Η πρόσφατη εθνική αποτυχία των ηλεκτρονικών πυλών (eGates) έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις της, όταν τα νέα συστήματα συνοριακών ελέγχων θα είναι σε λειτουργία.
Αυτό περιλαμβάνει την ευρύτερη εφαρμογή της ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής άδειας του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) και του συστήματος εισόδου/εξόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Το βράδυ της 7ης Μαΐου, τα μεγάλα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου αντιμετώπισαν περισσότερες από τέσσερις ώρες διακοπής λειτουργίας του eGate.
Οι επιβάτες που έφταναν στα αεροδρόμια Heathrow, Gatwick, Stansted, Birmingham, Bristol, Edinburgh, Manchester και Newcastle έπρεπε να κάνουν χειροκίνητο έλεγχο διαβατηρίων.
Ο λόρδος Foster of Bath, πρόεδρος της Επιτροπής Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων, δήλωσε ότι το προσωπικό της Συνοριοφυλακής πρέπει να είναι “εξοπλισμένο και εκπαιδευμένο για να αντιμετωπίζει τέτοιες καταστάσεις”.
Πρόσθεσε ότι “η ανθεκτικότητα των συστημάτων μας είναι απαραίτητη”, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο ετοιμάζεται να επεκτείνει ευρύτερα την ΕΤΑ.
“Η κυβέρνηση πρέπει να πάρει τα βασικά σωστά”, δήλωσε ο λόρδος Foster, σύμφωνα με το BBC.
“Και πρέπει να είναι προετοιμασμένη να πάρει τα κατάλληλα μαθήματα όταν τα πράγματα πάνε στραβά”, πρόσθεσε.
Το ETA είναι το νέο ψηφιακό σύστημα ταξιδιωτικών αδειών του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο θα είναι υποχρεωτικό για όλους τους υπηκόους που δεν έχουν βίζα και επισκέπτονται το Ηνωμένο Βασίλειο.
Προς το παρόν είναι υποχρεωτική μόνο για τους επισκέπτες από το μπλοκ του Κόλπου, οι οποίοι προηγουμένως απαιτούσαν ηλεκτρονική απαλλαγή από την υποχρέωση θεώρησης (EVW).
Η Julia Lo Bue-Said, διευθύνουσα σύμβουλος της The Advantage Travel Partnership, ενός ανεξάρτητου ταξιδιωτικού πρακτορείου, δήλωσε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν πρέπει να βασίζεται υπερβολικά στην τεχνολογία.
Προέτρεψε τη βρετανική κυβέρνηση να επενδύσει σε τεχνολογίες που διασφαλίζουν ότι “τα συστήματα συνοριακών ελέγχων λειτουργούν ομαλά”.
Η Lucy Moreton από την Ένωση Υπηρεσιών Μετανάστευσης αποκάλυψε ότι έχουν επανειλημμένα ζητήσει από το Υπουργείο Εσωτερικών κατάλληλα σχέδια έκτακτης ανάγκης.
Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση πρέπει να διαθέτει “ισχυρά σχέδια έκτακτης ανάγκης για να αποφευχθεί οποιαδήποτε περιττή αναστάτωση για τον ταξιδιώτη”.
Ωστόσο, ο Moreton δήλωσε ότι η πρόσφατη αποτυχία της eGates απέδειξε ότι τα σχέδια έκτακτης ανάγκης εξακολουθούν να λείπουν.
Ετοιμότητα του Ηνωμένου Βασιλείου για την ΕΕΣ της ΕΕ
Ο Dan Jarvis, σκιώδης υπουργός Εσωτερικών του Εργατικού Κόμματος, αρμόδιος για θέματα ασφάλειας, πίεσε τον Tom Pursglove, υπουργό για τη νόμιμη μετανάστευση και τα σύνορα, σχετικά με την αποτυχία των eGates στη Βουλή των Κοινοτήτων στις 8 Μαΐου.
Σύμφωνα με το TTG Media, ο Jarvis ρώτησε τον Pursglove αν θα μπορούσε να “εγγυηθεί ότι οι προετοιμασίες θα είναι πλήρεις” όταν η ΕΕΣ της ΕΕ τεθεί σε εφαρμογή αργότερα μέσα στο έτος.
Ο κ. Pursglove δήλωσε ότι μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ), της Γαλλίας και της ΕΕ υπήρξε “τεράστια συνεργασία” και “διεξοδική δέσμευση”.
Αυτό γίνεται για να διασφαλιστεί ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα έχει “τα καλύτερα δυνατά σχέδια” όταν η ΕΕΑ θα τεθεί σε εφαρμογή αργότερα μέσα στο έτος.
