Με την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) να καθυστερεί την έναρξη του νέου συστήματος συνοριακών ελέγχων, η Eurostar σχεδιάζει να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τον επιπλέον χρόνο.
Η υπηρεσία τρένων υψηλής ταχύτητας που συνδέει το Ηνωμένο Βασίλειο με την ηπειρωτική Ευρώπη είναι πρόθυμη να ξεκινήσει τη δοκιμή του συστήματος εισόδου/εξόδου (EES).
Η ΕΥΕ θα χρησιμοποιεί βιομετρική τεχνολογία για την καταγραφή και παρακολούθηση των πολιτών και των κατοίκων τρίτων χωρών που εισέρχονται και εξέρχονται από τον χώρο Σένγκεν.
Στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, οι ταξιδιώτες πρέπει να υποβάλλουν δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου αντί να σφραγίζουν τα διαβατήριά τους.
Η έναρξη λειτουργίας του αυτοματοποιημένου συστήματος συνοριακών ελέγχων, που αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2022, έχει καθυστερήσει επ’ αόριστον για το 2025.
Η Eurostar ελπίζει να αποκτήσει πολύτιμη πρώιμη εμπειρία με τη διεξαγωγή περιορισμένων δοκιμών με λίγους ταξιδιώτες.
Γιατί η Eurostar θέλει να κάνει δοκιμές EES νωρίς
Ο γενικός γραμματέας της Eurostar, Gareth Williams, ενημέρωσε την Επιτροπή Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων για τα σχέδια της εταιρείας για δοκιμές EES, ανέφερε το TTG Media.
Περιλαμβάνει δοκιμές EES με πέντε έως δέκα τοις εκατό των ταξιδιωτών για να αξιολογηθεί πώς λειτουργεί η τεχνολογία “σε ένα πραγματικό περιβάλλον”.
“[I would like] να αφαιρέσουμε αυτό το στοιχείο του “Big Bang” και να χτίσουμε την αυτοπεποίθηση και την εμπειρία σταδιακά από εκεί”, δήλωσε ο Williams.
Η Eurostar πιστεύει ότι οι πρώιμες δοκιμές θα της έδιναν χρόνο να βρει τυχόν προβλήματα πριν από την επίσημη έναρξη λειτουργίας του συστήματος.
Αυτό θα μπορούσε να είναι κρίσιμο για την αποφυγή σημαντικών διαταραχών και μακροχρόνιων καθυστερήσεων για τους ταξιδιώτες.
Με την πρώιμη δοκιμή του EES σε μια μικρή ομάδα ταξιδιωτών, η Eurostar μπορεί να διασφαλίσει ότι το σύστημα θα λειτουργήσει ομαλά κατά την πλήρη εφαρμογή του.
Αυτό θα σήμαινε επίσης ότι τόσο οι ταξιδιώτες όσο και το προσωπικό θα μπορούσαν να εξοικειωθούν περισσότερο με την τεχνολογία πριν από την ευρεία εξάπλωσή της.
Καθυστερήσεις και προκλήσεις κατά την έναρξη της ΕΣΕ
Η ΕΥΕ αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφάλειας με την ακριβέστερη παρακολούθηση των εισερχομένων και εξερχομένων και του χρόνου παραμονής των ταξιδιωτών στην ΕΕ.
Οι πολίτες και οι κάτοικοι τρίτων χωρών μπορούν να παραμείνουν στην ΕΕ μόνο για 90 ημέρες εντός οποιασδήποτε περιόδου 180 ημερών, αλλά πολλοί παραμένουν περισσότερο χωρίς να γίνονται αντιληπτοί.
Το νέο σύστημα αναμένεται να καταστήσει τους συνοριακούς ελέγχους ταχύτερους και αποτελεσματικότερους μακροπρόθεσμα.
Ωστόσο, οι ηγέτες του κλάδου αναμένουν ότι κατά το πρώτο έτος εφαρμογής της EES θα υπάρξουν μεγάλες ουρές και χάος στα ταξίδια.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ταξιδιώτες καταχωρίζουν βιομετρικά δεδομένα στα σύνορα αντί σε άλλη τοποθεσία ή μέσω μιας εφαρμογής εκ των προτέρων.
Πολλά συνοριακά σημεία και εταιρείες μεταφορών αντιμετώπισαν επίσης προκλήσεις για την προετοιμασία των ελέγχων της ΕΕΑ.
Αρκετές χώρες της ΕΕ χρειάζονταν περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν για τη νέα τεχνολογία και να διαχειριστούν τους αναμενόμενους μεγάλους χρόνους αναμονής στα σύνορα.
Το σύστημα EES απαιτεί επίσης περισσότερη τελειοποίηση, καθώς η ΕΕ αποκάλυψε ότι εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα με την αξιοπιστία της διαχείρισης των δεδομένων.
Η Eurostar είχε ήδη έτοιμους τους βιομετρικούς σαρωτές και τον εξοπλισμό της, αλλά εξακολουθούσε να αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα με την ανταλλαγή δεδομένων με τα συστήματα της ΕΕ.
“Εάν τα δεδομένα που συλλέγουμε δεν μπορούν να διαβιβαστούν στα συστήματα της ΕΕ, τα πράγματα δεν μπορούν να προχωρήσουν”, δήλωσε ο Williams.
