Η Επιτροπή Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Λόρδων του Ηνωμένου Βασιλείου (UK) ξεκίνησε έρευνα σχετικά με τα νέα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης των συνόρων.
Σε αυτά περιλαμβάνονται η ηλεκτρονική ταξιδιωτική άδεια του Ηνωμένου Βασιλείου (ETA), καθώς και το σύστημα εισόδου/εξόδου (EES) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ταξιδιωτικών Πληροφοριών και Αδειών (ETIAS) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Το EES είναι το νέο αυτοματοποιημένο βιομετρικό σύστημα της ΕΕ για την καταγραφή της εισόδου και εξόδου ταξιδιωτών εκτός ΕΕ στον χώρο Σένγκεν.
Η ETA και η ETIAS είναι ψηφιακές ταξιδιωτικές άδειες για όλους τους υπηκόους χωρίς βίζα που επισκέπτονται το Ηνωμένο Βασίλειο και τον χώρο Σένγκεν, αντίστοιχα.
Όπως αναφέρεται σε δελτίο τύπου, η επιτροπή δέχεται πλέον γραπτά στοιχεία από ενδιαφερόμενα άτομα και οργανώσεις.
Όσοι επιθυμούν να υποβάλουν γραπτά στοιχεία σχετικά με τα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης των συνόρων πρέπει να το πράξουν έως τις 14 Μαρτίου 2024.
Στις 27 Φεβρουαρίου 2024, η επιτροπή άκουσε προφορικά στοιχεία σε συνάντηση με τις σιδηροδρομικές εταιρείες Eurostar και GetLink, καθώς και με το λιμάνι του Ντόβερ.
Θα ακούσει επίσης περισσότερα προφορικά στοιχεία από τα ενδιαφερόμενα μέρη στις 5 και 12 Μαρτίου.
Στόχοι της έρευνας για τα νέα συστήματα διαχείρισης των συνόρων
Η Επιτροπή Υποθέσεων Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων έχει ως στόχο να κατανοήσει “την παγκόσμια τάση των συστημάτων ηλεκτρονικών ταξιδιωτικών αδειών και πώς η έκδοση του Ηνωμένου Βασιλείου συγκρίνεται με άλλες”.
“Θέλουμε να μάθουμε τι θα κερδίσει το Ηνωμένο Βασίλειο από το σύστημα [ETA] και αν είναι δυνατόν να βελτιωθεί η ασφάλεια των συνόρων με τρόπο που να μην ταλαιπωρεί τους νόμιμους ταξιδιώτες”, δήλωσε ο λόρδος Foster of Bath, πρόεδρος της επιτροπής.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου σχεδιάζει να εφαρμόσει το νέο σύστημα ETA του Ηνωμένου Βασιλείου για όλες τις υπηκοότητες χωρίς βίζα, συμπεριλαμβανομένων των πολιτών της ΕΕ, έως το 2024.
Επί του παρόντος, μόνο οι ταξιδιώτες από τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) και την Ιορδανία πρέπει να έχουν ETA για να ταξιδέψουν στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Όταν η επιτροπή εξέτασε προηγουμένως τα νέα σχέδια της ΕΕ για τη διαχείριση των συνόρων το 2021, εξέφρασε λογιστικές ανησυχίες και πολιτικές δυσκολίες.
Έκτοτε, τόσο η EES όσο και το ETIAS έχουν αναβάλει αρκετές φορές τις ημερομηνίες εκκίνησής τους. Το EES έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί τον Οκτώβριο του 2024 και το ETIAS στα μέσα του 2025.
Ο λόρδος Foster δήλωσε: “Θα θέλαμε να μάθουμε αν το Ηνωμένο Βασίλειο είναι τώρα καλύτερα προετοιμασμένο – και ποιος είναι υπεύθυνος για την προώθηση της ευαισθητοποίησης του κοινού”.
