Στο Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) βρίσκονται σε εξέλιξη οι προετοιμασίες για την έναρξη λειτουργίας του συστήματος εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Το λιμάνι του Ντόβερ έχει δημιουργήσει ξεχωριστή περιοχή για τα πούλμαν, ενώ τα αυτοκίνητα και τα άλλα οχήματα χρησιμοποιούν τις κανονικές λωρίδες κυκλοφορίας, σύμφωνα με το BBC.
Τα σχέδια ανάκτησης μιας αποβάθρας από τη θάλασσα για τη δημιουργία περισσότερου χώρου θα βοηθήσουν στην ομαλότερη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Ωστόσο, το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα για τη διεκδίκηση μιας αποβάθρας δεν θα συμπέσει με την έναρξη λειτουργίας της EES τον Οκτώβριο του 2024.
Λόγω του περιορισμένου χώρου του, το λιμάνι αντιμετωπίζει ήδη μεγάλες ουρές κατά τις ώρες αιχμής.
Οι αξιωματούχοι των μεταφορών και της τοπικής κοινότητας στο Κεντ έχουν προειδοποιήσει για 14ωρες καθυστερήσεις στο λιμάνι μόλις ενεργοποιηθεί η ΕΕΑ.
Οι μεγάλες ουρές θα δημιουργούσαν επίσης τεράστιο κυκλοφοριακό κομφούζιο, εμποδίζοντας την πρόσβαση στην πόλη και επηρεάζοντας την τοπική επιχειρηματική οικονομία.
“Πρέπει να ξεπεράσουμε ορισμένα κρίσιμα ζητήματα”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού του Ντόβερ, Doug Bannister, σύμφωνα με το TTG Media.
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι αυτό μπορεί να γίνει “με τη σωστή συνεργασία μεταξύ της βιομηχανίας και της κυβέρνησης.
“Μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι διαθέτουμε τα εργαλεία για να προσφέρουμε τα πιο έξυπνα, απρόσκοπτα και βιώσιμα ταξίδια για μεγάλο χρονικό διάστημα στο μέλλον, υποστηρίζοντας την οικονομία του Κεντ και του έθνους στο σύνολό του”, δήλωσε ο Bannister.
Έλεγχοι EES στο λιμάνι του Ντόβερ
Ο διευθύνων σύμβουλος δήλωσε ότι τα σχέδια EES του λιμανιού του Ντόβερ αποσκοπούν στην “ελαχιστοποίηση των χρόνων παραμονής, των ουρών αναμονής και, φυσικά, της συμφόρησης στο οδικό δίκτυο και σε ολόκληρη την πόλη”.
Οι επιβάτες λεωφορείων θα εγγραφούν στο EES στις δυτικές αποβάθρες του λιμανιού του Ντόβερ, σε ξεχωριστό χώρο από τον κύριο χώρο ελέγχου του λιμανιού.
Οι δυτικές αποβάθρες θα διαθέτουν αίθουσες τουριστικών λεωφορείων και νέα κιόσκια όπου οι επιβάτες θα μπορούν να καταχωρούν τα διαβατήριά τους και τα βιομετρικά τους στοιχεία.
Ο Bannister δήλωσε ότι οι επιβάτες των πούλμαν πρέπει να αποβιβαστούν, να καταχωρίσουν τα στοιχεία τους και να επιβιβαστούν ξανά στο πούλμαν τους.
“Το πούλμαν θα σφραγιστεί και θα κατέβει εδώ κάτω στον τερματικό σταθμό των πλοίων”, εξήγησε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Dover πρόσθεσε: “Εφόσον η σφραγίδα είναι άθικτη, το πούλμαν θα προχωρήσει κατευθείαν στο check-in”.
Από την άλλη πλευρά, τα αυτοκίνητα και άλλα οχήματα θα χρησιμοποιούν τις κανονικές λωρίδες κυκλοφορίας. Θα εγκατασταθεί στέγαστρο για προστασία από τις καιρικές συνθήκες.
Ο Bannister δήλωσε ότι τους επιβάτες των αυτοκινήτων θα τους “υποδέχεται ένας από τους πράκτορές μας με ένα tablet” για να τους βοηθήσει να καταχωρίσουν τα στοιχεία τους για το EES.
Ωστόσο, ο χρόνος που θα χρειαστεί για να περάσει κανείς από τον συνοριακό έλεγχο στο λιμάνι του Ντόβερ θα αυξηθεί.
Λόγω της εγγραφής στο EES, θα αυξηθεί από 45 έως 90 δευτερόλεπτα σε μερικά λεπτά ή και περισσότερο ανά άτομο.
Μέχρι το καλοκαίρι του 2025, το λιμάνι του Ντόβερ σχεδιάζει να μεταφέρει τους ελέγχους επιβατών αυτοκινήτων EES στις δυτικές αποβάθρες, αφού πρώτα ανακτήσει γη για να δημιουργήσει περισσότερο χώρο.
Σχεδιάζει επίσης να προσθέσει περισσότερους χώρους αναμονής για να διαχειριστεί τις δυνητικά μεγάλες ουρές μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2027.
