Οι ηγέτες της βρετανικής βιομηχανίας ζητούν καθυστέρηση της έναρξης της ETA για να αποφευχθεί σύγκρουση με την ανάπτυξη της EES

| 6 Νοεμβρίου, 2024
Οι ηγέτες της βρετανικής βιομηχανίας ζητούν καθυστέρηση της έναρξης της ETA για να αποφευχθεί σύγκρουση με την ανάπτυξη της EES
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Opihuck, CC BY-SA 3.0, μέσω Wikimedia Commons

Οι ηγέτες του κλάδου στο Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) καλούν την κυβέρνηση να επανεξετάσει το χρονοδιάγραμμα έναρξης της νέας ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής άδειας (ETA).

Η ETA και το σύστημα εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά τους ταξιδιώτες που ταξιδεύουν συχνά μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.

Προειδοποιούν ότι η ταυτόχρονη καθιέρωση της ΕΤΑ και της ΕΕΑ θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές ταξιδιωτικές προκλήσεις και καθυστερήσεις.

Αυτά τα νέα συστήματα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μεγάλες καθυστερήσεις, σύγχυση και πιθανή συμφόρηση στα πολυσύχναστα σημεία ελέγχου των συνόρων.

Ο επικεφαλής των στρατηγικών συνεργασιών της Eurostar, Gareth Williams, μίλησε στην Επιτροπή Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων των Λόρδων τον Οκτώβριο του 2024.

“Ρωτήσαμε, δεν μπορούμε να εισάγουμε δύο συστήματα ταυτόχρονα”, δήλωσε, σύμφωνα με δημοσίευμα του Euronews Travel.

Η ETA και η EES

Το ETA του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ένα νέο σύστημα που απαιτεί από τους ταξιδιώτες χωρίς βίζα να υποβάλλουν ηλεκτρονική αίτηση για προέγκριση πριν από το ταξίδι τους.

Το σύστημα αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφάλειας με την ακριβή καταγραφή της εισόδου και της εξόδου των ταξιδιωτών και τον προκαταρκτικό έλεγχο πριν από την άφιξή τους.

Από την άλλη πλευρά, το EES της ΕΕ θα χρησιμοποιεί βιομετρικά δεδομένα για την παρακολούθηση των επισκεπτών εκτός ΕΕ κατά την είσοδο και έξοδό τους από τη ζώνη Σένγκεν.

Αυτό σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των Βρετανών πολιτών, πρέπει να εγγραφούν και να υποβάλουν δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου στα σύνορα.

Το σύστημα EES αποσκοπεί επίσης στην ακριβέστερη παρακολούθηση της μετακίνησης των πολιτών και των κατοίκων τρίτων χωρών, διασφαλίζοντας ότι δεν θα υπερβαίνουν το όριο των 90 ημερών.

Οι ταξιδιωτικοί ηγέτες φοβούνται ότι η ταυτόχρονη κυκλοφορία των δύο συστημάτων το 2025 θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες αναμονές και σύγχυση.

Αυτό θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για όσους πλοηγούνται μέσω των συστημάτων EES και ETA κατά τη διέλευση των συνόρων Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ.

Σε αυτά περιλαμβάνονται η σήραγγα της Μάγχης, το λιμάνι του Ντόβερ, ο σταθμός St. Pancras του Eurostar και άλλα μεγάλα λιμάνια και αεροδρόμια της ΕΕ.

Ανησυχίες σχετικά με την ταυτόχρονη δρομολόγηση της ETA και της EES

Το 2025, θα εισαχθούν διάφορα νέα συνοριακά συστήματα, όπως το διαδραστικό AI, το ETA, το EES και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ταξιδιωτικών Πληροφοριών και Αδειών(ETIAS).

“Η ανησυχία μας είναι ότι τα συστήματα δεν συνδέονται”, δήλωσε.

Ο Williams εξήγησε ότι τα συστήματα “ζητούν πολύ παρόμοιες πληροφορίες μέσω διαφορετικών διαύλων”.

Και πρόσθεσε: “Όσο περισσότερο απαιτείς τις ίδιες πληροφορίες, τόσο λιγότερη συμμόρφωση έχεις”.

“Ζητήσαμε από το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ να κάνουν ένα βήμα πίσω”, δήλωσε ο Williams.

