Το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) λαμβάνει προληπτικά μέτρα για να διασφαλίσει την ομαλή μετακίνηση των πολιτών του, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) εγκαινιάζει το νέο ψηφιακό συνοριακό της σύστημα.
Στις 27 Αυγούστου, ανακοίνωσε ένα σημαντικό πακέτο χρηματοδότησης ύψους 10,5 εκατομμυρίων λιρών για την αναβάθμιση βασικών ταξιδιωτικών κόμβων και την προετοιμασία τους για το σύστημα εισόδου/εξόδου της ΕΕ ( EES ).
Το πακέτο αυτό χρηματοδότησης θα ωφελήσει το λιμάνι του Ντόβερ, τον τερματικό σταθμό St. Pancras της Eurostar στο Λονδίνο και τη σήραγγα της Μάγχης (Eurotunnel) στο Folkestone.
Η ανακοίνωση έρχεται μετά την επιβεβαίωση της ΕΕ ότι το νέο ψηφιακό σύστημα συνοριακών ελέγχων θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο.
Έρχεται επίσης μετά τη δήλωση της κυβέρνησης των Εργατικών ότι οι προετοιμασίες της ΕΕΑ δεν επαρκούν για την αποτελεσματική αποφυγή της αναστάτωσης και του χάους στα ταξίδια.
Η ΕΥΕ θα απαιτεί από τους ταξιδιώτες που δεν είναι μέλη της ΕΕ να καταχωρίζουν προσωπικά, διαβατηριακά και βιομετρικά δεδομένα, όπως δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου.
Αυτό περιλαμβάνει τους Βρετανούς πολίτες που ταξιδεύουν στην ηπειρωτική Ευρώπη για διακοπές ή για να επισκεφθούν συγγενείς και φίλους.
Αντιμετώπιση της ανεπαρκούς προετοιμασίας για το νέο σύστημα ψηφιακών συνόρων
Η ΕΥΕ αναμένεται να ενισχύσει την ασφάλεια και να απλοποιήσει τους συνοριακούς ελέγχους για τους ταξιδιώτες εκτός ΕΕ στα σύνορα της ΕΕ.
Ωστόσο, θα εισάγει επίσης νέες προκλήσεις για τα πολυσύχναστα συνοριακά περάσματα που απαιτούν εκτεταμένη προετοιμασία.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου διέθεσε 3,5 εκατομμύρια στερλίνες για το λιμάνι του Ντόβερ, τον τερματικό σταθμό του Αγίου Πάνκρας στο Λονδίνο και τη σήραγγα της Μάγχης.
Τα κονδύλια θα χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση των υποδομών και της τεχνολογίας σε αυτές τις διαβάσεις, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων κατά την προετοιμασία για την ΕΣΕ.
Στο λιμάνι του Ντόβερ, τα χρήματα θα συμβάλουν στην επιτάχυνση του έργου Granville Dock. Το έργο αυτό θα επεκτείνει τη χωρητικότητα του λιμανιού για την αποτελεσματικότερη επεξεργασία των ταξιδιωτών.
Το έργο περιλαμβάνει τη μετατροπή μιας υφιστάμενης μαρίνας σε έναν υπερσύγχρονο χώρο μεταποίησης, ελαχιστοποιώντας τις πιθανές καθυστερήσεις λόγω της ΕΕΣ.
Η Eurostar και η Eurotunnel θα χρησιμοποιήσουν το μερίδιό τους από τη χρηματοδότηση για την εγκατάσταση πρόσθετων βιομετρικών περιπτέρων και τη διεξαγωγή αυστηρών δοκιμών EES.
Οι δύο σιδηροδρομικές συνδέσεις που συνδέουν το Ηνωμένο Βασίλειο με την ηπειρωτική Ευρώπη θα χρησιμοποιήσουν επίσης τα χρήματα για να εκπαιδεύσουν και να προετοιμάσουν το προσωπικό τους για τις αλλαγές.
Ένας άλλος κρίσιμος τομέας εστίασης για τη χρηματοδότηση είναι η διασφάλιση της πλήρους ενσωμάτωσης και λειτουργίας όλων των συστημάτων.
Αυτό περιλαμβάνει ενδελεχή δοκιμή της νέας τεχνολογίας για να διασφαλιστεί η ομαλή ενσωμάτωση με την υπάρχουσα υποδομή.
Αυτό θα βοηθήσει στον εντοπισμό και την επίλυση πιθανών προβλημάτων εγκαίρως.
Οι αναβαθμίσεις αυτές διασφαλίζουν ότι αυτές οι κρίσιμες πύλες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ μπορούν να αντεπεξέλθουν στις πρόσθετες απαιτήσεις που θα τους θέσει η EES.
Είναι επίσης ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι το νέο ψηφιακό συνοριακό σύστημα της ΕΕ δεν θα καθυστερήσει σημαντικά τους ταξιδιώτες.
Αντιδράσεις για τη νέα χρηματοδοτική στήριξη των προετοιμασιών της ΕΣΕ
Η Seema Malhotra, υπουργός Μετανάστευσης και Ιθαγένειας του Ηνωμένου Βασιλείου, τόνισε τη δέσμευση της κυβέρνησης να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση στην ΕΕΣ.
“Συνεργαζόμαστε σκληρά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη μέλη και τα λιμάνια για να διασφαλίσουμε ότι είμαστε καλά προετοιμασμένοι και να ελαχιστοποιήσουμε οποιαδήποτε αναστάτωση για τους Βρετανούς που ταξιδεύουν στην Ευρώπη”, δήλωσε.
