστερήσεις 14 ωρών στο λιμάνι του Ντόβερ και φιδωτές ουρές στο σταθμό St. Pancras μόλις ενεργοποιηθεί το EES.
Η εφαρμογή που προορίζεται να μειώσει τις ουρές στα σύνορα και να βοηθήσει τους ταξιδιώτες να καταχωρίσουν διαβατήριο και βιομετρικές πληροφορίες εκ των προτέρων δεν θα είναι έτοιμη για την έναρξη της EES.
Ο υπουργός Μεταφορών Guy Opperman δήλωσε ότι θα υπάρξει εξάμηνη περίοδος ήπιας έναρξης λειτουργίας του συστήματος συνοριακών ελέγχων EES της ΕΕ.