Σχεδιάζετε ένα ταξίδι στην Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία ή τη Γερμανία; Οι Βρετανοί μπορεί να το ξανασκεφτούν αν το νέο σύστημα ελέγχου στα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις.
Το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) πραγματοποίησε δημοσκόπηση σε 1.584 άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω σχετικά με το σύστημα εισόδου/εξόδου της ΕΕ ( EES ).
Η έρευνα διαπίστωσε ότι ένας στους επτά Βρετανούς δήλωσε ότι είναι λιγότερο πιθανό να επισκεφθεί την ηπειρωτική Ευρώπη λόγω της ΕΣΕ.
Η μεγαλύτερη ανησυχία είναι να κολλήσετε σε εξαιρετικά μεγάλες ουρές αναμονής που μπορεί να προκαλέσει η EES.
Περίπου το 20% δήλωσε ότι θα ακύρωνε ή θα ανέβαλε ένα ταξίδι με πλοίο, αυτοκίνητο ή πούλμαν στην ΕΕ, εάν το νέο σύστημα προκαλούσε καθυστέρηση άνω της μίας ώρας.
Ακόμα και μικρότερες καθυστερήσεις θα μπορούσαν να κάνουν κάποιους να αναβάλουν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια, με το έξι τοις εκατό να δηλώνει ότι θα επανεξετάσει οποιαδήποτε διακοπή διάρκειας έως και μίας ώρας.
Η έρευνα αποκάλυψε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι (69%) δεν γνώριζαν την ΕΕΑ, αφού δεν είχαν ακούσει ποτέ γι’ αυτήν μέχρι την έρευνα.
Από εκείνους που το γνώριζαν ήδη, μόνο το τέσσερα τοις εκατό δήλωσε ότι έμαθε πολλές λεπτομέρειες.
Αφού έμαθαν τι περιλαμβάνει η ΕΕΑ, η μεγαλύτερη ανησυχία (67%) ήταν οι μεγαλύτερες ουρές στα σύνορα κατά την αναχώρηση από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Περισσότεροι από τους μισούς (59%) ανησυχούν για τον χρόνο και την προσπάθεια που απαιτείται για την αρχική εγγραφή.
Άλλες ανησυχίες αφορούσαν τη συλλογή δακτυλικών αποτυπωμάτων (31%) και τη λήψη φωτογραφιών προσώπου (26%).
Όσοι είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με την ΕΣΑ ήταν λιγότερο ανήσυχοι.
Ωστόσο, εξακολουθούσε να υπάρχει αρκετή ανησυχία, ανεξάρτητα από το επίπεδο των προηγούμενων γνώσεων του ατόμου.
Το νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων της ΕΕ
Από τις 6 Οκτωβρίου 2024, η ΕΕ θα θέσει σε λειτουργία το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου των συνόρων της, το λεγόμενο Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (Entry/Exit System ή EES).
Το νέο σύστημα αντικαθιστά τη χειροκίνητη σφράγιση διαβατηρίων για τους ταξιδιώτες εκτός ΕΕ που εισέρχονται ή εξέρχονται από τον χώρο Σένγκεν.
Επισκεπτόμενοι την ΕΕ για πρώτη φορά μετά τη θέση σε λειτουργία της ΕΥΕ, οι υπήκοοι του Ηνωμένου Βασιλείου και άλλων χωρών εκτός ΕΕ θα πρέπει να καταχωρίσουν δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου.
Σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους, η εγγραφή για πρώτη φορά στην ΕΕΑ πρέπει να γίνεται ενώπιον συνοριακού υπαλλήλου της ΕΕ.
Τα βιομετρικά δεδομένα των ταξιδιωτών θα αποθηκεύονται στη βάση δεδομένων του EES για τρία έτη κατ’ ανώτατο όριο.