Η EES θα μπορούσε να αποθαρρύνει την ηπειρωτική διέλευση λεωφορείων
Οι εταιρείες λεωφορείων ανησυχούν ότι η ΕΕΑ θα επηρεάσει αρνητικά την εμπειρία των πελατών.
Ο εμπορικός διευθυντής της Roselyn Coaches με έδρα την Κορνουάλη, James Church, δήλωσε ότι τυχόν επιπλέον καθυστερήσεις θα επιβαρύνουν επιβάτες και οδηγούς.
Μέχρι να φτάσουν τα πούλμαν τους στο Ντόβερ, οι επιβάτες βρίσκονται στο δρόμο εδώ και ώρες και μια μεγάλη αναμονή θα ήταν απλώς κουραστική.
Ο Church δήλωσε ότι ένα πούλμαν με 50 έως 70 επιβάτες θα χρειαζόταν “αρκετό χρόνο” για να εγγραφούν όλοι στο EES.
Πρόσθεσε ότι η εταιρεία δεν ήθελε η ΕΕΑ να αποθαρρύνει τις ηπειρωτικές διελεύσεις με πούλμαν αμαυρώνοντας την ταξιδιωτική εμπειρία.
Αυτό θα σήμαινε επίσης μεγαλύτερο κόστος για την εταιρεία, καθώς οι οδηγοί θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το όριο των ωρών εργασίας τους λόγω καθυστερήσεων.
Η EES αναμένεται να προκαλέσει σημαντική αναστάτωση στα ταξίδια
Χρησιμοποιώντας βιομετρικά δεδομένα, το EES καταγράφει την είσοδο και την έξοδο των ταξιδιωτών από τη ζώνη Σένγκεν. Θα αντικαταστήσει τη χειροκίνητη σφράγιση διαβατηρίων.
Δύο κοινοβουλευτικές επιτροπές του Ηνωμένου Βασιλείου κάλεσαν την κυβέρνηση να πείσει την ΕΕ να καθυστερήσει την έναρξη της EES. Ισχυρίζονται ότι η χώρα είναι απροετοίμαστη.
Μια επιτροπή δήλωσε ότι η έναρξη λειτουργίας της EES θα είναι πιο δύσκολη, καθώς συμπίπτει με την ευρεία εξάπλωση της ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής εξουσιοδότησης (ETA) του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η κύρια ανησυχία είναι οι αναμενόμενες μεγάλες καθυστερήσεις. Μόλις ενεργοποιηθεί η ΕΕΑ, οι ταξιδιώτες πρέπει να καταχωρίζουν βιομετρικά δεδομένα κατά την πρώτη τους είσοδο στην ΕΕ.
Όλοι οι κάτοχοι βίζας βραχείας διαμονής και οι υπήκοοι χωρών που δεν διαθέτουν βίζα πρέπει να υποβάλουν σαρώσεις προσώπου και δακτυλικών αποτυπωμάτων ενώπιον συνοριοφύλακα της ΕΕ.
Τα δεδομένα τους θα αποθηκεύονται στο σύστημα για τρία χρόνια. Ο χρόνος αποθήκευσης θα ανανεώνεται κάθε φορά που εισέρχονται στη ζώνη Σένγκεν.
Ωστόσο, εάν επισκεφθούν εκ νέου την ΕΕ μετά από τρία χρόνια, πρέπει να καταχωρίσουν τα βιομετρικά τους δεδομένα ενώπιον ενός συνοριοφύλακα και πάλι.
Οι μεγάλες ουρές προβλέπεται να είναι χειρότερες στα σύνορα Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ με τους παράλληλους ελέγχους. Σε αυτά περιλαμβάνονται το λιμάνι του Ντόβερ στο Κεντ, ο σταθμός St. Pancras στο Λονδίνο και η σήραγγα της Μάγχης στο Folkestone.
Οι παράλληλοι έλεγχοι σημαίνουν ότι οι συνοριοφύλακες της ΕΕ διενεργούν ελέγχους μετανάστευσης στους ταξιδιώτες ενώ βρίσκονται ακόμη στο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η Get Link, ο φορέας εκμετάλλευσης της σήραγγας της Μάγχης, έχει επενδύσει 80 εκατομμύρια ευρώ για να προετοιμάσει τους τερματικούς σταθμούς Coquelles και Folkestone για την EES.
Πρόσφατα ολοκλήρωσε ένα νέο στεγασμένο drive-through κόλπο που φιλοξενεί ταυτόχρονα έως και 60 επιβατικά οχήματα.
Από την άλλη πλευρά, η Eurostar εγκαθιστά περισσότερα κιόσκια, ηλεκτρονικές πύλες (eGates) και χειροκίνητους θαλάμους για να βοηθήσει τους επιβάτες με την εγγραφή στο EES.
Είναι επίσης έτοιμο να ανοίξει έναν χώρο υπερχείλισης κατά τις ώρες αιχμής, αν χρειαστεί.
Τόσο η GetLink όσο και η Eurostar δεσμεύτηκαν ότι οι τερματικοί τους σταθμοί θα είναι απαλλαγμένοι από χάος και καθυστερήσεις μόλις ξεκινήσει η λειτουργία του EES.