Οι αεροπορικές εταιρείες και οι ταξιδιωτικές εταιρείες προειδοποιούν τους ταξιδιώτες ότι το σύστημα εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) ενδέχεται σύντομα να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις.
Το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα συνοριακών ελέγχων έχει σχεδιαστεί για την παρακολούθηση των ταξιδιωτών που εισέρχονται και εξέρχονται από την ΕΕ με τη χρήση βιομετρικών δεδομένων.
Σύμφωνα με το νέο σύστημα, οι πολίτες και οι κάτοικοι τρίτων χωρών, συμπεριλαμβανομένων των Βρετανών υπηκόων, πρέπει να καταχωρίζουν δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου στα σύνορα.
Η ΕΕ, ωστόσο, σχεδιάζει επί του παρόντος μια σταδιακή εκτόξευση του EES το 2025. Ωστόσο, η ακριβής ημερομηνία δεν έχει ακόμη οριστεί.
Παρόλα αυτά, οι αεροπορικές εταιρείες ανησυχούν ότι το ντεμπούτο του συστήματος θα μπορούσε να οδηγήσει σε εγκλωβισμό των επιβατών στα αεροπλάνα, καθώς οι συνοριοφύλακες διαχειρίζονται τις ουρές.
Εγκλωβισμένοι επιβάτες και καθυστερημένες πτήσεις
Οι αεροπορικές εταιρείες, όπως η TUI και η easyJet, ανησυχούν ότι η EES θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις στα πολυσύχναστα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Αυτό αποτελεί επίσης ζωτικής σημασίας ζήτημα στα σύνορα και στα σημεία εισόδου που διαχειρίζονται μεγάλο όγκο ταξιδιωτών από το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) και χώρες εκτός ΕΕ.
Σε αυτά περιλαμβάνονται το λιμάνι του Ντόβερ στο Κεντ, η σήραγγα της Μάγχης στο Φόλκιστον και ο σταθμός St. Pancras του Eurostar στο Λονδίνο.
“Την πρώτη φορά που θα χρησιμοποιήσετε το [the EES], μπορεί να χρειαστείτε λίγο περισσότερο χρόνο από το συνηθισμένο για να περάσετε από τον συνοριακό έλεγχο, καθώς θα συλλεχθούν τα βιομετρικά σας δεδομένα (εικόνα προσώπου και τέσσερα δακτυλικά αποτυπώματα)”, αναφέρεται στην προειδοποίηση της TUI σύμφωνα με την Daily Express.
Καθώς η ΕΕΑ αναμένεται να αυξήσει τους χρόνους διεκπεραίωσης των συνοριακών διαδικασιών, πολλοί ανησυχούν ότι ακόμη και η παραμικρή καθυστέρηση μπορεί να συσσωρευτεί.
Ως εκ τούτου, τα αεροπλάνα ενδέχεται να χρειαστεί να περιμένουν στην πύλη ή ακόμη και στον διάδρομο προσγείωσης μέχρι να εκκαθαριστεί η καθυστέρηση και οι επιβάτες να μπορέσουν να εισέλθουν στον τερματικό σταθμό.
“Στη χειρότερη περίπτωση, δεν μπορείτε να αποβιβαστείτε. Κρατάτε τους ανθρώπους στο αεροπλάνο”, δήλωσε ο Johan Lundgren, διευθύνων σύμβουλος της easyJet, όπως αναφέρει η Telegraph.
Με τις αεροπορικές εταιρείες να μην μπορούν να προσγειώσουν αεροπλάνα και να αποβιβάσουν επιβάτες, δεν θα μπορούν να επιβιβαστούν και άλλοι.
Τα υπερπλήρη κτίρια των αεροσταθμών, που δεν αφήνουν χώρο για επιπλέον ταξιδιώτες, μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις επιβίβασης και απογείωσης.
Ο Λούντγκρεν πιστεύει ακράδαντα ότι η ΕΕ πρέπει να αναβάλει την έναρξη της EES έως ότου οι επιβάτες μπορούν να προ-καταχωρήσουν όλα τα δεδομένα τους πριν από το ταξίδι τους.
Μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, με την οποία οι ταξιδιώτες θα μπορούν να προ-καταχωρούν τα προσωπικά δεδομένα και τα στοιχεία διαβατηρίου, βρίσκεται υπό ανάπτυξη, με αβέβαιη ημερομηνία ολοκλήρωσης.
Ωστόσο, η εφαρμογή δεν μπορεί να καταχωρίσει σαρώσεις προσώπου ή δακτυλικών αποτυπωμάτων. Αυτό οφείλεται σε νόμο της ΕΕ που απαιτεί την υποβολή τους στα σύνορα ενώπιον συνοριακού υπαλλήλου.
Επιπτώσεις σε βασικά συνοριακά περάσματα όπως το Ντόβερ και το Φόλκστοουν
Ενώ τα αεροδρόμια προετοιμάζονται για τον αντίκτυπο, η EES μπορεί να αποτελέσει ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση για τα συνοριακά περάσματα του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, όπως το Ντόβερ και το Φόλκενστοουν.
Με καθημερινό μεγάλο όγκο ταξιδιωτών και περισσότερο τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες, και οι δύο τοποθεσίες χρειάζονται σημαντικές αναβαθμίσεις για την αποφυγή συμφόρησης.
Ο τερματικός σταθμός της σήραγγας της Μάγχης, για παράδειγμα, χρησιμεύει ως μία από τις κύριες διαδρομές μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας.
Η Getlink, ο φορέας εκμετάλλευσης της σήραγγας της Μάγχης, έχει επενδύσει σε ένα νέο χώρο στάθμευσης και σε εκατοντάδες περίπτερα για τη διενέργεια ελέγχων EES.
Το λιμάνι του Ντόβερ, από την άλλη πλευρά, επεκτείνει την επεξεργασία των συνόρων για να φιλοξενήσει ξεχωριστές λωρίδες για πούλμαν και ιδιωτικά αυτοκίνητα.
Έχει επίσης σχεδιάσει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τη στοίβαξη των αυτοκινήτων και την αποφυγή μποτιλιαρίσματος στο Κεντ σε περίπτωση του χειρότερου σεναρίου 14 ωρών καθυστέρησης.
Το Ντόβερ είναι επίσης ένα βασικό σημείο διέλευσης για τα εμπορεύματα του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ και οι καθυστερήσεις από την ΕΥΕ θα μπορούσαν επίσης να οδηγήσουν σε ελλείψεις ή υψηλές τιμές.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεσμεύτηκε να διαθέσει 10,5 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας για να βοηθήσει στη βελτίωση της προετοιμασίας της ΕΣΕ σε αυτές τις δύο τοποθεσίες και στο St. Pancras.
Η χρηματοδότηση θα χρησιμοποιηθεί για πρόσθετες υποδομές, δοκιμές νέας τεχνολογίας, καθώς και για την πρόσληψη και κατάρτιση νέου προσωπικού.
Γιατί εισάγεται η ΕΣΑ
Το EES είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που θα παρακολουθεί πότε και πού εισέρχονται και εξέρχονται οι επισκέπτες τρίτων χωρών από τη ζώνη Σένγκεν.
Θα αντικαταστήσει τελικά την τρέχουσα μέθοδο σφράγισης διαβατηρίων με ένα σύστημα που θα καταγράφει βιομετρικά δεδομένα.
Χρησιμοποιώντας δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου αντί της χειροκίνητης σφράγισης διαβατηρίων, η ΕΥΕ στοχεύει να καταστήσει τον εντοπισμό ευκολότερο και ακριβέστερο.
Αυτό αντιμετωπίζει τα κενά στις τρέχουσες πρακτικές ελέγχου των συνόρων και διασφαλίζει την ακριβή καταγραφή των εισόδων και εξόδων.
Η ΕΕ στοχεύει στην επιτάχυνση των συνοριακών διαδικασιών με τη μείωση της εξάρτησης από τους ανθρώπινους ελέγχους, δημιουργώντας με την πάροδο του χρόνου ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα.
