Ο αριθμός των συμμετεχόντων στη συμφωνία κινητικότητας για τη νεολαία που έρχονται στο Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) μειώθηκε σημαντικά το 2023.
Οι χαμηλοί αριθμοί έχουν εγείρει ανησυχίες σχετικά με την προσβασιμότητα και την ελκυστικότητα της χώρας για διεθνείς ανταλλαγές νέων.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο Guardian, αναζωπυρώθηκαν οι ελπίδες για μια συμφωνία κινητικότητας των νέων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Μια συμφωνία κινητικότητας νέων μεταξύ δύο χωρών επιτρέπει σε πολίτες ηλικίας 18 έως 30 ετών να σπουδάσουν, να εργαστούν και να ταξιδέψουν στη χώρα εταίρο για δύο ή τρία χρόνια.
Μια συμφωνία κινητικότητας των νέων μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ θα μπορούσε να αναζωογονήσει τις ευκαιρίες για τους νέους και από τις δύο πλευρές να ζήσουν, να εργαστούν και να σπουδάσουν στο εξωτερικό.
Επί του παρόντος, οι κανόνες για τις θεωρήσεις μετά το Brexit περιορίζουν τις ευκαιρίες των Ευρωπαίων νέων να διασχίσουν τη Μάγχη και αντίστροφα.
Μόνο 23.000 συμμετέχοντες νέοι στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2023
Μόνο 23.000 συμμετέχοντες στην κινητικότητα των νέων έφτασαν στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2023. Ωστόσο, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, ο αριθμός των συμμετεχόντων αυξήθηκε σε 15.259.
Παρόλα αυτά, αυτό είναι μόνο ένα κλάσμα του συνολικού αριθμού καθαρής μετανάστευσης της χώρας, ο οποίος καταγράφεται σε 685.000 το 2023.
Αυτό το χαμηλό ποσοστό θα μπορούσε να βοηθήσει να πεισθεί το Ηνωμένο Βασίλειο να υποκύψει στις πιέσεις για συμφωνία με την ΕΕ σχετικά με την κινητικότητα των νέων.
Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει επί του παρόντος διμερείς συμφωνίες για τη νεολαία με 13 χώρες, οι οποίες επιτρέπουν στους συμμετέχοντες να παραμείνουν στο Ηνωμένο Βασίλειο έως και δύο χρόνια.
Στις χώρες αυτές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Ιαπωνία, η Ταϊβάν και η Νότια Κορέα.
Πέρυσι, ο μεγαλύτερος αριθμός θεωρήσεων για το Πρόγραμμα Κινητικότητας Νέων (YMS) του Ηνωμένου Βασιλείου προήλθε από την Αυστραλία, με 9.900 νέους. Η Νέα Ζηλανδία ήρθε δεύτερη με 5.300.
Οι αριθμοί αυτοί έπεσαν πολύ κάτω από τις προσδοκίες μετά την αύξηση ορισμένων ποσοστώσεων συμμετεχόντων στις αρχές του τρέχοντος έτους.
Αυτό έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με την τρέχουσα ελκυστικότητα του προγράμματος και ερωτήματα σχετικά με τους λόγους της πτώσης των αριθμών.
Τα υψηλότερα τέλη θεώρησης, οι νέες επιβαρύνσεις για την υγεία και οι αυστηροί κανονισμοί μετά το Brexit θα μπορούσαν να έχουν επηρεάσει τον αριθμό των συμμετεχόντων.
Το τέλος αίτησης για τη θεώρηση YMS αυξήθηκε επίσης από 259 σε 298 λίρες τον Οκτώβριο του 2023.
Τα τέλη για το επίδομα υγείας μετανάστευσης (IHS) για όσους έχουν θεώρηση YMS το 2023 ορίζονται σε 470 λίρες ετησίως.
Το IHS έχει επίσης αυξηθεί σε 776 λίρες ετησίως από τον Φεβρουάριο του 2024.
Αυτά τα πρόσθετα έξοδα, τα οποία θα πρέπει να καταβληθούν πριν από την άφιξη του συμμετέχοντα στο YMS στο Ηνωμένο Βασίλειο, θα μπορούσαν να αποτρέψουν περισσότερους νέους από το να υποβάλουν αίτηση.
