Οι αερομεταφορείς και οι θαλάσσιοι μεταφορείς πρέπει να επαληθεύουν τις άδειες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ταξιδιωτικών Πληροφοριών και Αρχών(ETIAS) των επιβατών εντός 48 ωρών πριν από την αναχώρηση.
Το ETIAS είναι η νέα ηλεκτρονική ταξιδιωτική άδεια που απαιτείται για όλους τους ταξιδιώτες χωρίς βίζα στον χώρο Σένγκεν της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Αυτό περιλαμβάνει τους Βρετανούς πολίτες.
Όταν το σύστημα εξουσιοδότησης ταξιδιού ETIAS τεθεί σε λειτουργία στα μέσα του 2025, οι αερομεταφορείς και οι θαλάσσιοι μεταφορείς πρέπει να είναι έτοιμοι να συμμορφωθούν και να επιβεβαιώσουν το ETIAS των επιβατών.
Οι διεθνείς προπονητές, ωστόσο, θα έχουν τρία χρόνια για να συμμορφωθούν με την απαίτηση.
Από την άλλη πλευρά, οι σιδηροδρομικοί μεταφορείς δεν θα υποχρεούνται να ελέγχουν αν οι επιβάτες διαθέτουν έγκυρες άδειες ETIAS.
Η ΕΕ δήλωσε: “Ανεξάρτητα από το μέσο μεταφοράς που χρησιμοποιούν οι ταξιδιώτες, το ETIAS τους θα ελέγχεται πάντα στα σύνορα”.
Οι συνοριοφύλακες της ΕΕ πρέπει να επαληθεύουν τις άδειες ETIAS των επιβατών τρένων πριν από την επιβίβαση.
Αυτό ισχύει για τους ταξιδιώτες που αναχωρούν από το Ηνωμένο Βασίλειο με τρένο, όπως το Eurostar.
Νέο ηλεκτρονικό εργαλείο διασύνδεσης για την επαλήθευση του ETIAS
Η ΕΕ θα παράσχει στους αερομεταφορείς και τους θαλάσσιους μεταφορείς ένα νέο ηλεκτρονικό εργαλείο για την επιβεβαίωση των αδειών ETIAS πριν από την αναχώρηση.
Οι μεταφορείς πρέπει πρώτα να εγγραφούν στον eu-LISA για να χρησιμοποιήσουν το νέο εργαλείο διασύνδεσης.
Ο eu-Lisa είναι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για τη λειτουργική διαχείριση συστημάτων ΤΠ μεγάλης κλίμακας στον τομέα της ελευθερίας, της ασφάλειας και της δικαιοσύνης.
Παρέχει τεχνολογική υποστήριξη στις προσπάθειες των χωρών της ΕΕ να καταστήσουν την Ευρώπη ασφαλέστερη.
Αυτό περιλαμβάνει τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης των συνόρων της ΕΕ, το ETIAS και το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (EES ).
Επί του παρόντος, περισσότεροι από 1.000 αερομεταφορείς, κυρίως αεροπορικές εταιρείες, έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία εγγραφής για το νέο εργαλείο διασύνδεσης ETIAS.
Μόλις εγγραφούν, οι μεταφορείς πρέπει να συνδέσουν τα συστήματά τους με τη νέα διεπαφή φορέα ETIAS για την αποστολή αιτήσεων επαλήθευσης.
Πρέπει επίσης να υποβληθούν σε προ-συμμόρφωσης συνδέσεις συστήματος-προς-σύστημα και να λάβουν πιστοποίηση συμμόρφωσης.
Οι μεταφορείς που χρησιμοποιούν τη διαδικτυακή πύλη ή την εφαρμογή για κινητά πρέπει να εκπαιδεύουν το εξουσιοδοτημένο προσωπικό σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του eu-LISA.
Η διεπαφή φορέα ETIAS θα ελέγχει επίσης το EES
Εκτός από την επαλήθευση των δικαιωμάτων ETIAS, το νέο εργαλείο διασύνδεσης της ΕΕ θα βοηθήσει επίσης στον έλεγχο της ΕΥΕ.
Η ΕΥΕ θα καταγράφει τις εισόδους και εξόδους τόσο των κατόχων θεωρήσεων βραχείας διαμονής όσο και των ταξιδιωτών χωρίς θεώρηση στο χώρο Σένγκεν. Αυτό περιλαμβάνει επίσης τους πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αντικαθιστά τη χειροκίνητη σφράγιση των διαβατηρίων με αυτοματοποιημένα βιομετρικά δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου στα σύνορα της ΕΕ.
Το infographic του eu-LISA για τους αερομεταφορείς αναφέρει ότι οι αερομεταφορείς πρέπει να ελέγχουν εάν οι υπήκοοι τρίτων χωρών με θεώρηση βραχείας διαμονής έχουν χρησιμοποιήσει τον επιτρεπόμενο αριθμό εισόδων τους στην ΕΕ.
Με το νέο εργαλείο διασύνδεσης του αερομεταφορέα, οι ταξιδιώτες που χαρακτηρίζονται από το σύστημα ως “OK” θα μπορούν να επιβιβαστούν.