Χρησιμοποιώντας σαρώσεις δακτυλικών αποτυπωμάτων ή προσώπου, η ΕΥΕ θα καταγράφει την είσοδο και την έξοδο των ταξιδιωτών από την ΕΕ στις επόμενες επισκέψεις τους.
Εάν οι ταξιδιώτες επισκεφθούν την ΕΕ μετά την παρέλευση της τριετίας, πρέπει να καταχωρίσουν εκ νέου τα βιομετρικά τους δεδομένα.
Το νέο σύστημα θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγάλες ουρές και σημαντικές καθυστερήσεις σε συνοριακά περάσματα όπως το λιμάνι του Ντόβερ, ο σταθμός St. Pancras στο Λονδίνο και ο τερματικός σταθμός της σήραγγας της Μάγχης στο Folkestone.
Σε αυτά τα συνοριακά περάσματα του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ με τους παράλληλους ελέγχους, οι συνοριοφύλακες της ΕΕ διενεργούν ελέγχους μετανάστευσης στο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τα σύνορα αυτά έχουν επίσης περιορισμούς σε χώρο και υποδομές για τη διαχείριση των δυνητικά μεγάλων ουρών αναμονής.
Κλήσεις για την ελαχιστοποίηση των ταξιδιωτικών διαταραχών
Οι εμπειρογνώμονες της ταξιδιωτικής βιομηχανίας παροτρύνουν το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ να λάβουν μέτρα για την ελαχιστοποίηση των διαταραχών όταν αρχίσουν να εφαρμόζονται οι νέοι κανόνες.
Ο Phil Smith της Συνομοσπονδίας Επιβατικών Μεταφορών (CPT) προειδοποίησε ότι είναι “ζωτικής σημασίας” να έχουν τα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου “συστήματα σε λειτουργία” για την αποτελεσματική διαχείριση της EES.
Επισήμανε ότι οι βρετανικές εταιρείες πούλμαν που πηγαίνουν στην Ευρώπη αποφέρουν πάνω από 14 δισεκατομμύρια λίρες ετησίως από περίπου 23 εκατομμύρια ταξίδια.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στις συνοριακές διελεύσεις θα μπορούσαν να απειλήσουν σημαντικά έσοδα όχι μόνο για το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και για τους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Ο Smith δήλωσε στον Independent ότι η CPT έχει εργαστεί σκληρά με τις λιμενικές αρχές “για να διασφαλίσει ότι θα υπάρχουν γρήγοροι και αποτελεσματικοί έλεγχοι διαβατηρίων”.
Στόχος είναι “ένα πλήρες λεωφορείο 50 επιβατών να ολοκληρώσει τη διαδικασία αυτή χωρίς καθυστέρηση”.
“Είναι επίσης σημαντικό να μην υπάρξουν καθυστερήσεις και στην υπόλοιπη κυκλοφορία”, πρόσθεσε ο Smith.
Αυτό συμβαίνει “επειδή τα πούλμαν μοιράζονται τον οδικό χώρο, οπότε οι προσπάθειες για την πρόληψη της συμφόρησης μέσα και γύρω από τα λιμάνια της Μάγχης θα είναι επίσης ουσιαστικές”.
Η Julia Lo Bue-Said, επικεφαλής του δικτύου ταξιδιωτικών γραφείων Advantage Travel Partnership, δήλωσε: “Η ασφάλεια και η προστασία είναι υψίστης σημασίας”.
Ωστόσο, τόνισε επίσης την ανάγκη να διασφαλιστεί ότι οι ταξιδιώτες κατανοούν πώς θα τους επηρεάσει η ΕΕΑ.
Ο Lo Bue-Said ελπίζει ότι οι καθυστερήσεις θα είναι ελάχιστες μόλις το σύστημα λειτουργήσει ομαλά.
Ωστόσο, συμβουλεύει τους ταξιδιώτες “να είναι προετοιμασμένοι σε περίπτωση καθυστερήσεων”.
