Το αεροδρόμιο Χίθροου, ένας από τους πιο πολυσύχναστους αεροπορικούς κόμβους στον κόσμο, ετοιμάζεται για σημαντικές οικονομικές απώλειες τα επόμενα χρόνια.
Οι προβλεπόμενες απώλειες οφείλονται στην εφαρμογή από το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) του νέου συστήματος ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής εξουσιοδότησης (ETA) για τους επισκέπτες χωρίς βίζα.
Το σύστημα έχει ήδη εφαρμοστεί για τους πολίτες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC). Τώρα πρόκειται να επεκταθεί σε όλους τους επισκέπτες χωρίς βίζα το 2025.
Σύντομα θα περιλαμβάνει ταξιδιώτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες (ΗΠΑ), τον Καναδά και την Ευρώπη που ταξιδεύουν προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το νέο σύστημα ETA του Ηνωμένου Βασιλείου έχει σχεδιαστεί για την ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων. Επιτρέπει στην κυβέρνηση να ελέγχει εκ των προτέρων τους ταξιδιώτες χαμηλού κινδύνου πριν από την άφιξή τους.
Ωστόσο, όλοι οι ταξιδιώτες χωρίς βίζα πρέπει να πληρώσουν το τέλος της ηλεκτρονικής αίτησης και να λάβουν ΕΤΑ πριν από το ταξίδι τους στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Θα απαιτείται για όλα τα ολιγοήμερα ταξίδια μέχρι έξι μήνες, συμπεριλαμβανομένων του τουρισμού, των οικογενειακών επισκέψεων, των επιτρεπόμενων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και των σπουδών μικρής διάρκειας.
Η ETA θα είναι επίσης υποχρεωτική για όλους τους υπηκόους χωρίς βίζα που διέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο, ανεξάρτητα από το αν περνούν από συνοριακό έλεγχο.
Καθώς έχει ήδη υποστεί κάποιες απώλειες λόγω του συστήματος ETA για τους υπηκόους του Κόλπου, η ευρεία εξάπλωση θα μπορούσε να σημάνει περισσότερα προβλήματα για τα οικονομικά του Heathrow.
Πώς το βρετανικό σύστημα ETA επηρεάζει το αεροδρόμιο Heathrow
Το νέο σύστημα ETA του Ηνωμένου Βασιλείου είναι έτοιμο να επηρεάσει σημαντικό αριθμό ταξιδιωτών, απαιτώντας ένα τέλος αίτησης ύψους 10 λιρών για την ηλεκτρονική προ-ταξιδιωτική άδεια.
Τα αεροδρόμια και ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών δήλωσαν ότι υποστηρίζουν τον στόχο του συστήματος για την ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων.
Ωστόσο, εμπειρογνώμονες του κλάδου των αεροπορικών εταιρειών προειδοποιούν ότι η επιβολή της στους επιβάτες διέλευσης θα μπορούσε να μειώσει δραστικά τον αριθμό των επιβατών του Χίθροου.
Το Χίθροου αποτελεί κεντρικό κόμβο διέλευσης για διεθνείς πτήσεις, με εκατομμύρια επιβάτες να περνούν από το αεροδρόμιο ετησίως.
Το αεροδρόμιο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στους επιβάτες διαμετακόμισης, οι οποίοι αποτελούν περίπου το 30 τοις εκατό της συνολικής του κίνησης.
Ορισμένες πτήσεις, ιδίως τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, εξαρτώνται από αυτούς τους ταξιδιώτες για να παραμείνουν κερδοφόρες.
Ωστόσο, η νέα απαίτηση ETA για τους επιβάτες διέλευσης μπορεί να οδηγήσει τους ταξιδιώτες να επιλέξουν άλλους αερολιμένες που δεν επιβάλλουν αυτόν τον περιορισμό.
