Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ενδέχεται να καθυστερήσει εκ νέου την έναρξη λειτουργίας του νέου συνοριακού της συστήματος.
Το νέο συνοριακό σύστημα, το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (ΣΕΕ ), αποσκοπεί στην ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων και στον εξορθολογισμό των ταξιδιών για τους ταξιδιώτες εκτός ΕΕ που εισέρχονται στον χώρο Σένγκεν.
Θα αντικαταστήσει τη χειροκίνητη σφράγιση διαβατηρίων με τη συλλογή βιομετρικών δεδομένων ή την καταγραφή δακτυλικών αποτυπωμάτων και εικόνων προσώπου.
Μόλις τεθεί σε εφαρμογή, θα επιτρέψει στους συνοριακούς υπαλλήλους να παρακολουθούν αποτελεσματικότερα τις ημερομηνίες εισόδου και εξόδου των ταξιδιωτών και να ελέγχουν τις παρατάσεις της θεώρησης.
Πρόσφατα επιβεβαιώθηκε η έναρξη του EES για τον Νοέμβριο του 2024, αλλά ενδέχεται να αναβληθεί εκ νέου λόγω της απροετοιμότητας των βασικών κρατών μελών.
Η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες φέρονται να έχουν ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν για την έναρξη της EES.
Σύμφωνα με την εφημερίδα The Guardian, οι τρεις χώρες εξέφρασαν ανησυχίες για την έλλειψη δοκιμών του συστήματος σε πραγματικό περιβάλλον.
Ανέφεραν ότι αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο σε σημεία εισόδου με μεγάλη επισκεψιμότητα, όπως αεροδρόμια και λιμάνια.
Εάν το σύστημα τεθεί σε λειτουργία εντός του χρονοδιαγράμματος, η έλλειψη προετοιμασίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις στα ταξίδια και σε συμφόρηση των συνόρων.
Γιατί η ΕΣΕ θα μπορούσε να αντιμετωπίσει περισσότερες καθυστερήσεις
Η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες υποστηρίζουν τους μακροπρόθεσμους στόχους του νέου συνοριακού συστήματος της ΕΕ, αλλά έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με πιθανές διαταραχές κατά την αρχική ανάπτυξη.
Οι αξιωματούχοι έχουν παρουσιάσει τα ίδια ζητήματα στο παρελθόν, αλλά επιμένουν δύο μήνες πριν από την εκτόξευση του στόχου EES.
Η Γαλλία, ειδικότερα, ανησυχεί για τις καθυστερήσεις σε κρίσιμα συνοριακά περάσματα όπως το Ντόβερ, όπου Γάλλοι αξιωματούχοι αναλαμβάνουν τον έλεγχο των διαβατηρίων.
Το Ashford Borough Council στο Κεντ του Ηνωμένου Βασιλείου (UK) είχε προειδοποιήσει για το χειρότερο σενάριο καθυστερήσεων έως και 14 ωρών που θα επηρέαζαν την εμπορευματική κυκλοφορία, τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και τα πούλμαν.
Οι καθυστερήσεις αυτές θα μπορούσαν επίσης να προκαλέσουν συμφόρηση σε σημαντικά σημεία εισόδου, όπως το αεροδρόμιο Παρίσι-Σαρλ ντε Γκωλ και το Eurotunnel.
Μια γαλλική πηγή δήλωσε ότι πολλά λειτουργικά ζητήματα μπορεί να παραμείνουν άλυτα, καθώς το σύστημα δεν έχει δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες.
“Το πρόβλημα είναι ότι οι δοκιμές ήταν επιτραπέζιες. Χρειαζόμαστε ζωντανές δοκιμές”, δήλωσε η πηγή.
Ο διευθυντής λιμένων της Νορμανδίας Jérôme Chauvet επιβεβαίωσε επίσης ότι δεν είχε γίνει καμία δοκιμή στα τρία λιμάνια που εποπτεύει.
“Δεν γνωρίζουμε ακόμη καλά τον εξοπλισμό και πώς θα λειτουργήσει”, δήλωσε.
Από την άλλη πλευρά, η Γερμανία ανησυχεί για τις επιπτώσεις της EES στα μικρότερα αεροδρόμια, όπως της Κολωνίας και του Μονάχου.
Οι Κάτω Χώρες ανησυχούν επίσης για πιθανές καθυστερήσεις λόγω του όγκου της κυκλοφορίας στο Σίπχολ, έναν από τους πιο πολυσύχναστους κόμβους της Ευρώπης.
Οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ πρέπει να παρέχουν στοιχεία διαβατηρίου, σαρώσεις δακτυλικών αποτυπωμάτων και εικόνες προσώπου στα σύνορα, γεγονός που οδηγεί σε μεγαλύτερους χρόνους διεκπεραίωσης.