Η επιτροπή επιδιώκει επίσης να αναλύσει τη διαλειτουργικότητα των ETA, EES και ETIAS και πώς θα επηρεάσουν τους ταξιδιώτες που διασχίζουν τα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Παγκόσμιες πληροφορίες για την ETA και πώς επηρεάζει τα ταξίδια
Το ETA του Ηνωμένου Βασιλείου και το ETIAS της ΕΕ είναι συγκρίσιμα με το Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταξιδιωτικής Άδειας (ESTA) των Ηνωμένων Πολιτειών (ΗΠΑ), την Ηλεκτρονική Ταξιδιωτική Άδεια (eTA) του Καναδά και το ETA της Αυστραλίας.
Η επιτροπή επιδιώκει να συγκεντρώσει πληροφορίες και να αντλήσει διδάγματα από τις εμπειρίες άλλων κρατών που χρησιμοποιούν ψηφιακά συστήματα διαχείρισης των συνόρων.
Αποσκοπεί επίσης στην ανακάλυψη πιθανών κινδύνων, αδυναμιών στην εφαρμογή, επιπτώσεων στους ταξιδιώτες και μακροπρόθεσμης διαχείρισης.
Θα μπορούσε επίσης να αποκαλύψει πώς η ETA εντάσσεται στη μακροπρόθεσμη στρατηγική της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου για τα ψηφιακά σύνορα.
Η ETA και η κοινή ταξιδιωτική συμφωνία
Η μελέτη του αντίκτυπου των συστημάτων διαχείρισης των συνόρων σημαίνει επίσης την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο επηρεάζουν τους ταξιδιώτες.
Αυτό περιλαμβάνει όσους δεν έχουν λάβει ΕΤΑ και όσους έχουν διπλή υπηκοότητα και ταξιδεύουν μεταξύ χωρών με απαιτήσεις ΕΤΑ.
Ένα άλλο είναι η εξέταση του τρόπου με τον οποίο τα συστήματα ETA επηρεάζουν τα ταξίδια εντός του κοινού ταξιδιωτικού χώρου (ΚΤΧ ).
Η ΣΕΣ περιλαμβάνει το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Δημοκρατία της Ιρλανδίας και τις εξαρτήσεις του Στέμματος Γκέρνσεϊ, Τζέρσεϊ και τη Νήσο του Μαν.
Οι Ιρλανδοί υπήκοοι και οι πολίτες των εξαρτημένων χωρών του Στέμματος δεν χρειάζονται ETA για να επισκεφθούν το Ηνωμένο Βασίλειο.
Αυτό οφείλεται στη ρύθμιση της CTA, η οποία επιτρέπει στους πολίτες της να κινούνται ελεύθερα εντός των εδαφών της CTA.
Οι μη Ιρλανδοί νόμιμοι κάτοικοι της Ιρλανδίας εξαιρούνται επίσης από το σύστημα ETA, εφόσον πληρούν και τις τρεις προϋποθέσεις.
Αυτές περιλαμβάνουν την απόδειξη της νόμιμης διαμονής στην Ιρλανδία, τη μη ανάγκη θεώρησης για την είσοδο στο Ηνωμένο Βασίλειο και το ταξίδι στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσω της CTA.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν ανησυχίες ότι η ΕΤΑ εγκυμονεί κινδύνους για τον τουρισμό στη Βόρεια Ιρλανδία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι υπήκοοι που δεν έχουν βίζα και επισκέπτονται τη Βόρεια Ιρλανδία μέσω της Δημοκρατίας πρέπει να έχουν ETA πριν διασχίσουν τα χερσαία σύνορα.
Μπορεί να είναι ένα πρόσθετο κόστος και μια επιπλέον ταλαιπωρία που οι τουρίστες θα επιλέξουν να παραλείψουν εντελώς την επίσκεψη στη Βόρεια Ιρλανδία.