Οι επιβάτες, ιδίως όσοι χρησιμοποιούν το Χίθροου ως ενδιάμεσο σταθμό για άλλους προορισμούς, ενδέχεται να επιλέξουν άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Αυτό περιλαμβάνει το Άμστερνταμ Σίπχολ ή το Παρίσι Σαρλ ντε Γκολ, τα οποία δεν έχουν παρόμοια τέλη ή απαιτήσεις εξουσιοδότησης για τους διερχόμενους ταξιδιώτες.
Όπως επεσήμανε ο Thomas Woldbye, διευθύνων σύμβουλος του Heathrow, η απαίτηση ETA για τους επιβάτες διέλευσης “θέτει τα βρετανικά αεροδρόμια σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα“.
Προβλεπόμενες απώλειες του αεροδρομίου Heathrow λόγω του συστήματος ETA
Ο αερολιμένας έχει ήδη αναφέρει σημαντική μείωση των επιβατών από τις χώρες του ΣΣΚ όπου εφαρμόζεται το σύστημα ETA.
Η ΕΤΑ άρχισε να εφαρμόζεται αρχικά για τους υπηκόους του Κατάρ τον Νοέμβριο του 2023.
Οι υπόλοιπες χώρες του ΣΣΚ – Μπαχρέιν, Κουβέιτ, Ομάν, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) – ακολούθησαν τον Φεβρουάριο του 2024.
Σύμφωνα με το Heathrow, περίπου 19.000 λιγότεροι επιβάτες ταξίδεψαν από το Κατάρ τους πρώτους τέσσερις μήνες της εφαρμογής της ETA.
Τον Αύγουστο του 2024, οκτώ μήνες μετά την εισαγωγή της ETA, το Heathrow σημείωσε μείωση 90.000 επιβατών από τις χώρες αυτές.
Με το σύστημα ETA να συμπεριλάβει τους Ευρωπαίους και Αμερικανούς επισκέπτες το 2025, το αεροδρόμιο φοβάται ότι περισσότεροι ταξιδιώτες θα αποφεύγουν το Heathrow εντελώς.
Αυτό θα επηρεάσει επίσης μεγάλες αεροπορικές εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως η British Airways και η Virgin Atlantic. Και οι δύο ευημερούν από τις πτήσεις διέλευσης από αέρος σε όλη την Ευρώπη.
Θα επηρεάσει επίσης την Star Alliance, η οποία χρησιμοποιεί το Heathrow ως αεροδρόμιο σύνδεσης για αερομεταφορείς όπως η Lufthansa, η United, η Air Canada και η Singapore Airlines.
Αυτή η απώλεια επιβατών μπορεί να θέσει σε κίνδυνο μακροχρόνια δρομολόγια πτήσεων και να μειώσει τη συνολική ελκυστικότητα του Χίθροου ως διεθνούς κόμβου.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Independent, το τέταρτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου θα μπορούσε να χάσει έως και τέσσερα εκατομμύρια επιβάτες ετησίως λόγω του συστήματος ETA.
Το Heathrow έχει επανειλημμένα εκφράσει την ανησυχία του ότι η δραστική μείωση του αριθμού των επιβατών θα μπορούσε να πλήξει το αεροδρόμιο και την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ο Independent εκτιμά ότι η μείωση του αριθμού των επιβατών θα μπορούσε να οδηγήσει σε ετήσια απώλεια 2,5 έως 5 δισεκατομμυρίων λιρών.
Αυτό περιλαμβάνει όχι μόνο τις πωλήσεις εισιτηρίων, αλλά και σημαντικές δαπάνες σε καταστήματα λιανικής πώλησης και εστιατόρια του αεροδρομίου, καθώς και διαφυγόντα έσοδα για τις αεροπορικές εταιρείες.