Οι υπάλληλοι πρέπει να δοκιμάσουν περισσότερο το σύστημα για να διασφαλίσουν ότι λειτουργεί σωστά και ότι μπορεί να διαχειριστεί τεράστιες ποσότητες δεδομένων.
Ανησυχίες σχετικά με θέματα δοκιμών EES
Η EES αντιμετώπισε συνεχή τεχνικά και υλικοτεχνικά προβλήματα, τα οποία καθυστέρησαν πολλές φορές την εκτόξευσή της.
Μια σημαντική πρόκληση είναι να εξασφαλιστεί ότι όλα τα συνοριακά σημεία της ΕΕ διαθέτουν την τεχνολογία για την ομαλή συλλογή και επεξεργασία δεδομένων.
Η εγκατάσταση και η δοκιμή συστημάτων αναγνώρισης προσώπου και σάρωσης δακτυλικών αποτυπωμάτων σε πολλές χώρες είναι πολύπλοκη.
Αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο σε σημεία συνόρων με μεγάλη επισκεψιμότητα, όπως αεροδρόμια, σιδηροδρομικοί σταθμοί και λιμένες πορθμείων.
Το πολυσύχναστο λιμάνι του Ντόβερ δεν έχει ακόμη παραλάβει ταμπλέτες και περίπτερα πριν από την προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας.
Άλλοι συνοριακοί σταθμοί, όπως τα γαλλικά λιμάνια, εξέφρασαν επίσης ανησυχίες σχετικά με την ανάγκη δοκιμής του συστήματος σε πραγματικό περιβάλλον.
Οι αξιωματούχοι έχουν επίσης εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τους πιθανούς μεγάλους χρόνους αναμονής στις συνοριακές διαβάσεις.
Η εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα της ΕΥΕ, η οποία προορίζεται να βοηθήσει τους ταξιδιώτες να καταχωρίσουν εκ των προτέρων τις προσωπικές πληροφορίες και τα στοιχεία διαβατηρίου, βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη.
Διερεύνηση άλλων πιθανών λύσεων με κόστος
Ενώ η Eurostar σχεδιάζει να πραγματοποιήσει δοκιμές EES σε μια μικρή ομάδα ταξιδιωτών, άλλες εταιρείες μεταφορών διερευνούν άλλες λύσεις.
Η Getlink, η εταιρεία που εκμεταλλεύεται τη σήραγγα της Μάγχης, έθεσε την ιδέα της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου “drive-through”.
Αυτό θα επιτρέπει στους ταξιδιώτες να σαρώνουν τα πρόσωπά τους χωρίς να σταματούν τα οχήματά τους για ταχύτερους ελέγχους και να αποφεύγονται οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία.
“Ελπίζουμε να συνεργαστούμε με την ΕΕ και τις εθνικές αρχές της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου και να τις προωθήσουμε”, δήλωσε στην Επιτροπή ο John Keefe, επικεφαλής εταιρικών και δημόσιων υποθέσεων της Getlink.
Προέτρεψε όλα τα μέρη “να αξιοποιήσουν στο έπακρο την καθυστέρηση και να θέσουν σε λειτουργία ένα ακόμη καλύτερο σύστημα όταν τεθεί σε λειτουργία το [the EES] “.
Ενώ η αποτελεσματική χρήση του χρόνου μπορεί να βοηθήσει τις προετοιμασίες της ΕΣΕ, μπορεί επίσης να σημαίνει μεγαλύτερο κόστος.
Η Getlink και η Eurostar έχουν ήδη δαπανήσει χρήματα για νέο εξοπλισμό και εκπαίδευση του προσωπικού ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της ΕΕΣ.
Ο Keefe είπε ότι οι επενδύσεις αυτές θα “πέσουν σε χειμερία νάρκη κατά τη διάρκεια του χειμώνα και του επόμενου έτους” ή θα ανασταλούν προσωρινά.
Σημείωσε επίσης ότι αυτό το κόστος επένδυσης μπορεί τελικά να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές εισιτηρίων για τους ταξιδιώτες.
“Ό,τι κάνουμε για να βελτιώσουμε τη διαδρομή των πελατών μας μεταφέρεται”, εξήγησε ο Keefe.
Το μέλλον των συνοριακών διελεύσεων Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ
Η δέσμευση της Eurostar να δοκιμάσει νωρίς το EES δείχνει την αφοσίωσή της στο να κάνει τη μετάβαση όσο το δυνατόν πιο ομαλή για τους ταξιδιώτες.
Αν και το ακριβές χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της EES παραμένει ασαφές, η ΕΕ έχει ήδη δηλώσει ότι διερευνά μια προσέγγιση σταδιακής ανάπτυξης.
Αυτό θα μπορούσε να συνεπάγεται την έναρξη λειτουργίας της ΕΣΑ σε ορισμένα σημεία της ΕΕ που είναι πλήρως έτοιμα, ενώ άλλα θα ακολουθήσουν.
Θα μπορούσε επίσης να σημαίνει την απαίτηση βιομετρικών ελέγχων σε μια μικρή ομάδα ταξιδιωτών, παρόμοια με το σχέδιο δοκιμών EES της Eurostar.
Προς το παρόν, συνιστάται στους ταξιδιώτες να ενημερώνονται για τυχόν ενημερώσεις ή νέες απαιτήσεις όταν διασχίζουν τα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.