Ακόμα και η παραμικρή καθυστέρηση ανά επιβάτη μπορεί να αυξηθεί, ιδίως σε πολυσύχναστα συνοριακά σημεία και κατά τις ώρες αιχμής.
Η μετάβαση στους ελέγχους EES απαιτεί επίσης νέο εξοπλισμό, όπως περίπτερα προεγγραφής και σαρωτές δακτυλικών αποτυπωμάτων.
Επιπλέον, η μετάβαση περιλαμβάνει την εκπαίδευση και την πρόσληψη νέου προσωπικού για την αποτελεσματική λειτουργία του νέου εξοπλισμού.
Πιθανή σταδιακή εφαρμογή κατά την έναρξη της EES
Για να αντιμετωπίσει αυτές τις ανησυχίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο σταδιακής εφαρμογής της ΕΣΕ αντί της πλήρους εκκίνησης.
Αυτό θα επιτρέψει στις συνοριακές αρχές να έχουν περισσότερο χρόνο για να προσαρμοστούν στις νέες διαδικασίες, μειώνοντας παράλληλα τον κίνδυνο υπερφόρτωσης των ταξιδιωτικών κόμβων.
Θα επιτρέψει επίσης στους συνοριακούς υπαλλήλους να αντιμετωπίσουν τυχόν προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν κατά την αρχική φάση.
Η σταδιακή ανάπτυξη του συστήματος θα ξεκινήσει πιθανότατα πρώτα στα λιγότερο πολυσύχναστα σημεία εισόδου και στη συνέχεια στα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια και λιμάνια.
Η προσέγγιση αυτή θα μπορούσε να αποτρέψει μεγάλες καθυστερήσεις, ιδίως σε πολυσύχναστα λιμάνια όπως το Ντόβερ και το Καλαί με μεγάλο όγκο διασυνοριακής κυκλοφορίας.
Μια πηγή του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι η ΕΕ θα μπορούσε να παραμείνει σταθερή και να το ξεκινήσει τον Νοέμβριο “αλλά στη συνέχεια να εισαγάγει σταδιακά τα χρονοβόρα πράγματα, όπως τα δακτυλικά αποτυπώματα”.
Θα πρέπει επίσης να επιτρέπουν στα πολυσύχναστα συνοριακά περάσματα να αναστέλλουν τους βιομετρικούς ελέγχους για τη διαχείριση της συμφόρησης, εάν οι ουρές συσσωρεύονται.
Ωστόσο, ένας εμπειρογνώμονας υπογράμμισε ότι το σύστημα θα επιτύχει τη βελτίωση της ασφάλειας μόνο εάν όλοι οι συνοριακοί σταθμοί είναι λειτουργικοί.
Πώς οι συζητήσεις για καθυστερήσεις στην έναρξη της EES επηρεάζουν τους ταξιδιώτες και τον κλάδο των μεταφορών
Πολλοί πιστεύουν ότι η ΕΕ είναι απίθανο να αναβάλει εκ νέου την έναρξη της EES, αφού επιβεβαίωσε νέα ημερομηνία έναρξης μόλις τον Αύγουστο.
Ωστόσο, οι αξιωματούχοι δεν μπορούν να αγνοήσουν τις ανησυχίες των κρατών μελών της που φιλοξενούν μερικούς από τους μεγαλύτερους αερολιμενικούς κόμβους της Ευρώπης.
Η Ylva Johansson, η Ευρωπαία επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, έχει μέχρι στιγμής παραμείνει προσηλωμένη στην ημερομηνία έναρξης της ΕΕΑ στις 10 Νοεμβρίου.
Ωστόσο, πηγές αναφέρουν ότι η Επιτροπή ετοιμάζεται να απαντήσει στις ανησυχίες που εξέφρασαν η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες.
Μια επιλογή είναι η καθυστέρηση της ημερομηνίας έναρξης στις 17 Νοεμβρίου, δίνοντας στα κράτη μέλη μια μικρή παράταση για να ολοκληρώσουν τις προετοιμασίες τους.
Η πιθανή καθυστέρηση θα μπορούσε να αποτελέσει ανακούφιση αλλά και πηγή αβεβαιότητας για τους ταξιδιώτες.
Ωστόσο, η αβεβαιότητα γύρω από την έναρξη λειτουργίας του συστήματος αφήνει τις αεροπορικές εταιρείες, τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και άλλες ταξιδιωτικές επιχειρήσεις σε εκκρεμότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι φορείς μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν ενημερωθεί να αναμένουν περαιτέρω αναβολές της έναρξης της EES.
Παρά τις φήμες για περαιτέρω καθυστερήσεις, οι περισσότερες εταιρείες μεταφορών, όπως η Eurostar, εξακολουθούν να εργάζονται για να συμμορφωθούν με την προθεσμία της 10ης Νοεμβρίου.