Ωστόσο, όπως συμβαίνει με κάθε νέο σύστημα, η προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις μπορεί να αποτελέσει πρόκληση στην αρχή.
Η EES, η οποία προτάθηκε το 2016, επρόκειτο να ξεκινήσει το 2022, αλλά αντιμετώπισε πολλαπλές καθυστερήσεις λόγω τεχνικών και υλικοτεχνικών προκλήσεων.
Πιο πρόσφατα, η προγραμματισμένη ημερομηνία εκτόξευσης για τον Νοέμβριο του 2024 αναβλήθηκε σε αόριστη ημερομηνία το 2025.
Το νέο χρονοδιάγραμμα παρέχει περισσότερο χρόνο για την προετοιμασία της ΕΕΣ, τόσο για τις συνοριακές διαβάσεις και τα σημεία εισόδου του Ηνωμένου Βασιλείου όσο και της ΕΕ.
Ωστόσο, πολλά αεροδρόμια, λιμάνια και εταιρείες μεταφορών εξακολουθούν να ανησυχούν για το πώς οι νέοι έλεγχοι θα επηρεάσουν τόσο το προσωπικό όσο και τους ταξιδιώτες.
Ο στόχος της ΕΕ για την ΕΕΣ είναι να καταστήσει τελικά τα ταξίδια πιο απλοποιημένα και ασφαλή.
Ωστόσο, πολλοί αμφισβητούν τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει στην πράξη, ιδίως κατά την ανάπτυξη του συστήματος.
Προετοιμασία για πιθανές καθυστερήσεις που προκαλούνται από την EES
Οι ταξιδιωτικοί και ταξιδιωτικοί πράκτορες ζητούν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων της ΕΕ.
Με την EES να αναμένεται να ξεκινήσει κάποια στιγμή το 2025, η προσοχή τους επικεντρώνεται στην προετοιμασία των ταξιδιωτών για μεγαλύτερες αναμονές και πιθανές καθυστερήσεις.
Ο Mark Tanzer, διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Βρετανικών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων (ABTA), παραδέχτηκε ότι πολλοί ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου εξακολουθούν να μην γνωρίζουν την EES.
“Είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις για τους πελάτες. Κανείς δεν το θέλει αυτό”, δήλωσε στην Telegraph.
Η Tanzer υποστήριξε ότι δεν μπορούν να ξεκινήσουν λεπτομερείς εκστρατείες ενημέρωσης, δεδομένου ότι η ΕΕ δεν έχει ακόμη ορίσει σαφή ημερομηνία έναρξης.
Ορισμένες συμβουλές για τους ταξιδιώτες που θα περιηγηθούν στην ΕΕΣ μόλις ξεκινήσει η λειτουργία της περιλαμβάνουν:
- Φτάστε νωρίς. Προβλέψτε επιπλέον χρόνο για να περάσετε από τον έλεγχο ασφαλείας του αεροδρομίου ή του λιμανιού, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής των ταξιδιών, όπως οι καλοκαιρινές και οι χειμερινές διακοπές.
- Μείνετε ενημερωμένοι: Ακολουθήστε τις ενημερώσεις από τις αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια, το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ σχετικά με την ανάπτυξη της EES, καθώς οι ακριβείς ημερομηνίες έναρξης ενδέχεται να αλλάξουν.
- Προετοιμαστείτε για βιομετρικούς ελέγχους: Να είστε έτοιμοι για σαρώσεις δακτυλικών αποτυπωμάτων και προσώπου, καθώς αυτές θα απαιτούνται για όλους τους ταξιδιώτες εκτός ΕΕ που εισέρχονται στον χώρο Σένγκεν.
- Ελέγξτε με τους μεταφορείς. Οι αεροπορικές εταιρείες συχνά παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις αναμενόμενες καθυστερήσεις, οπότε η επαφή με τον αερομεταφορέα σας μπορεί να σας βοηθήσει να προγραμματίσετε αναλόγως.