Συμφωνία Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ για την κινητικότητα των νέων: πού βρίσκονται τα πράγματα;
Το Ηνωμένο Βασίλειο απέρριψε την πρόταση της ΕΕ για την κινητικότητα των νέων τον Απρίλιο του 2024. Μέχρι στιγμής έχει παραμείνει σταθερά αντίθετο στην αποκατάσταση της ελεύθερης κυκλοφορίας στην ΕΕ.
Το προτεινόμενο σύστημα της ΕΕ θα επιτρέπει στους νέους πολίτες και από τις δύο πλευρές να εργάζονται, να ταξιδεύουν και να σπουδάζουν για έως και τέσσερα χρόνια.
Εξαλείφει επίσης τα υψηλότερα τέλη θεώρησης και τις προσαυξήσεις υγείας που συνήθως πληρώνουν όσοι θέλουν να εργαστούν και να σπουδάσουν στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Επιπλέον, η ΕΕ πίεσε για ίσα δίδακτρα για τους Ευρωπαίους φοιτητές, ώστε οι σπουδές στο Ηνωμένο Βασίλειο να γίνουν πιο προσιτές.
Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι της ΕΕ θα πληρώνουν το ίδιο ποσό με τους Βρετανούς νέους αντί για τα υψηλότερα δίδακτρα που χρεώνονται στους διεθνείς φοιτητές.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου προτιμά τη διαπραγμάτευση διμερών συμφωνιών με μεμονωμένες χώρες αντί για μια συνολική συμφωνία με όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Παρόλα αυτά, η πίεση προς την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να συμφωνήσει με την ΕΕ για μια συμφωνία κινητικότητας των νέων έχει αυξηθεί.
Αυτό συμβαίνει από τότε που ο νέος πρωθυπουργός, Sir Keir Starmer, υποσχέθηκε να επαναφέρει τις σχέσεις με την ΕΕ.
Η ΕΕ φέρεται να επεξεργάζεται μια νέα πρόταση συμφωνίας για την κινητικότητα των νέων προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Μεταξύ των αλλαγών που φέρεται να εξετάζονται είναι η κατάργηση της επιλογής σπουδών και η εξίσωση των διδάκτρων.
Η νέα πρόταση θα μπορούσε επίσης να περιλαμβάνει τη μείωση της περιόδου ισχύος της συμφωνίας κινητικότητας των νέων από τέσσερα σε δύο έτη.
Παρόλα αυτά, η ΕΕ δεν έχει ακόμη ανακοινώσει κάποια νέα πρόταση κινητικότητας των νέων για το Ηνωμένο Βασίλειο.
Τι να περιμένετε στο μέλλον
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα προγράμματα κινητικότητας των νέων διαφέρουν από την πολιτική ελεύθερης κυκλοφορίας της ΕΕ.
Όπως τονίζει ο Miguel Berger, πρέσβης της Γερμανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα προγράμματα κινητικότητας για νέους είναι χρονικά περιορισμένα και βασίζονται σε θεωρήσεις.
Η ΥΜΣ δεν επιτρέπει μόνιμη διαμονή ή μακροχρόνια απεριόριστη πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Αυτό την διαφοροποιεί από την πολιτική ελεύθερης κυκλοφορίας.
Μια τέτοια συμφωνία θα βοηθούσε να καλυφθούν οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού σε κλάδους όπως η φιλοξενία και η υγειονομική περίθαλψη.
Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν επίσης εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο του Brexit στην κινητικότητα των φοιτητών.
Λιγότεροι φοιτητές από την ΕΕ στα βρετανικά πανεπιστήμια σημαίνει μειωμένη ποικιλομορφία στην πανεπιστημιούπολη και λιγότερες ευκαιρίες για διαπολιτισμική μάθηση.
Ο χαμηλός αριθμός των συμμετεχόντων στην κινητικότητα των νέων στο Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση των πιθανοτήτων σύναψης συμφωνίας κινητικότητας των νέων μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ.
Μια τέτοια συμφωνία θα μπορούσε να προσφέρει στους νέους και στις δύο πλευρές της Μάγχης την ευκαιρία να εργαστούν, να σπουδάσουν και να βιώσουν τη ζωή στο εξωτερικό.
Παρόλα αυτά, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει επιφυλακτικό ως προς την επαναφορά οτιδήποτε που να μοιάζει με ελεύθερη κυκλοφορία.