Μετά από πολλαπλές καθυστερήσεις, το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα συνοριακών ελέγχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) έχει πλέον ως ημερομηνία έναρξης λειτουργίας το 2024.
Το σύστημα εισόδου/εξόδου της ΕΕ (EES) θα τεθεί σε λειτουργία στις 6 Οκτωβρίου 2024, όπως αναφέρει το The Independent .
Αυτό δηλώνει η Eurotunnel, ο φορέας εκμετάλλευσης της σιδηροδρομικής υπηρεσίας μεταφοράς μεταξύ του Καλαί, στη Γαλλία, και του Φόλκστοουν, στο Ηνωμένο Βασίλειο (UK).
Το EES είναι “ένα αυτοματοποιημένοσύστημα πληροφορικής για την καταγραφή ταξιδιωτών από τρίτες χώρες, τόσο κατόχων θεωρήσεων βραχείας διαμονής όσο και ταξιδιωτών χωρίς θεώρηση, κάθε φορά που διασχίζουν τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ”.
Ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη λειτουργική διαχείριση συστημάτων ΤΠ μεγάλης κλίμακας στον χώρο ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης (eu-LISA) εποπτεύει το έργο.
Η εφαρμογή της ΕΕΑ προτάθηκε για πρώτη φορά το 2008 και έχει καθυστερήσει πολλές φορές. Τα κράτη μέλη της ΕΕ είχαν δυσκολευτεί να ενσωματώσουν το πολύπλοκο συνοριακό σύστημα με μια κεντρική βάση δεδομένων στην υπάρχουσα υποδομή τους.
Τα κράτη μέλη πρέπει να επιβεβαιώσουν έως τον Αύγουστο του 2024 ότι είναι έτοιμα για την έναρξη λειτουργίας της ΕΕΑ.
Αρχικά είχε οριστεί για το 2021, ο eu-LISA καθυστέρησε την έναρξη λειτουργίας του EES για τον Μάιο του 2022 και στη συνέχεια την ανέβαλε εκ νέου για τον Σεπτέμβριο του 2023.
Τον Οκτώβριο του 2023, το Συμβούλιο Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου επιβεβαίωσε ένα νέο χρονοδιάγραμμα της ΕΣΑ για το φθινόπωρο του 2024.
Η χρονική συγκυρία αποφεύγει πιθανές καθυστερήσεις όταν οι ταξιδιώτες θα παρακολουθήσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι, Γαλλία, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2024.
Τι είναι το σύστημα εισόδου/εξόδου;
Η ΕΥΣ αποσκοπεί στην αύξηση της ασφάλειας των συνόρων της ζώνης Σένγκεν της ΕΕ. Εντός των συνόρων της, οι πολίτες των κρατών μελών της μπορούν να ταξιδεύουν σχετικά απεριόριστα.
Οχώρος Σένγκεν περιλαμβάνει τα περισσότερα από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ εκτός από τη Βουλγαρία, την Κύπρο, την Ιρλανδία και τη Ρουμανία. Ωστόσο, περιλαμβάνει την Ελβετία και τις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) Ισλανδία, Νορβηγία και Λιχτενστάιν.
Οι ταξιδιώτες χωρίς βίζα και όσοι χρειάζονται βίζα βραχείας διαμονής για να εισέλθουν στη ζώνη Σένγκεν πρέπει να υποβάλουν δακτυλικά αποτυπώματα και βιομετρικά στοιχεία προσώπου στα σύνορα.
Αυτό περιλαμβάνει τους Βρετανούς πολίτες που θεωρούνται υπήκοοι τρίτων χωρών μετά την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ το 2020.
Ωστόσο, η ΕΕΑ δεν επηρεάζει τους υπηκόους τρίτων χωρών που διαθέτουν άδεια παραμονής στις χώρες-μέλη.
Αντί να σφραγίζονται τα διαβατήρια κατά την άφιξη στα σύνορα, το EES θα καταγράφει ηλεκτρονικά τις εισόδους και τις εξόδους.
Θα καταγράφει και θα αποθηκεύει το όνομα του ατόμου, τον τύπο του ταξιδιωτικού εγγράφου, τα δακτυλικά αποτυπώματα και τις εικόνες προσώπου, καθώς και την ημερομηνία και τον τόπο άφιξης και αναχώρησης.
Η ΕΥΕ θα καταγράφει επίσης τις αρνήσεις εισόδου. Θα διευκολύνει τον εντοπισμό όσων δεν έχουν άδεια εισόδου και έχουν παρατείνει τη διαμονή τους στον χώρο Σένγκεν.
Ο νέος ψηφιακός έλεγχος των συνόρων θα εντοπίζει επίσης άτομα που χρησιμοποιούν πλαστές ταυτότητες και διαβατήρια.
Πώς λειτουργεί το σύστημα εισόδου/εξόδου
Μόλις τεθεί σε λειτουργία η ΕΥΕ, οι υπήκοοι τρίτων χωρών πρέπει να υποβάλλουν δακτυλικά αποτυπώματα και βιομετρικά στοιχεία προσώπου κατά την άφιξή τους στα σύνορα της ΕΕ. Ένας συνοριοφύλακας θα το επιβλέπει αυτό κατά την πρώτη επίσκεψη.