Επιπλέον, οι τουρίστες που διασχίζουν τα ανοικτά χερσαία σύνορα μεταξύ Ιρλανδίας και Βόρειας Ιρλανδίας μπορεί να παραβιάζουν εν αγνοία τους τους νόμους περί μετανάστευσης, εάν δεν έχουν την υποχρεωτική ETA.
Προώθηση της καλύτερης κατανόησης της ETA
Η ευαισθητοποίηση σχετικά με τα νέα συστήματα διαχείρισης των συνόρων είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχή και ομαλή εφαρμογή τους και για τη μείωση των ταξιδιωτικών διαταραχών.
Η επιτροπή είναι επίσης ανοιχτή σε συμβουλές σχετικά με το πώς η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου μπορεί να ενισχύσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με το νέο σύστημα ETA. Αυτό εξακολουθεί να απασχολεί τους αξιωματούχους της Βόρειας Ιρλανδίας και τη βρετανική αεροπορική βιομηχανία.
Το αεροδρόμιο Heathrow και οι αεροπορικές εταιρείες με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως η British Airways και η Virgin Atlantic, φοβούνται μήπως χάσουν επιβάτες που διακινούνται λόγω της νέας απαίτησης ETA.
Μόλις εφαρμοστεί πλήρως το ETA του Ηνωμένου Βασιλείου, οι επιβάτες διέλευσης πρέπει να διαθέτουν ETA, ανεξάρτητα από το αν θα περάσουν από συνοριακό έλεγχο.
Ωστόσο, σε άλλους μεγάλους αερολιμένες, οι επιβάτες διέλευσης δεν χρειάζεται να πληρούν τις τοπικές απαιτήσεις εισόδου, εάν δεν διέρχονται από τα σύνορα για να συνδεθούν με τον επόμενο προορισμό τους.
Το Χίθροου πραγματοποιεί περίπου 25 εκατομμύρια πτήσεις με ανταπόκριση ετησίως για να μεταφέρει ταξιδιώτες σε παγκόσμιους προορισμούς που δεν προσφέρουν απευθείας πτήσεις.
Αποτελεί σημαντικό παράγοντα για το γεγονός ότι το Λονδίνο είναι ένας σημαντικός παγκόσμιος κόμβος συνδεσιμότητας και μπορεί να χάσει την ιδιότητά του εάν περισσότεροι επιβάτες διέλευσης επιλέξουν να παραμείνουν σε άλλα αεροδρόμια.
Οι αεροπορικές εταιρείες με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως η British Airways, εξαρτώνται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις πτήσεις με ανταπόκριση.
Προετοιμασία για τα νέα συστήματα διαχείρισης των συνόρων της ΕΕ
Με τη νέα της έρευνα για τα συστήματα διαχείρισης των συνόρων, η επιτροπή στοχεύει στην καλύτερη προετοιμασία για τα νέα συνοριακά συστήματα της ΕΕ.
Επιδιώκει συστάσεις, συμπεριλαμβανομένων ευρύτερων ζητημάτων που αφορούν τη στρατηγική της κυβέρνησης για τα ηλεκτρονικά σύνορα και τις δυνατότητες του Υπουργείου Εσωτερικών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ελέγχου του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου εξέτασε επίσης πρόσφατα την ΕΕΑ της ΕΕ και τα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τα στοιχεία έδειξαν ότι η ανάπτυξη της ΕΕΑ θα δυσχέραινε σημαντικά τις μετακινήσεις μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Οι αξιωματούχοι είχαν προειδοποιήσει ότι το EES μπορεί να προκαλέσει 14ωρες καθυστερήσεις στο λιμάνι του Ντόβερ και να περιορίσει τον όγκο των επιβατών του Eurostar.
Τα ζητήματα αυτά ενδέχεται να επηρεάσουν τα λιμάνια και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς που πρέπει ακόμη να εξοπλιστούν επαρκώς για την επιβολή της ΕΕΣ.