Η ΕΕ δεν μπορεί να αποκλείσει “εντελώς” περισσότερες καθυστερήσεις για την εκτόξευση της EES

| 8 Οκτωβρίου, 2024
Η ΕΕ δεν μπορεί να αποκλείσει "εντελώς" περισσότερες καθυστερήσεις για την εκτόξευση της EES
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Daniel Lobo, CC BY 2.0 μέσω Wikimedia Commons

Το πολυαναμενόμενο σύστημα εισόδου/εξόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) ενδέχεται να αντιμετωπίσει περαιτέρω καθυστερήσεις, παρά το γεγονός ότι η έναρξη λειτουργίας του έχει προγραμματιστεί για τις 10 Νοεμβρίου.

Η ΕΕ έχει αναβάλει το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα πολλές φορές από το 2021 που ήταν ο αρχικός στόχος για την έναρξη λειτουργίας του.

Η ΕΕ επιβεβαίωσε πρόσφατα τη νέα ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής τον Νοέμβριο, ένα μήνα αργότερα από την προηγούμενη ημερομηνία-στόχο της 6ης Οκτωβρίου.

Ενώ ορισμένοι λένε ότι η ΕΕ παραμένει σταθερή στην έναρξη της ΕΕΣ τον Νοέμβριο, μια άλλη έκθεση υποδηλώνει πιθανές περισσότερες καθυστερήσεις.

Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής παραδέχτηκε πρόσφατα ότι η ΕΕ ενδέχεται να χάσει την προθεσμία για την έναρξη της ΕΣΕ.

“Η εφαρμογή ενός συστήματος όπως το EES είναι μια πολύπλοκη διαδικασία και οι καθυστερήσεις δεν μπορούν να αποκλειστούν εντελώς”, δήλωσε ο εκπρόσωπος της ΕΕ στο BBC.

Η ΕΣΕ αποσκοπεί στον εξορθολογισμό και τη βελτίωση των συνοριακών ελέγχων

Η ΕΕΣ αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό και τον εξορθολογισμό του συνοριακού ελέγχου, αντικαθιστώντας τη σφράγιση διαβατηρίων με τη συλλογή βιομετρικών δεδομένων.

Σύμφωνα με το νέο σύστημα, όλοι οι πολίτες και οι κάτοικοι τρίτων χωρών πρέπει να υποβάλλουν βιομετρικά δεδομένα, όπως δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου, κατά την είσοδο ή την έξοδο από τα σύνορα.

Οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ περιλαμβάνουν τουρίστες, επαγγελματίες επισκέπτες και Βρετανούς πολίτες που θεωρούνται υπήκοοι τρίτων χωρών μετά το Brexit.

Στόχος είναι να βελτιωθεί η ασφάλεια με την παρακολούθηση της παράτασης ισχύος της βίζας και τον εντοπισμό ατόμων που ενδέχεται να αποτελούν απειλή.

“Το σύστημα εισόδου/εξόδου αποτελεί βασικό μέρος της στρατηγικής μας για την ενίσχυση της ασφάλειας του χώρου Σένγκεν”, δήλωσε η Ylva Johansson, Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων.

Μόλις εφαρμοστεί πλήρως, το EES θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της επεξεργασίας στα σύνορα και θα μειώσει τον κίνδυνο σφαλμάτων που συνδέονται με τη χειροκίνητη σφράγιση διαβατηρίων.

Καθυστέρηση στην ανάπτυξη της EES λόγω τεχνικών και υλικοτεχνικών προκλήσεων

Η ΕΕ δεν μπορεί να αποκλείσει "εντελώς" περισσότερες καθυστερήσεις για την εκτόξευση της EES
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Subhashish Panigrahi, CC BY-SA 4.0, μέσω Wikimedia Commons

Η ΕΕ έχει επανειλημμένα καθυστερήσει την έναρξη της EES λόγω τεχνικών δυσκολιών και λογιστικών προβλημάτων.