Η ETA θα μπορούσε να εμποδίσει τις ισχυρές επιδόσεις του αεροδρομίου Heathrow AIrport
Η ευρύτερη ανάπτυξη του νέου συστήματος ETA του Ηνωμένου Βασιλείου απειλεί επίσης να εμποδίσει την ανάπτυξη ρεκόρ του Heathrow φέτος.
Οι προβλεπόμενες απώλειες του αεροδρομίου έρχονται σε μια εποχή που το αεροδρόμιο έχει εξαιρετικά καλές επιδόσεις.
Το αεροδρόμιο Heathrow σημείωσε σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο του 2024, εξυπηρετώντας σχεδόν οκτώ εκατομμύρια επιβάτες.
Πρόκειται για αύξηση 4,2% στον αριθμό των επιβατών σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Η αύξηση αυτή κατέστησε το Heathrow το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ευρώπη για το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Ξεπέρασε μεγάλους ανταγωνιστές όπως το Άμστερνταμ Σίπχολ, η Φρανκφούρτη και το Παρίσι Σαρλ ντε Γκολ.
Το Χίθροου σημείωσε επίσης νέα εβδομαδιαία ρεκόρ, με περισσότερους από 1,8 εκατομμύρια επιβάτες να διακινούνται από το αεροδρόμιο κάθε εβδομάδα για τρεις συνεχόμενες εβδομάδες.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Heathrow Woldbye δήλωσε ότι το αεροδρόμιο βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του νέου “πρωτόγνωρου” στόχου της εξυπηρέτησης οκτώ εκατομμυρίων επιβατών σε ένα μήνα.
Αυτή η αύξηση της κίνησης οφείλεται εν μέρει στην έντονη ζήτηση για διεθνή ταξίδια μετά την πανδημία COVID-19.
Με αυτά τα θετικά αποτελέσματα, το Heathrow προέτρεψε την κυβέρνηση να επανεξετάσει την επιβολή του συστήματος ETA στους επιβάτες διέλευσης.
Ο Woldbye πιστεύει ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να συμβάλει στη διατήρηση της δυναμικής του αεροδρομίου εξαιρώντας τους ταξιδιώτες διέλευσης από την απαίτηση ETA.
Αυτό θα επιτρέψει στο Heathrow να παραμείνει ανταγωνιστικό σε παγκόσμιο επίπεδο και θα ωφελήσει τη βιομηχανία και την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η θέση της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου σχετικά με την ETA για τους ταξιδιώτες διέλευσης
Η πρώην συντηρητική κυβέρνηση επέμενε ότι η εξαίρεση των διερχόμενων επιβατών από το σύστημα ETA θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλεια.
Υπογράμμισε ότι η ΕΤΑ “σταματά τους ανθρώπους που μπορεί να χρησιμοποιούν πτήσεις με ανταπόκριση για να αποφύγουν να πάρουν άδεια για να ταξιδέψουν στο Ηνωμένο Βασίλειο”.
Η επιβεβαίωση από τη νέα Εργατική Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου της ευρείας εφαρμογής του συστήματος ETA το 2025 δείχνει τη δέσμευσή της για την ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας.
Παρόλα αυτά, το Heathrow και άλλοι εμπειρογνώμονες του κλάδου των αεροπορικών εταιρειών υποστηρίζουν ότι το κόστος της πολιτικής αυτής μπορεί να αντισταθμίσει τα οφέλη της.
Αυτό είναι εμφανές ιδίως όσον αφορά τον οικονομικό αντίκτυπο στον τομέα των αερομεταφορών.
Σε απάντηση αυτών των ανησυχιών, το Heathrow συνεχίζει να πιέζει την κυβέρνηση για την εξαίρεση των επιβατών διέλευσης.
Αυτό είναι εμφανές ιδίως όσον αφορά τον οικονομικό αντίκτυπο στον τομέα των αερομεταφορών.
Σε απάντηση αυτών των ανησυχιών, το Heathrow συνεχίζει να πιέζει την κυβέρνηση για την εξαίρεση των επιβατών διέλευσης.