Για τους ταξιδιώτες με τη σήμανση “NOK”, οι αερομεταφορείς πρέπει να επαληθεύουν χειροκίνητα τα έγγραφα άδειας του ταξιδιώτη.
Επιτρέπεται η επιβίβαση μόνο σε επιβάτες με έγκυρη θεώρηση ETIAS ή Σένγκεν.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να επιβάλλουν κυρώσεις στους μεταφορείς για τη μεταφορά επιβατών χωρίς τα κατάλληλα ταξιδιωτικά έγγραφα.
Ωστόσο, θα αποφύγουν τις κυρώσεις εάν το ερώτημα επαλήθευσης αποσταλεί εντός 48 ωρών πριν από την αναχώρηση και λάβει απάντηση “OK”.
Η κεντρική μονάδα ETIAS θα είναι επίσης διαθέσιμη 24 ώρες το 24ωρο για την παροχή τεχνικής και επιχειρησιακής βοήθειας στα αγγλικά μέσω διαδικτυακής πύλης και τηλεφωνικής γραμμής έκτακτης ανάγκης.
Το ETIAS θα ξεκινήσει σε δύο φάσεις στα μέσα του 2025
Η ΕΕ θα θέσει σε εφαρμογή το ETIAS σταδιακά εντός 12 μηνών, ώστε να ελαχιστοποιήσει τις διαταραχές και να βοηθήσει την προσαρμογή των ταξιδιωτών.
Η σταδιακή εφαρμογή επιτρέπει επίσης στις αρχές να αξιολογήσουν τον αντίκτυπό της πριν καταστεί υποχρεωτική.
Η εφαρμογή περιλαμβάνει δύο φάσεις: μια εξάμηνη μεταβατική περίοδο και μια εξάμηνη περίοδο χάριτος.
Κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου που αρχίζει τον Μάιο του 2025, οι ταξιδιώτες θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση για το ETIAS πριν επισκεφθούν τον χώρο Σένγκεν.
Ωστόσο, σε όσους δεν διαθέτουν ETIAS δεν θα τους απαγορευτεί η είσοδος εάν πληρούν όλες τις άλλες προϋποθέσεις εισόδου στον χώρο Σένγκεν.
Κατά τη διάρκεια της περιόδου χάριτος, όλοι οι ταξιδιώτες πρέπει να διαθέτουν ETIAS όταν επισκέπτονται τον χώρο Σένγκεν.
Σε όσους δεν διαθέτουν ETIAS θα τους αρνούνται την είσοδο στα σύνορα, εκτός από τους ευρωπαίους επισκέπτες που έρχονται για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν άλλες προϋποθέσεις εισόδου.
Πιθανά ζητήματα ETIAS
Η εφαρμογή του ETIAS θα γίνει περίπου επτά μήνες μετά την επιβολή της ΕΕ για την EES.
Οι μεταφορείς που μεταφέρουν επιβάτες μεταξύ των συνόρων της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) έχουν εγείρει πιθανά ζητήματα σχετικά με τα νέα συστήματα.
Οι αεροπορικές εταιρείες εξέφρασαν ανησυχίες ότι η επαλήθευση του ETIAS 48 ώρες πριν από την αναχώρηση μπορεί να εξαλείψει τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Οι υπάλληλοι των σιδηροδρομικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών επιδιώκουν να καθυστερήσουν την εφαρμογή της EES λόγω της ανεπαρκούς υποδομής για τη βιομετρική καταγραφή και τους ελέγχους.
Η νέα εφαρμογή EES της ΕΕ για πιθανή ηλεκτρονική βιομετρική καταχώριση δεν θα είναι επίσης έτοιμη μέχρι τον Οκτώβριο του 2024.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ, ένας συνοριοφύλακας πρέπει να είναι παρών για να επαληθεύει την αρχική βιομετρική καταγραφή.
Οι ταξιδιώτες πρέπει να εξέλθουν από τα οχήματά τους πριν υποβάλουν τα δακτυλικά τους αποτυπώματα ή τη σάρωση προσώπου.
Οι αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει για 14ωρες καθυστερήσεις και περιορισμό του αριθμού των επιβατών των τρένων για να αποφευχθούν μεγάλες ουρές.
Οι αερομεταφορείς θα είναι επίσης υπεύθυνοι για τον έλεγχο της έγκυρης ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής άδειας (ETA) ή της βίζας των επιβατών πριν τους επιτρέψουν να επιβιβαστούν.
Οι αερομεταφορείς πρέπει να υποβάλλουν την έκθεση γενικής αεροπορίας (GAR) και τις προκαταρκτικές πληροφορίες επιβατών (API) μέσω διαδραστικών πυλών που θα προκαλούν απάντηση από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Πρόκειται για ένα διαφορετικό διαδραστικό σύστημα παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο του ETIAS.
Υπήρξαν ανησυχίες σχετικά με τη διαλειτουργικότητα και των τριών νέων συστημάτων ηλεκτρονικής διαχείρισης των συνόρων, μόλις εφαρμοστούν.