Κράτη μέλη όπως η Γαλλία, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την ετοιμότητά τους για το σύστημα.

Αυτές οι τρεις βασικές χώρες της ΕΕ εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την ανάγκη εκτεταμένης δοκιμής του νέου συνοριακού συστήματος.

Οι αξιωματούχοι ανησυχούν ότι η πολύ γρήγορη ανάπτυξη του συστήματος θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στα ταξίδια στα μεγάλα συνοριακά περάσματα.

Αυτό αποτελεί σημαντική ανησυχία, ιδίως για σημεία με υψηλή επισκεψιμότητα, όπως το αεροδρόμιο Charles de Gaulle του Παρισιού ή το λιμάνι του Ντόβερ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Πολλά αεροδρόμια και συνοριακά σημεία εξακολουθούν να μην διαθέτουν την απαραίτητη τεχνολογία, όπως περίπτερα βιομετρικής καταγραφής και σαρωτές αναγνώρισης προσώπου.

Σύμφωνα με την έκθεση, το λιμάνι του Ντόβερ δεν έχει λάβει ακόμη τις ταμπλέτες για να δοκιμάσει το σύστημα με οποιονδήποτε τρόπο.

Ωστόσο, συνεχίζει να αναβαθμίζει την υποδομή της, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής ειδικών εγκαταστάσεων για τη διενέργεια των ελέγχων.

Η αναβάθμιση αυτών των εγκαταστάσεων, η δοκιμή νέας τεχνολογίας και η πρόσληψη νέου προσωπικού μπορεί να είναι δαπανηρή και χρονοβόρα, γεγονός που συμβάλλει περαιτέρω στις καθυστερήσεις.

Ωστόσο, εκπρόσωπος της Επιτροπής της ΕΕ επιβεβαίωσε στην εφημερίδα Gibraltar Chronicle ότι η ημερομηνία-στόχος του Νοεμβρίου παραμένει επίσημη.

Η Επιτροπή συνδράμει ενεργά όλα τα κράτη μέλη που χρειάζονται υποστήριξη για να διασφαλίσει ότι θα είναι πλήρως έτοιμα για την έναρξη λειτουργίας της ΕΣΕ τον Νοέμβριο.

Τα μικρότερα, περιφερειακά ευρωπαϊκά αεροδρόμια αντιμετωπίζουν περισσότερες προκλήσεις

Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) προειδοποίησε ότι πολλά περιφερειακά και μικρά αεροδρόμια δεν είναι ακόμη έτοιμα για την EES.

Ενώ οι μεγάλοι αερολιμένες θα αντιμετωπίσουν την ανάπτυξη της EES πιθανότατα με λιγότερα προβλήματα, οι μικρότεροι αερολιμένες σε ολόκληρη την ΕΕ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν σημαντικές δυσκολίες.

Οι περιφερειακοί, μικρότεροι αερολιμένες συχνά δεν διαθέτουν το χώρο και το προσωπικό που απαιτείται για να διαχειριστούν τους αυξημένους χρόνους επεξεργασίας που συνεπάγεται ο βιομετρικός έλεγχος.

“Τα μικρά αεροδρόμια θα δυσκολευτούν”, δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος του Ηνωμένου Βασιλείου στον τομέα των μεταφορών στην εφημερίδα The Standard.

Αν και η πηγή δεν κατονόμασε συγκεκριμένα αεροδρόμια, οι τοποθεσίες σε δημοφιλείς τουριστικές περιοχές είναι πιθανό να επηρεαστούν περισσότερο,

Οι ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου και τρίτων χωρών που πετούν σε μικρότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό αφίξεων αλλοδαπών ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερες καθυστερήσεις.

Δεδομένου αυτού, οι Βρετανοί και άλλοι αλλοδαποί που πετούν σε μικρότερα αεροδρόμια της ΕΕ θα πρέπει να αναμένουν μεγαλύτερους χρόνους αναμονής μόλις τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα.

