Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) καθυστέρησε και πάλι κατά ένα μήνα την εφαρμογή του νέου συστήματος εισόδου/εξόδου (EES).
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας The Independent, η νέα ημερομηνία εκτόξευσης της EES έχει οριστεί για τις 10 Νοεμβρίου 2024.
Η αναβολή μπορεί ενδεχομένως να παραταθεί έως τις 17 Νοεμβρίου, ώστε να διασφαλιστεί ότι όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ είναι πλήρως προετοιμασμένα για το νέο σύστημα.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει τη νέα ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της ΕΣΕ.
Αρχικά είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2021, αλλά το σύστημα αντιμετώπισε αρκετές αναποδιές.
Η ΕΣΕ αποτελεί κεντρικό μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για την ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων και τον εξορθολογισμό των διαδικασιών μετανάστευσης.
Οι υπήκοοι τρίτων χωρών, συμπεριλαμβανομένων των Βρετανών ταξιδιωτών, πρέπει να καταχωρούν βιομετρικά δεδομένα, όπως σαρώσεις δακτυλικών αποτυπωμάτων και εικόνες προσώπου.
Αντικαθιστά τη χειροκίνητη σφράγιση των διαβατηρίων με τη χρήση βιομετρικών δεδομένων των ταξιδιωτών για την παρακολούθηση των εισόδων και εξόδων από τον χώρο Σένγκεν.
Το σύστημα EES αποσκοπεί στην αυτοματοποίηση των συνοριακών ελέγχων, στον εντοπισμό παραβάσεων και στην ενίσχυση της συνολικής ασφάλειας.
Λόγοι για την καθυστέρηση της εκτόξευσης της EES
Η καθυστέρηση στην εφαρμογή της ΕΣΑ αποδίδεται σε διάφορους παράγοντες.
Μια πρωταρχική ανησυχία είναι η ετοιμότητα όλων των κρατών μελών της ΕΕ να μεταβούν από τους χειρόγραφους στους ψηφιακούς ελέγχους.
Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) προειδοποίησε ότι πολλοί περιφερειακοί αερολιμένες της ΕΕ δεν είναι ακόμη έτοιμοι για την EES.
Η αλλαγή αυτή απαιτεί σημαντικές αναβαθμίσεις των υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης βιομετρικών περιπτέρων και της εκπαίδευσης του προσωπικού των συνόρων.
Πολλές χώρες της ΕΕ χρειάζονται ακόμη περισσότερο χρόνο για να δημιουργήσουν την κατάλληλη υποδομή και τεχνολογία στα συνοριακά τους περάσματα.
Ένας άλλος λόγος είναι η αποφυγή αναστάτωσης κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής των ταξιδιών, όπως οι διακοπές του Οκτωβρίου στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού του Ντόβερ, Doug Bannister, σημείωσε ότι “ένα στοιχείο προληπτικών μέτρων” ήταν μέρος της έναρξης λειτουργίας του EES.
“Θα είναι σε θέση να μειώσουν το ποσό της παρέμβασης για την εγγραφή, εάν η ουρά γίνεται υπερβολική”, δήλωσε στον Independent.
Και πρόσθεσε: “Αυτό θα είναι διαθέσιμο για όλες τις πύλες εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση”.
Παρόλα αυτά, οι τεχνικές και λειτουργικές προκλήσεις και το πώς ακριβώς θα λειτουργήσει, συνέβαλαν στην καθυστέρηση.
Ο Μπάνιστερ δήλωσε ότι “εξακολουθούν να το επεξεργάζονται με τους ομολόγους μας στη Γαλλία και την Ευρωπαϊκή Ένωση”.
Εισαγωγή μιας “βαλβίδας ανακούφισης”
Μαζί με την καθυστέρηση της εκτόξευσης του EES, το σύστημα θα έχει πλέον τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει μια “βαλβίδα ανακούφισης”.
Πολλοί άνθρωποι στα πολυσύχναστα σημεία διέλευσης των συνόρων θα μπορούσαν να απαλλαγούν από τη βιομετρική καταγραφή κατά την πρώτη είσοδο στην ΕΕ μόλις τεθεί σε λειτουργία η ΕΕΣ.
Ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ ανέφεραν ότι οι έλεγχοι των ταξιδιωτών για τη μετανάστευση θα μπορούσαν να διαρκέσουν έως και τέσσερις φορές περισσότερο στο πλαίσιο της ΕΕΣ.
Η “βαλβίδα ανακούφισης” θα μειώσει σημαντικά τις καθυστερήσεις και τις μεγάλες ουρές σε περίπτωση που τα συνοριακά περάσματα είναι πολύ συμφορημένα.
Αυτό θα βοηθήσει σημαντικά τα συνοριακά περάσματα μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ με παράλληλους ελέγχους, όπου οι συνοριακοί υπάλληλοι της ΕΕ διενεργούν ελέγχους μετανάστευσης ενώ οι ταξιδιώτες βρίσκονται ακόμη στο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτά τα συνοριακά περάσματα του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ περιλαμβάνουν το λιμάνι του Ντόβερ, τη σήραγγα της Μάγχης στο Φόλκιστον και τον τερματικό σταθμό του Σεντ Πάνκρας στο Λονδίνο.
Οι εν λόγω συνοριακές διαβάσεις έχουν επίσης περιορισμένο χώρο για περισσότερες υποδομές για τη διενέργεια ελέγχων EES σε σύγκριση με τα αεροδρόμια.
Το σύστημα αναπτύχθηκε αρχικά πριν από την ψηφοφορία για το Brexit, υποθέτοντας ελέγχους “ελαφριάς επαφής” για τους Βρετανούς υπηκόους.
Ωστόσο, οι Βρετανοί ταξιδιώτες αντιμετωπίζουν πλέον αυστηρότερες απαιτήσεις στο πλαίσιο της EES μετά το Brexit.
Παρόλα αυτά, ο αρχικός αντίκτυπος θα μειωθεί δραστικά από τη βαλβίδα ανακούφισης, διευκολύνοντας τη ζήτηση για τη συλλογή βιομετρικών δεδομένων.
Σε “εξαιρετικές περιστάσεις που δεν έχουν ακόμη καθοριστεί”, μόνο ένας στους δέκα ταξιδιώτες μπορεί να υποβάλει βιομετρικά δεδομένα κατά την έναρξη λειτουργίας του EES.
Σε περιόδους αιχμής, οι τοπικοί υπάλληλοι μετανάστευσης ενδέχεται να πρέπει να καθορίσουν πόσοι ταξιδιώτες θα υπόκεινται σε βιομετρική καταγραφή.
Έναρξη λειτουργίας της EES και μεταβατική περίοδος
Οι φορείς εκμετάλλευσης των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των ακτοπλοϊκών εταιρειών και των αεροπορικών εταιρειών, έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο της ΕΣΑ στις ταξιδιωτικές δραστηριότητες.
Ζήτησαν τη σταδιακή εισαγωγή της συλλογής βιομετρικών δεδομένων και μια περίοδο δοκιμής της αξιοπιστίας του συστήματος.
Επιπλέον, ζήτησαν μια ισχυρή εκστρατεία δημόσιας επικοινωνίας για την ενημέρωση των ταξιδιωτών σχετικά με τις νέες απαιτήσεις.
Οι εταιρείες πορθμείων, τα αεροδρόμια και άλλοι κόμβοι μεταφορών ανησυχούν για πιθανές συμφορήσεις και τις επιπτώσεις στα δρομολόγια των ταξιδιών.
Χωρίς σταδιακή εφαρμογή και σαφή επικοινωνία, οι ταξιδιώτες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σύγχυση και καθυστερήσεις, ιδίως κατά τη διάρκεια των περιόδων με μεγάλη ταξιδιωτική κίνηση.
Σε απάντηση, η ΕΕ πρότεινε μια μεταβατική περίοδο 12 έως 18 μηνών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα μπορούσε να συλλέγονται σταδιακά βιομετρικά δεδομένα.
Μια σταδιακή προσέγγιση θα διαχειριστεί τη ροή των επιβατών και θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες και τους συνοριακούς υπαλλήλους να προσαρμοστούν στο νέο σύστημα με αργούς ρυθμούς.
Ένας υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου αναφέρθηκε αρχικά σε μια εξάμηνη περίοδο ήπιας εκκίνησης μόλις τεθεί σε λειτουργία η EES.
Αυτό θα βοηθήσει τους αερολιμένες και τα συνοριακά σημεία διέλευσης να δοκιμάσουν και να τροποποιήσουν τις προετοιμασίες τους για την ΕΕΑ, εάν είναι απαραίτητο.
Ανησυχίες για μεγάλες ουρές, μη διαθεσιμότητα εφαρμογών
Μία από τις σημαντικές ανησυχίες που περιβάλλουν την εφαρμογή της ΕΕΑ είναι το ενδεχόμενο δημιουργίας μεγάλων ουρών στις συνοριακές διαβάσεις.
Μια επιτροπή του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου (Η Β) προειδοποίησε για καθυστερήσεις 14 ωρών και μαζικά μποτιλιαρίσματα κατά την ενεργοποίηση της EES.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες ενημερώθηκαν ότι οι καθυστερήσεις στα σύνορα μπορεί να συνεχιστούν έως και ένα έτος μετά την εφαρμογή της EES.
Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι ταξιδιώτες χρειάζονται χρόνο για να ολοκληρώσουν την αρχική εγγραφή τους στην ΕΥΕ ενώπιον ενός συνοριακού υπαλλήλου.
Η ΕΕ αναπτύσσει επίσης μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα του EES που θα συμβάλει στη μείωση του χρόνου αναμονής, επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να καταχωρούν τα βιομετρικά τους δεδομένα εκ των προτέρων.
Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη καμία πληροφορία για το αν θα είναι έτοιμο πριν από την αναφερόμενη νέα ημερομηνία έναρξης της EES τον Νοέμβριο.
Παρά τη δυνατότητα της εφαρμογής να διευκολύνει τη διαδικασία, δεν θα τραβήξει φωτογραφίες ούτε θα καταγράψει δακτυλικά αποτυπώματα, περιορίζοντας την αποτελεσματικότητά της.
Υπήρξαν εκκλήσεις να αναβληθεί περαιτέρω η εφαρμογή της ΕΕΑ μέχρι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία η εφαρμογή.
Οι ταξιδιώτες προετοιμάζονται για την εκτόξευση της EES
Οι ταξιδιώτες, ιδίως όσοι προέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο, θα πρέπει να προετοιμαστούν για τις αλλαγές αυτές εγκαίρως.
Η προετοιμασία αυτή περιλαμβάνει την κατανόηση των νέων απαιτήσεων, όπως η ανάγκη συλλογής βιομετρικών δεδομένων EES.
Είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τους ταξιδιώτες να προγραμματίζουν τα ταξίδια τους με γνώμονα τις πιθανές καθυστερήσεις.
Αν διαθέσετε επιπλέον χρόνο για τη διέλευση των συνόρων και είστε προετοιμασμένοι για τη βιομετρική σάρωση, το ταξίδι θα είναι απρόσκοπτο.
Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να παρακολουθούν τις επίσημες ανακοινώσεις για να ενημερώνονται για τις τελευταίες εξελίξεις και τα χρονοδιαγράμματα.