Ο John Keefe, Διευθυντής Δημοσίων Υποθέσεων της Getlink, επανέλαβε τις ίδιες ανησυχίες σχετικά με την πιθανή επιβάρυνση των υποδομών.

“Πρέπει να αποφύγουμε ένα σενάριο όπου δοκιμάζουμε δύο νέα συστήματα στο κοινό ταυτόχρονα”, δήλωσε στη Βουλή των Λόρδων του Ηνωμένου Βασιλείου.

Οι ηγέτες της βρετανικής βιομηχανίας ζητούν καθυστέρηση της έναρξης της ETA για να αποφευχθεί σύγκρουση με την ανάπτυξη της EES
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Tobias Döpfner c/o Opihuck, CC BY-SA 3.0, μέσω Wikimedia Commons

Επιπτώσεις στις συνοριακές διελεύσεις

Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και το προσωπικό των συνόρων θα χρειαστούν σημαντική υποστήριξη για τη διαχείριση τόσο της ETA όσο και της EES.

Οι υποδομές των συνόρων ενδέχεται να χρειαστούν ψηφιακές αναβαθμίσεις, ενώ ενδέχεται να χρειαστεί πρόσθετο προσωπικό για να βοηθήσει τους ταξιδιώτες να περιηγηθούν στις νέες απαιτήσεις.

Η Nichola Mallon, επικεφαλής του Τμήματος Εμπορίου και Αποκεντρωμένης Πολιτικής της Logistics UK, σημείωσε ότι η προετοιμασία της ΕΣΕ αποτελεί ήδη ζήτημα για τις επιχειρήσεις μεταφορών.

Πρόσθεσε ότι η ευρεία εξάπλωση της ETA θα μπορούσε να περιπλέξει περαιτέρω τις επιχειρήσεις.

Ο Mallon δήλωσε επίσης ότι η ετοιμότητα θα πρέπει να διασφαλίσει ότι το σύστημα ΤΠ στο οποίο στηρίζεται η ΕΕΑ θα πρέπει να είναι ισχυρό.

Περιέλαβε επίσης τη διαθεσιμότητα της εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα της ΕΥΕ, η οποία θα μπορούσε να επιτρέψει στους ταξιδιώτες να προ-εγγραφούν πληροφορίες για σύντομες ουρές.

Η EES δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες και η εφαρμογή της για κινητά βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη.

Επιπτώσεις στους ταξιδιώτες

Οι συχνοί ταξιδιώτες ή όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τα δύο συστήματα μπορεί να τα βρουν συγκεχυμένα και να χρειαστούν περισσότερη βοήθεια.

Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μικρές καθυστερήσεις που μπορεί να συσσωρευτούν γρήγορα, οδηγώντας σε χαμένες συνδέσεις, ιδίως κατά τη διάρκεια των περιόδων με μεγάλη ταξιδιωτική κίνηση.

Οι ταξιδιωτικοί εμπειρογνώμονες προειδοποιούν επίσης για τις πιθανές οικονομικές επιπτώσεις, εάν η διπλή εφαρμογή της ETA και της EES αποθαρρύνει τους τουρίστες και τους επαγγελματίες ταξιδιώτες.

Πολλοί ταξιδιώτες μπορεί να αισθάνονται αβέβαιοι σχετικά με τις νέες απαιτήσεις και η πρόσθετη ταλαιπωρία θα μπορούσε να αποτρέψει τους ανθρώπους από το να επισκεφθούν το Ηνωμένο Βασίλειο ή την ΕΕ.

Αυτό θα μπορούσε να πλήξει τις τοπικές ευρωπαϊκές οικονομίες που εξαρτώνται από τον τουρισμό.

Πιθανή σταδιακή εκτόξευση EES το 2025

Οι ηγέτες της βρετανικής βιομηχανίας ζητούν καθυστέρηση της έναρξης της ETA για να αποφευχθεί σύγκρουση με την ανάπτυξη της EES
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Eric Fischer, CC BY 2.0, μέσω Wikimedia Commons

Η EES, η οποία είχε αρχικά προγραμματιστεί να εκτοξευθεί το 2022, αντιμετώπισε πολλαπλές καθυστερήσεις λόγω τεχνικών και υλικοτεχνικών προκλήσεων.

Η προγραμματισμένη ημερομηνία της 10ης Νοεμβρίου αναβλήθηκε, ενώ η σταδιακή ανάπτυξη αναμένεται τώρα το 2025.

Η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Ylva Johansson αναφέρθηκε στην απροετοιμότητα των κρατών μελών.