Η Lilian Greenwood, Υπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου για το μέλλον των δρόμων, τόνισε τη σημασία αυτών των αναβαθμίσεων.
Υπογράμμισε: “Κανείς δεν θέλει να βλέπει υπερβολικές ουρές στα λιμάνια μας”.
Η Emma Ward, επικεφαλής των επιχειρήσεων του λιμανιού του Ντόβερ, δήλωσε ότι η χρηματοδότηση είναι ένα “ευπρόσδεκτο βήμα προς τις σημαντικές επενδύσεις”.
“Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να είμαστε έτοιμοι με τις εγκαταστάσεις που θα χρησιμοποιηθούν από τους Γάλλους συνοριακούς υπαλλήλους που λειτουργούν το νέο σύστημα”, πρόσθεσε.
Το λιμάνι εργάζεται για να επιτρέψει στους Γάλλους συνοριοφύλακες να επιχειρούν στις δυτικές αποβάθρες, όπου τα πούλμαν θα παρατάσσονται για τους ελέγχους του EES.
“Με την υποστήριξη της κυβέρνησης, βελτιώσαμε τις εγκαταστάσεις μας και αναβαθμίσαμε την τεχνολογία μας για να ανταποκριθούμε στις νέες απαιτήσεις”, δήλωσε ο Simon Lejeune, Chief Safety and Stations Officer της Eurostar.
Πρόσθεσε ότι η Eurostar θα είναι πλήρως προετοιμασμένη και συμβατή με τα νέα ψηφιακά συστήματα συνόρων της ΕΕ που θα τεθούν σε λειτουργία τον Νοέμβριο.
Η Getlink έθετε πάντα ως προτεραιότητα την ικανοποίηση των πελατών της, καθώς άρχισε να επενδύει σε προετοιμασίες EES πριν από δύο χρόνια.
Η εταιρεία ολοκλήρωσε πρόσφατα μια νέα αποκλειστική στεγασμένη ζώνη drive-through, ή αλλιώς EES Zone, στους τερματικούς σταθμούς της.
Αυτό διασφαλίζει ότι οι άνθρωποι “θα ταξιδεύουν μέσω της σήραγγας της Μάγχης το ίδιο εύκολα όπως και σήμερα, όταν η EES τεθεί σε λειτουργία”.
Σημασία μεγαλύτερης υποστήριξης για τις συνοριακές διελεύσεις Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ
Η αναμενόμενη αύξηση της πολυπλοκότητας και της διάρκειας των συνοριακών ελέγχων οδηγεί στην ανάγκη πρόσθετης υποστήριξης για την προετοιμασία για την ΕΕΑ.
Το λιμάνι του Ντόβερ, ο Άγιος Πάνκρας και η σήραγγα του Τσανέ είναι σύνορα μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ με παράλληλους ελέγχους.
Αυτό σημαίνει ότι οι υπάλληλοι των συνόρων της ΕΕ διενεργούν μεταναστευτικούς ελέγχους στους ταξιδιώτες ενώ βρίσκονται ακόμη στο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι εν λόγω συνοριακές διαβάσεις αντιμετώπισαν περιορισμούς χώρου και υποδομών για τη διενέργεια ελέγχων ΕΕΑ.
Η ΕΕΣ θα εισάγει ένα νέο επίπεδο πολυπλοκότητας, απαιτώντας από τους ταξιδιώτες να καταχωρίσουν τα βιομετρικά τους δεδομένα στα σύνορα.
Η διαδικασία αυτή αναμένεται να προσθέσει περισσότερους χρόνους επεξεργασίας για κάθε ταξιδιώτη, ιδίως στα πρώτα στάδια της εφαρμογής.
Όταν οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ επισκέπτονται τη ζώνη Σένγκεν για πρώτη φορά, πρέπει να καταχωρούν βιομετρικά στοιχεία ενώπιον συνοριοφύλακα.
Η νομοθεσία της ΕΕ εμποδίζει επί του παρόντος τη βιομετρική καταγραφή εκ των προτέρων και μακριά από τα σύνορα.
Τα πρώτα στάδια της εφαρμογής του EES θα μπορούσαν επίσης να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις καθώς οι ταξιδιώτες και το προσωπικό προσαρμόζονται στο νέο σύστημα.
Αυτές οι νέες απαιτήσεις του ψηφιακού συνοριακού συστήματος της ΕΕ θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντικές καθυστερήσεις σε πολυσύχναστους λιμένες που δεν είναι πλήρως προετοιμασμένοι να τις αντιμετωπίσουν.
Ο λιμένας του Ντόβερ διακινεί σημαντικό όγκο επιβατών και εμπορευμάτων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Οι καθυστερήσεις σε αυτό το λιμάνι θα μπορούσαν να έχουν αλυσιδωτές επιπτώσεις, διαταράσσοντας μεμονωμένους ταξιδιώτες και την ευρύτερη αλυσίδα εφοδιασμού.
Ομοίως, το Eurostar και το Eurotunnel αποτελούν ζωτικής σημασίας συνδέσμους μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Πρέπει να είναι πλήρως προετοιμασμένοι για την ΕΕΣ, καθώς πολλοί εργαζόμενοι, τουρίστες και εμπορευματικοί φορείς τους χρησιμοποιούν.
Τυχόν καθυστερήσεις ή διαταραχές στις υπηρεσίες αυτές θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις.