Ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) εξέφρασε την ανησυχία του για τις πιθανές καθυστερήσεις στην εφαρμογή του νέου συστήματος εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Το Logistics UK προειδοποίησε ότι οι καθυστερήσεις που θα προκληθούν από την ανάπτυξη της EES θα μπορούσαν να διαταράξουν σημαντικά τον εφοδιασμό αγαθών μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Η εμπορική ένωση του κλάδου της εφοδιαστικής καλεί την κυβέρνηση να αναλάβει ταχεία δράση για τον μετριασμό των κινδύνων που εγκυμονούν οι καθυστερήσεις αυτές.
Η εκτόξευση του EES είχε αρχικά προγραμματιστεί για τον Νοέμβριο του 2024. Ωστόσο, η ΕΕ επιβεβαίωσε την αναβολή της, παρέχοντας προσωρινή ανακούφιση στον κλάδο.
Ωστόσο, ο κλάδος χρειάζεται μακροπρόθεσμες λύσεις για την αποφυγή διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού μόλις τεθεί σε λειτουργία το σύστημα.
Πώς οι καθυστερήσεις της EES θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εφοδιαστική και το εμπόριο
Το EES είναι το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα που καταγράφει την είσοδο και την έξοδο πολιτών και κατοίκων τρίτων χωρών από τον χώρο Σένγκεν.
Στόχος του είναι να ενισχύσει την ασφάλεια των συνόρων με τη συλλογή βιομετρικών δεδομένων, όπως δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου, αντί της σφράγισης διαβατηρίων.
Ωστόσο, εγείρει επίσης ανησυχίες σχετικά με πιθανές καθυστερήσεις σε πολυσύχναστα συνοριακά σημεία, ιδίως κατά τα αρχικά στάδια της εφαρμογής.
Η Nichola Mallon, επικεφαλής του Τμήματος Εμπορίου και Αποκεντρωμένης Πολιτικής της Logistics UK, εξήγησε τη σημασία του θέματος σε δελτίο τύπου.
“Η αλυσίδα εφοδιασμού του Ηνωμένου Βασιλείου εξαρτάται από την εξαγωγή και την εισαγωγή αγαθών όταν αυτά χρειάζονται – οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη διαθεσιμότητα των αγαθών”.
Σημείωσε ότι τα στενά Short Straits, η κρίσιμη διαδρομή της αλυσίδας εφοδιασμού μεταξύ Ντόβερ και Καλαί, είναι ζωτικής σημασίας σύνδεσμος για το εμπόριο μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ.
Διακινεί πάνω από το ήμισυ του συνόλου των εμπορευμάτων που διακινούνται μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, γεγονός που την καθιστά μία από τις πιο κρίσιμες εμπορικές οδούς τόσο για τις εξαγωγές όσο και για τις εισαγωγές.
Οι πιθανές καθυστερήσεις που θα προκληθούν από τους νέους βιομετρικούς ελέγχους του EES θα μπορούσαν να δημιουργήσουν συμφόρηση, ιδίως σε πολυσύχναστα λιμάνια όπως το Ντόβερ.
Οποιαδήποτε συμφόρηση, αναστάτωση και καθυστέρηση στους μεταναστευτικούς ελέγχους στα σύνορα αυτά θα επηρεάσει αρνητικά τις βρετανικές εξαγωγές.
Με καθυστερήσεις στη χειρότερη περίπτωση έως και 14 ώρες, αυτό θα μπορούσε να κοστίσει στις εταιρείες εφοδιαστικής, οι οποίες ήδη λειτουργούν με στενά περιθώρια κέρδους.
Το πρόσθετο κόστος των περίπου 1.100 λιρών ανά φορτηγό θα μετακυλιστεί αναπόφευκτα στους καταναλωτές, οδηγώντας ενδεχομένως σε υψηλότερες τιμές στα καταστήματα.
Αυτό είναι ιδιαίτερα πιθανό για τα φρέσκα προϊόντα και άλλα ευπαθή αγαθά. Αυτά τα αγαθά παραδίδονται πάντα “just in time” ή ακριβώς όταν χρειάζονται.