Ένας ανώτερος αξιωματούχος του Ηνωμένου Βασιλείου στον τομέα των μεταφορών σημείωσε επίσης ότι η ΕΕΑ ξεκινά ταυτόχρονα, αυξάνοντας την πιθανότητα διαταραχών.

Το ενδεχόμενο μεγαλύτερων χρόνων αναμονής είναι ανησυχητικό, καθώς ακόμη και μικρές καθυστερήσεις μπορούν να αθροιστούν, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής.

Πιθανές λύσεις σε θέματα που εμποδίζουν την ανάπτυξη της ΕΕΑ

Η ΕΕ δεν μπορεί να αποκλείσει "εντελώς" περισσότερες καθυστερήσεις για την εκτόξευση της EES
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Mark Hodson Photos, CC BY 2.0, μέσω Wikimedia Commons

Η ΕΕ φέρεται να εξετάζει επιλογές όπως η σταδιακή ανάπτυξη της EES ή η εφαρμογή της ήπιας εκτόξευσης. Ωστόσο, δεν έχουν ανακοινωθεί συγκεκριμένα σχέδια.

Αυτές οι επιλογές θα μπορούσαν να δώσουν στα απροετοίμαστα συνοριακά σημεία διέλευσης περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν ή να διεξάγουν δοκιμές σε πραγματικό περιβάλλον.

Αυτή η σταδιακή προσέγγιση θα μπορούσε να περιλαμβάνει την έναρξη λειτουργίας της ΕΕΑ σε σύνορα με μικρότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση και τη σταδιακή επέκτασή της σε συνοριακά σημεία με μεγάλη κυκλοφορία.

Οι αξιωματούχοι του Ηνωμένου Βασιλείου πρότειναν επίσης ένα μέτρο“βαλβίδας ανακούφισης” για την αποφυγή μεγάλων ταξιδιωτικών διαταραχών.

Η βαλβίδα ανακούφισης θα επιτρέψει στους συνοριοφύλακες της ΕΕ να διακόπτουν προσωρινά τους βιομετρικούς ελέγχους κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής των ταξιδιών, ώστε να διατηρούνται οι ουρές ελεγχόμενες.

Μια υπό ανάπτυξη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα θα μπορούσε να επιτρέψει στους ταξιδιώτες να προ-εγγραφούν πριν φτάσουν στα σύνορα, ώστε να αποφευχθούν μεγαλύτεροι χρόνοι αναμονής.

Ωστόσο, η νομοθεσία της ΕΕ εμποδίζει επί του παρόντος κάτι τέτοιο, καθώς οι ταξιδιώτες πρέπει να υποβάλλουν διαβατήριο και βιομετρικά στοιχεία στα σύνορα.

Αν και η εφαρμογή αυτή θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση των καθυστερήσεων, είναι απίθανο να είναι έτοιμη πριν από την έναρξη της EES.

Οι αναφορές λένε επίσης ότι μόλις αυτή η εφαρμογή για κινητά είναι έτοιμη, οι χώρες μέλη της ΕΕ θα αποφασίσουν αν θα την υιοθετήσουν.

Προετοιμασία για την έναρξη της EES

Οι ταξιδιώτες πρέπει να ενημερώνονται για τις τελευταίες ενημερώσεις σχετικά με την EES.

Καθώς οι χρόνοι διεκπεραίωσης ενδέχεται να είναι μεγαλύτεροι, οι ταξιδιώτες πρέπει να διαθέτουν επιπλέον χρόνο στις συνοριακές διαβάσεις.

Αυτό θα είναι ζωτικής σημασίας κατά τα πρώτα στάδια της ΕΣΑ, αλλά μπορεί να διαρκέσει για ένα έτος.

Καθώς πλησιάζει η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της ΕΣΕ, η ΕΕ και οι γειτονικές της χώρες πρέπει να συνεργαστούν για να διασφαλίσουν την ομαλή μετάβαση.