Η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες φιλοξενούν τα σημαντικότερα αεροδρόμια της ΕΕ και διαχειρίζονται μεγάλο μέρος της διεθνούς κυκλοφορίας της ΕΕ.

Ο οργανισμός eu-LISA, αρμόδιος για την υποδομή ΤΠ της ΕΕ, εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την ανθεκτικότητα του συστήματος που αποθηκεύει τα δεδομένα της ΕΕΑ.

Οι ηγέτες της βρετανικής βιομηχανίας θεωρούν την καθυστέρηση αυτή ως μια ευκαιρία για την κλιμάκωση της εφαρμογής των ETA και EES, διευκολύνοντας τη μετάβαση για τους ταξιδιώτες και το προσωπικό των συνόρων.

Αντί της ταυτόχρονης έναρξης λειτουργίας και των δύο συστημάτων, η ΕΥΕ θα μπορούσε να ξεκινήσει με περιορισμένα σημεία ανάπτυξης και να επεκταθεί σταδιακά σε ολόκληρη την ΕΕ.

Ο Γουίλιαμς πρότεινε μια σταδιακή ανάπτυξη, όπου μόνο το πέντε έως δέκα τοις εκατό των ταξιδιωτών θα χρησιμοποιούσαν αρχικά το EES.

Αυτή η προσέγγιση θα βοηθήσει στον εντοπισμό και την επίλυση τεχνικών ζητημάτων σε μικρότερες, λιγότερο πολυσύχναστες τοποθεσίες πριν από τη μετάβαση σε πιο πολυσύχναστες τοποθεσίες.

Ο Keefe δήλωσε ότι αυτή η σταδιακή προσέγγιση θα μπορούσε να αποτρέψει την υπερφόρτωση των υποδομών και των πόρων και την πρόκληση σημαντικών διαταραχών.

“Μια σταδιακή εφαρμογή θα μπορούσε να μειώσει την πίεση στα μεγάλα λιμάνια, δίνοντας στο προσωπικό χρόνο προσαρμογής”, τόνισε ο Keefe.

Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της ETA

Ο Williams αναγνώρισε ότι η αβεβαιότητα σχετικά με την έναρξη της EES περιπλέκει τον προγραμματισμό του Υπουργείου Εσωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου σε περίπτωση που καθυστερήσει την ανάπτυξη της ETA.

Το σύστημα ETA άρχισε να εφαρμόζεται σταδιακά τον Οκτώβριο του 2023, οπότε και έγινε υποχρεωτικό για τους υπηκόους του Κατάρ που επισκέπτονται το Ηνωμένο Βασίλειο.

Τα υπόλοιπα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) – Μπαχρέιν, Κουβέιτ, Ομάν, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – άρχισαν να χρησιμοποιούν το σύστημα ETA τον Φεβρουάριο του 2024.

Το Υπουργείο Εσωτερικών είχε ήδη ανακοινώσει την ευρύτερη εφαρμογή του συστήματος ETA το 2025.

Το σύστημα θα αρχίσει να δέχεται αιτήσεις από μη Ευρωπαίους υπηκόους χωρίς βίζα από τις 27 Νοεμβρίου 2024.

Η ψηφιακή άδεια θα είναι υποχρεωτική για αυτούς από τις 8 Ιανουαρίου 2025.

Μέχρι τις 2 Απριλίου 2025, όλοι οι ταξιδιώτες χωρίς βίζα στο Ηνωμένο Βασίλειο, συμπεριλαμβανομένων των Ευρωπαίων, πρέπει να έχουν ETA πριν από το ταξίδι τους.

Οι Ευρωπαίοι υπήκοοι μπορούν να αρχίσουν να υποβάλλουν αίτηση για τις ΕΕΑ τους στις 5 Μαρτίου 2024.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεν έχει ακόμη ανακοινώσει αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα, ενώ η ΕΕ δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της EES το 2025.

Παρόλα αυτά, οι ανησυχίες που εξέφρασαν η Eurostar, η Getlink και η Logistics UK υπογραμμίζουν τη σημασία μιας καλά σχεδιασμένης μετάβασης.

Προς το παρόν, συνιστάται στους ταξιδιώτες να παρακολουθούν τις επίσημες ανακοινώσεις σχετικά με την ETA και την EES και να προετοιμάζονται για αλλαγές στις ταξιδιωτικές απαιτήσεις.