Οι καθυστερήσεις της ΕΣΑ θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις οικονομίες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ
Παρά τις ανησυχίες, οι περισσότεροι πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι θα εξακολουθούσαν να είναι εξίσου πιθανό να ταξιδέψουν στην Ευρώπη μετά την έναρξη της ΕΣΕ.
Η έρευνα της βρετανικής κυβέρνησης έδειξε ότι το 63% ή περισσότερο των ανθρώπων σε όλα τα επίπεδα προηγούμενης ευαισθητοποίησης επέλεξαν αυτή την επιλογή.
Ωστόσο, ο αριθμός των ατόμων που εκφράζουν δισταγμό θα μπορούσε να αποτελέσει ανησυχητικό σημάδι για τον τουρισμό της ΕΕ.
Ακόμα και η προσωρινή πτώση των Βρετανών επισκεπτών θα ήταν πιθανότατα αισθητή σε όλους τους αξιόλογους προορισμούς.
Οι ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου αποτελούν μια κρίσιμη αγορά, καθώς ολοκλήρωσαν περίπου 67 εκατομμύρια επισκέψεις στην ΕΕ το 2019 πριν από την πανδημία.
Τείνουν επίσης να κάνουν μεγαλύτερα ταξίδια και να ξοδεύουν περισσότερα από άλλες εθνικότητες.
Πολλές ομάδες έχουν ζητήσει από την ΕΕ να καθυστερήσει την έναρξη της ΕΕΣ τον Οκτώβριο του 2024.
Κάποιοι πιέζουν για την έναρξη λειτουργίας στις αρχές του 2025 ή μέχρι να είναι πλήρως έτοιμη η εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα για την προηγμένη εγγραφή στην ΕΣΕ.
Δύο κοινοβουλευτικές επιτροπές του Ηνωμένου Βασιλείου και Γάλλοι αξιωματούχοι ζήτησαν ευθέως την καθυστέρηση των νέων συνοριακών ελέγχων της ΕΕ.
Οι ομάδες μεταφορών υπόσχονται ομαλούς ελέγχους EES παρά τις ανησυχίες
Παρά τις ανησυχίες, οι φορείς εκμετάλλευσης των μεταφορών επιμένουν ότι μπορούν να εφαρμόσουν την ΕΕΑ χωρίς να προκαλέσουν ουσιαστικό χάος και καθυστερήσεις στις μετακινήσεις.
Η Getlink, η εταιρεία που διαχειρίζεται τη σήραγγα της Μάγχης, και η Eurostar διαβεβαίωσαν τους ταξιδιώτες ότι μόλις τεθεί σε λειτουργία η EES, δεν θα υπάρξει χάος ή μεγάλες καθυστερήσεις στους τερματικούς σταθμούς της.
Παρόλα αυτά, η Eurostar παραδέχθηκε ότι προβλέπει αύξηση του χρόνου επεξεργασίας διαβατηρίων μόνο κατά δύο έως τρία λεπτά ανά άτομο.
Ο λιμένας του Ντόβερ αναμένει ότι η EES θα αυξήσει το χρόνο διεκπεραίωσης του συνοριακού ελέγχου από 45 έως 90 δευτερόλεπτα ανά άτομο σε δύο λεπτά ή και περισσότερο.
Οι όμιλοι μεταφορών αναγνωρίζουν ότι η εφαρμογή της EES θα προκαλέσει καθυστερήσεις και αλλαγές για τους ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου που κατευθύνονται προς την ΕΕ.
Μόνο ο χρόνος θα δείξει αν θα προκαλέσει σοβαρές διαταραχές στα ταξίδια μεταξύ της Βρετανίας και της ηπειρωτικής Ευρώπης αυτό το φθινόπωρο.
Προς το παρόν, ένα σημαντικό μέρος των κατοίκων του Ηνωμένου Βασιλείου προετοιμάζεται για πιθανές καθυστερήσεις που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν ή να αποτρέψουν τις διακοπές τους στην ΕΕ.