Πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια προσπαθούν να προετοιμαστούν για το νέο σύστημα εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Η ΕΕ σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα συνοριακών ελέγχων στις 6 Οκτωβρίου 2024.
Το νέο σύστημα αποσκοπεί στην ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων με την ηλεκτρονική καταγραφή της εισόδου και εξόδου υπηκόων τρίτων χωρών.
Ωστόσο, η πολυπλοκότητα της εφαρμογής αυτού του συστήματος άφησε απροετοίμαστα πολλά σημεία διέλευσης των συνόρων.
Πολλά από τα αεροδρόμια της Ευρώπης δεν είναι έτοιμα για την αλλαγή αυτή, με αποτέλεσμα οι ταξιδιώτες να ανησυχούν για καθυστερήσεις και προβλήματα.
Σύμφωνα με την Telegraph, οι αεροπορικές εταιρείες ανησυχούν ότι πολλά περιφερειακά ευρωπαϊκά αεροδρόμια μπορεί να μην είναι προετοιμασμένα για την ΕΕΑ.
Τα μικρότερα αεροδρόμια της ΕΕ δεν έχουν ακόμη εγκαταστήσει τον εξοπλισμό που απαιτείται για την ΕΕΑ, όπως σαρωτές δακτυλικών αποτυπωμάτων και κάμερες.
Αυτό αποτελεί μεγάλη ανησυχία για τα αεροδρόμια σε δημοφιλή σημεία διακοπών που επισκέπτονται πολλοί τουρίστες.
Οι Βρετανοί ταξιδιώτες, ιδίως, επιλέγουν περιφερειακά αεροδρόμια όταν πηγαίνουν διακοπές στην ΕΕ.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), ο παγκόσμιος εμπορικός φορέας της αεροπορικής βιομηχανίας, ζήτησε “επείγουσα και συντονισμένη δράση” για να είναι όλα τα αεροδρόμια έτοιμα έως το φθινόπωρο.
Τι είναι το σύστημα εισόδου/εξόδου;
Το EES είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που έχει σχεδιαστεί για την καταγραφή και την αποθήκευση πληροφοριών σχετικά με ταξιδιώτες από τρίτες χώρες.
Αυτό περιλαμβάνει τόσο τους κατόχους βίζας βραχείας διαμονής όσο και τους ταξιδιώτες που απαλλάσσονται από τη βίζα, όπως οι Βρετανοί πολίτες.
Αντί να σφραγίζονται τα διαβατήρια, το σύστημα θα καταγράφει ηλεκτρονικά τα προσωπικά στοιχεία κάθε φορά που οι ταξιδιώτες διασχίζουν τα σύνορα της ΕΕ.
Για να γίνει αυτό, οι ενδιαφερόμενοι ταξιδιώτες πρέπει να καταχωρίσουν βιομετρικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων δακτυλικών αποτυπωμάτων και εικόνων προσώπου.
Μόλις τεθεί σε λειτουργία η ΕΕΣ, θα πρέπει να το κάνουν αυτό ενώπιον συνοριοφύλακα της ΕΕ την πρώτη φορά που θα ταξιδέψουν στη ζώνη Σένγκεν.
Το σύστημα θα αποθηκεύει τα βιομετρικά δεδομένα των ταξιδιωτών για τρία χρόνια και θα ανανεώνει την περίοδο αποθήκευσης κάθε φορά που επισκέπτονται την ΕΕ.
Εάν οι ταξιδιώτες επισκεφθούν την ΕΕ μετά τη λήξη της ισχύος των δεδομένων τους, θα πρέπει να καταχωρίσουν εκ νέου τα βιομετρικά δεδομένα σε συνοριοφύλακα.
Προκλήσεις των ευρωπαϊκών αερολιμένων για την EES
Τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες πιέζονται να τηρήσουν την προθεσμία ετοιμότητας που έχει θέσει η ΕΕ τον Αύγουστο του 2024.
Η μη συμμόρφωση θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρή συμφόρηση και λειτουργικά προβλήματα.
Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια εργάζονται τώρα για να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις τους και να εκπαιδεύσουν το προσωπικό για να χειριστεί το νέο σύστημα.
Ακόμα, διάφοροι παράγοντες συμβάλλουν στις προκλήσεις των μικρότερων αεροδρομίων όσον αφορά την εφαρμογή της ΕΕΑ.
Η ενσωμάτωση της ΕΕΑ στην υπάρχουσα υποδομή του αεροδρομίου αποτελεί σημαντική τεχνική και υλικοτεχνική πρόκληση.
Τα αεροδρόμια πρέπει να εγκαταστήσουν νέες συσκευές βιομετρικής σάρωσης, να ενημερώσουν τα συστήματα πληροφορικής τους και να εκπαιδεύσουν το προσωπικό για τη διαχείριση των νέων διαδικασιών.
Πολλά μικρότερα αεροδρόμια δεν διαθέτουν επίσης το χώρο και τους πόρους για να φιλοξενήσουν τους νέους βιομετρικούς σαρωτές δακτυλικών αποτυπωμάτων και προσώπου που απαιτεί το σύστημα.
Η απροετοιμασία των ευρωπαϊκών αεροδρομίων θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις και σύγχυση για τους ταξιδιώτες.
Οι εμπειρογνώμονες της ταξιδιωτικής βιομηχανίας φοβούνται ότι η εφαρμογή της EES θα μπορούσε να οδηγήσει σε συμφόρηση και καθυστερήσεις στα συνοριακά σημεία ελέγχου.
EES αναμενόμενες καθυστερήσεις, επιπτώσεις στον τουρισμό
Μόλις τεθεί σε εφαρμογή η EES, οι ταξιδιώτες θα πρέπει να αναμένουν μεγαλύτερους χρόνους αναμονής στα σύνορα της ΕΕ.
Αυτές οι καθυστερήσεις μπορεί να είναι ακόμη πιο ενοχλητικές κατά τις ώρες αιχμής και τις περιόδους ταξιδιού.
Οι μεγάλες ουρές και οι περίπλοκες διαδικασίες στα σύνορα είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ενόχληση.
Θα μπορούσαν να κάνουν τους τουρίστες να σκεφτούν δύο φορές το ενδεχόμενο να ταξιδέψουν στην ΕΕ, γεγονός που θα μπορούσε να πλήξει τον τουρισμό και την οικονομία πολλών κρατών μελών.
Έρευνα του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου έδειξε ότι το 15% των ανθρώπων στην Αγγλία ενδέχεται να ταξιδεύουν λιγότερο στην Ευρώπη λόγω της νέας EES.
Αυτή η πιθανή μείωση των ταξιδιών θα μπορούσε να επηρεάσει την τουριστική βιομηχανία σε ολόκληρη την ΕΕ.
Οι αεροπορικές εταιρείες και οι ταξιδιωτικές εταιρείες ανησυχούν επίσης για τις πιθανές επιπτώσεις στα δρομολόγια των πτήσεων και τη συνολική ταξιδιωτική εμπειρία.
Οι ταξιδιώτες πρέπει να αναμένουν καθυστερήσεις και να φτάνουν στα αεροδρόμια νωρίτερα από το συνηθισμένο, ώστε να έχουν επιπλέον χρόνο για τους νέους ελέγχους.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες έχουν ενημερωθεί ότι οι καθυστερήσεις που προκαλούνται από την ΕΕΣ θα συνεχιστούν για περίπου ένα έτος μετά τη θέση σε λειτουργία της ΕΕΣ.
Προετοιμασία της ΕΕΣ για τις συνοριακές διελεύσεις ΗΒ-ΕΕ
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει διεξάγει διάφορες έρευνες σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις στα σύνορα και τα λιμάνια του.
Διαπίστωσε επίσης ότι οι συνοριακές διαβάσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ δεν ήταν προετοιμασμένες για την εφαρμογή της ΕΕΣ, ιδίως εκείνες με τους παράλληλους ελέγχους.
Η ανάγκη για ατομικούς βιομετρικούς ελέγχους σημαίνει ότι η ομαδική επεξεργασία, η οποία είναι συνήθης για οχήματα που μεταφέρουν πολλούς επιβάτες, δεν θα είναι πλέον δυνατή.
Η αλλαγή αυτή αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις σε πολυσύχναστα σημεία διέλευσης των συνόρων, όπως το λιμάνι του Ντόβερ και ο τερματικός σταθμός της σήραγγας της Μάγχης της Getlink στο Φόλκεστοουν του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ο περιορισμένος χώρος στον τερματικό σταθμό του St. Pancras έθεσε επίσης ζητήματα υλικοτεχνικής υποδομής.
Το λιμάνι του Ντόβερ επινόησε μια ξεχωριστή λωρίδα και κιόσκια για τα πούλμαν και κανονικές λωρίδες και ταμπλό για τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Οι λιμενικοί δήλωσαν ότι οι χρόνοι ελέγχου στα σύνορα για την εγγραφή στο EES θα αυξηθούν από 45 έως 90 δευτερόλεπτα σε μερικά λεπτά ή και περισσότερο ανά άτομο.
Η Getlink και η Eurostar, ωστόσο, έχουν δεσμευτεί ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις ή χάος στους τερματικούς σταθμούς τους στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ.
Η Eurostar διαβεβαίωσε τους ταξιδιώτες ότι θα υπάρχουν αρκετά περίπτερα για τους συνοριακούς ελέγχους του EES, καθώς και άφθονος χώρος σε περίπτωση αναμονής.
Η Getlink είχε επενδύσει σε ένα νέο στεγασμένο χώρο στάθμευσης και περίπτερα EES για να αποφύγει τις μεγάλες ουρές και τα μποτιλιαρίσματα.
Εκκλήσεις για περαιτέρω αναβολή της ΕΣΑ
Η απροετοιμασία των ευρωπαϊκών αεροδρομίων δημιούργησε την προοπτική καθυστέρησης της ΕΕΑ.
Τόσο οι Γάλλοι αξιωματούχοι όσο και οι επιτροπές του βρετανικού κοινοβουλίου ζήτησαν ευθέως από την ΕΕ να αναβάλει εκ νέου την έναρξη της EES.
Ο Rafael Schvartzman της ΙΑΤΑ δήλωσε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα με την EES.
Επιπλέον, η μη έγκαιρη ετοιμότητα της εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα του EES μπορεί να σημαίνει ότι το νέο σύστημα δεν θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο.
Η έλλειψη λεπτομερειών που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΕ προκάλεσε επίσης αμφιβολίες σχετικά με την έναρξη λειτουργίας του συστήματος τον Οκτώβριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ντόβερ είχε σταματήσει να προσλαμβάνει νέο προσωπικό που υποτίθεται ότι θα βοηθούσε τους ταξιδιώτες με την εγγραφή στην ΕΕΑ.
Αυτό οφείλεται κυρίως στην αβεβαιότητα σχετικά με το πότε θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων της ΕΕ.
Ο Tim Reardon του λιμανιού του Ντόβερ δήλωσε ότι “δεν θέλουν να δεσμεύσουν χρηματοδότηση και να διαπιστώσουν ότι το όλο θέμα καθυστερεί για ένα χρόνο”.
Ωστόσο, η ΕΕ παρέμεινε σιωπηλή σχετικά με την απόσπαση της παχυσαρκίας της ΕΕΣ μετά τον Οκτώβριο του 2024.
Καθώς η ημερομηνία έναρξης πλησιάζει, οι ταξιδιώτες θα πρέπει να ενημερώνονται για τους νέους κανόνες και να προετοιμάζονται για πιθανές καθυστερήσεις.