Αυτό το μοντέλο λειτουργίας, το οποίο έχει ελάχιστα περιθώρια καθυστέρησης, περιλαμβάνει σημαντικό μέρος του εμπορίου μέσω των στενών Short Straits.
Ο Kevin Green, Διευθυντής Πολιτικής της Logistics UK, τόνισε ότι οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν επίσης “να οδηγήσουν σε ελλείψεις, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής των εισαγωγών”.
Η αναβολή της EES αποτελεί ανακούφιση εν μέσω συνεχιζόμενων ανησυχιών
Ο κλάδος των logistics εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αναβολή από την ΕΕ της έναρξης εφαρμογής της ΕΣΕ, καθώς παρέχει περιθώριο ανάσας στον κλάδο.
Ωστόσο, οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι, χωρίς σημαντική βελτίωση των προετοιμασιών, ο αντίκτυπος της ΕΣΑ θα μπορούσε να είναι σοβαρός μόλις τεθεί σε λειτουργία.
Ένα βασικό ζήτημα είναι η έλλειψη δοκιμών του συστήματος σε περιβάλλοντα λειτουργίας σε πολλούς κρίσιμους λιμένες.
Ορισμένες αναφορές λένε ότι το Ντόβερ δεν έχει ακόμη παραλάβει την τεχνολογία και πολλά γαλλικά λιμάνια δεν την έχουν ακόμη δοκιμάσει.
Ο Mallon εξήγησε ότι η εφαρμογή του συστήματος απαιτεί κατάλληλες δοκιμές και μια λύση βασισμένη σε εφαρμογή για τη μείωση της πίεσης στα σύνορα.
“Η διαθεσιμότητα μιας εφαρμογής και η διαβεβαίωση ότι το σύστημα πληροφορικής που στηρίζει την EES είναι αξιόπιστο είναι απαραίτητα για να εξασφαλιστεί η ομαλή ανάπτυξη”, δήλωσε η ίδια.
Ο Green προειδοποίησε ότι οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν επίσης να αποτρέψουν ορισμένους μεταφορείς της ΕΕ από το να πραγματοποιούν παραδόσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το πρόσθετο κόστος θα μπορούσε να τους οδηγήσει να συνεργαστούν με τους λιανοπωλητές της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Η British International Freight Association (BIFA) εξέφρασε επίσης ανησυχίες σχετικά με το γεγονός ότι η EES θα διαταράξει τους οδηγούς βαρέων φορτηγών οχημάτων (HGV).
Όσοι ταξιδεύουν συχνά μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα με την τήρηση του κανόνα 90/180 ημερών της ΕΕ.
Έκκληση για μια συνεργατική λύση
Η Logistics UK κάλεσε την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να επιταχύνει τις διπλωματικές προσπάθειες με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διασφαλίσει την ομαλή ανάπτυξη της EES.
Χωρίς σαφή επικοινωνία και κατάλληλο σχεδιασμό, οι κίνδυνοι για την αλυσίδα εφοδιασμού του Ηνωμένου Βασιλείου θα παραμείνουν σημαντικοί.
Ο Mallon τόνισε την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου, των αρχών της ΕΕ και του τομέα της εφοδιαστικής.
“Η συνεργασία είναι το κλειδί για να διασφαλιστεί ότι η ΕΕΑ θα εφαρμοστεί με τρόπο που θα ελαχιστοποιεί τις διαταραχές στο εμπόριο”, δήλωσε η ίδια.
Το Ηνωμένο Βασίλειο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές από την ΕΕ, ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες, όταν η ζήτηση για φρέσκα προϊόντα είναι υψηλή, οπότε οι ενδεχόμενες καθυστερήσεις που θα προκαλέσει η ΕΣΑ θα μπορούσαν να έχουν εκτεταμένες επιπτώσεις.
Ο τομέας της εφοδιαστικής αναζητά σαφή καθοδήγηση και συνεργασία για να διασφαλίσει την ομαλή διεξαγωγή του εμπορίου, ακόμη και με την εφαρμογή νέων συνοριακών ελέγχων.