Στις επόμενες επισκέψεις, οι ταξιδιώτες θα πρέπει να χρησιμοποιούν μόνο ένα, είτε δακτυλικό αποτύπωμα είτε βιομετρικό πρόσωπο, για να επιβεβαιώσουν την άδειά τους.
Τα δεδομένα ενός ταξιδιώτη θα παραμείνουν έγκυρα στο σύστημα EES για τρία έτη.
Κάθε φορά που ένας ταξιδιώτης επισκέπτεται τη ζώνη Σένγκεν, το σύστημα θα επαναφέρει και θα αποθηκεύει τα δεδομένα για άλλα τρία χρόνια ή έως ότου λήξει το διαβατήριο του ταξιδιώτη.
Τα δακτυλικά αποτυπώματα όσων έχουν βίζα βραχείας διαμονής θα αποθηκεύονται ήδη στο Σύστημα Πληροφοριών για τις Θεωρήσεις (VIS). Δεν θα διατηρηθούν εκ νέου στην ΕΥΕ.
Ζητήματα ελέγχου των συνόρων με την EES
Παρά την υπόσχεση για ταχύτερους συνοριακούς ελέγχους, τα συστήματα EES παρουσιάζουν διάφορα προβλήματα για τους φορείς εκμετάλλευσης. Πολλοί δεν έχουν χώρο για ελέγχους δακτυλικών αποτυπωμάτων και βιομετρικές σαρώσεις προσώπου μέσα στις πολυσύχναστες διαβάσεις.
Τον Νοέμβριο του 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ελέγχου του Ηνωμένου Βασιλείου ξεκίνησε έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ΕΕΑ στα σύνορα και τις λιμενικές επιχειρήσεις, ιδίως σε εκείνες που εφαρμόζουν “παράλληλους” ελέγχους.
Σε αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, το λιμάνι του Ντόβερ και ο τερματικός σταθμός της Eurotunnel στο Φόλκιστον, που βρίσκονται και τα δύο στο Κεντ, στη νότια Αγγλία. Στα σύνορα αυτά, οι έλεγχοι γίνονται και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Οι συνοριακοί έλεγχοι της ΕΕ διεξάγονται στο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου σε αυτές τις διαβάσεις. Οι Γάλλοι αξιωματούχοι ελέγχουν επίσης τα έγγραφα προτού οι ταξιδιώτες επιβιβαστούν στα μεταφορικά μέσα της Μάγχης.
Στο πλαίσιο της ΕΣΕ, οι έλεγχοι δεν μπορούν να γίνουν ομαδικά. Κάθε όχημα που μεταφέρει επιβάτες από τρίτες χώρες πρέπει να σταματά και να αφήνει όλους τους επιβάτες να αποβιβαστούν για να εγγραφούν για βιομετρικά στοιχεία κατά τη διάρκεια της κυκλοφορίας.
Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και είναι “θεμελιωδώς επικίνδυνο”, δήλωσε ο Tim Reardon, επικεφαλής της εξόδου από την ΕΕ για το λιμάνι του Ντόβερ. Μίλησε κατά τη διάρκεια προφορικής συνάντησης για τη συγκέντρωση στοιχείων με την Επιτροπή Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Λόρδων.
Τόσο ο λιμένας του Ντόβερ όσο και ο τερματικός σταθμός του Φόλκστον διαθέτουν επίσης περιορισμένο χώρο για πρόσθετη επεξεργασία.
Από την άλλη πλευρά, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να επαληθεύουν την επιλεξιμότητα των ταξιδιωτών τουλάχιστον 48 ώρες πριν από την αναχώρηση.
Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να αποστέλλουν ερωτήματα επαλήθευσης στο σύστημα EES. Στη συνέχεια, θα ενημερώνει τις αεροπορικές εταιρείες εάν ένας επιβάτης είναι επιλέξιμος για να ταξιδέψει και να επιβιβαστεί.
Οι αεροπορικές εταιρείες θα θεωρηθούν υπεύθυνες για την επιβίβαση μη επιλέξιμων επιβατών στα αεροπλάνα τους.
Σύμφωνα με έγγραφο που υπέβαλε η μητρική εταιρεία της Ryanair στην Επιτροπή Ευρωπαϊκού Ελέγχου της Βουλής των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, η προθεσμία των 48 ωρών “είναι πολύ μεγάλη” και μπορεί να εμποδίσει τις καθυστερημένες πωλήσεις εισιτηρίων.
EES, ETIAS και UK ETA
Μετά την ανάπτυξη της EES τον Οκτώβριο του 2024, το νέο ηλεκτρονικό σύστημα ταξιδιωτικών αδειών της ΕΕ, το European Travel and Information and Authorization (ETIAS), θα ξεκινήσει στα μέσα του 2025.
Το ETIAS είναι παρόμοιο με την Ηλεκτρονική Ταξιδιωτική Άδεια (ETA) του Ηνωμένου Βασιλείου. Όλοι οι ξένοι υπήκοοι που δεν χρειάζονται θεώρηση για να εισέλθουν στον χώρο Σένγκεν πρέπει να λάβουν ETIAS. Αυτό περιλαμβάνει τους πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ελέγχου του Ηνωμένου Βασιλείου θα εξετάσει επίσης τα πιθανά ζητήματα διαλειτουργικότητας των συστημάτων EES, ETIAS και ETA του Ηνωμένου Βασιλείου και τον αντίκτυπό τους στους ταξιδιώτες και τους φορείς εκμετάλλευσης.