“Έχουμε σημειώσει πραγματική πρόοδο τις τελευταίες εβδομάδες και θα συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια”, πρόσθεσε.
Το EES είναι το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 2024.
Θα αντικαταστήσει τη χειροκίνητη σφράγιση των διαβατηρίων στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.
Αντ’ αυτού, το σύστημα χρησιμοποιεί σαρώσεις προσώπου ή δακτυλικών αποτυπωμάτων για την καταγραφή των κινήσεων των ταξιδιωτών στη ζώνη Σένγκεν.
Η εισαγωγή του έχει προκαλέσει προειδοποιήσεις για μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις στα σύνορα Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ με τους παράλληλους ελέγχους.
Οι παράλληλοι έλεγχοι σημαίνουν ότι οι συνοριοφύλακες της ΕΕ διενεργούν μεταναστευτικούς ελέγχους στο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η εταιρεία Getlink που διαχειρίζεται τη σήραγγα της Μάγχης διαβεβαίωσε ότι δεν θα υπάρχουν μεγάλες ουρές στους τερματικούς σταθμούς της στο Coquelles και στο Folkestone.
Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες για καθυστερήσεις 14 ωρών στο λιμάνι του Ντόβερ και για ατέλειωτες ουρές στους σταθμούς St. Pancras του Λονδίνου.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκάι Όπερμαν δήλωσε ότι η ανάπτυξη του EES θα υποβληθεί σε εξάμηνη ήπια έναρξη για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση και να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες ουρές.
Η πανελλαδική αποτυχία του eGate άφησε χιλιάδες ανθρώπους να περιμένουν σε μεγάλες ουρές
Υπάρχουν 270 ηλεκτρονικές πύλες σε 15 αερολιμένες και σιδηροδρομικά λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου και φαίνεται ότι όλες σταμάτησαν να λειτουργούν στις 7 Μαΐου.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, μόλις οι μηχανικοί εντόπισαν ένα ευρύτερο πρόβλημα στο δίκτυο γύρω στις 19:44, “ενεργοποιήθηκε μέσα σε έξι λεπτά μια μεγάλης κλίμακας αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης”.
Ο Pursglove υπογράμμισε ότι δεν υπήρξε “καμία ένδειξη κακόβουλης δραστηριότητας στον κυβερνοχώρο” και ότι η διακοπή δεν έθεσε σε κίνδυνο την ασφάλεια των συνόρων.
Ωστόσο, η εθνική βλάβη των eGates άφησε χιλιάδες επιβάτες που έφταναν στο Ηνωμένο Βασίλειο να περιμένουν ώρες για να περάσουν από τον έλεγχο διαβατηρίων.
Οι υπάλληλοι των βρετανικών συνόρων έπρεπε να κάνουν χειροκίνητους ελέγχους διαβατηρίων μέχρι να επανέλθουν σε λειτουργία οι ηλεκτρονικές πύλες λίγο μετά τα μεσάνυχτα.
Σύμφωνα με τον Guardian, η αποτυχία του eGates “επηρέασε επίσης ορισμένα συστήματα αστυνόμευσης, διαβατηρίων και μετανάστευσης”.
Ο Pursglove “ζήτησε ειλικρινά συγγνώμη για την αναστάτωση που προκλήθηκε”.
Διαβεβαίωσε επίσης ότι “θα ληφθεί κάθε δυνατό μάθημα, ώστε να διασφαλιστεί ότι αυτό δεν θα επαναληφθεί”.
Ο Pursglove δήλωσε ότι η αποτυχία του eGates οφειλόταν σε “τεχνικά προβλήματα στο δίκτυο του Υπουργείου Εσωτερικών”.
Πρόσθεσε ότι η Συνοριακή Δύναμη έχει ήδη βρει μια μόνιμη λύση για το πρόβλημα, διασφαλίζοντας ότι δεν θα ξανασυμβεί.
Αντικατάσταση των eGates με νεότερη τεχνολογία
Η εθνική βλάβη των eGates είναι μία από τις πολλές που προκάλεσαν σημαντική διακοπή των ταξιδιών στα σημεία εισόδου του Ηνωμένου Βασιλείου.
Πριν από δύο εβδομάδες, μια άλλη τεχνική βλάβη προκάλεσε επίσης μεγάλες ουρές στα αεροδρόμια του Εδιμβούργου, του Γκάτγουικ και του Μπρίστολ.
Τον Μάιο του 2023, οι επιβάτες των βρετανικών αεροδρομίων και λιμανιών αντιμετώπισαν μεγάλες καθυστερήσεις λόγω μιας άλλης αναβάθμισης του λογισμικού του συστήματος.
Στο δεύτερο μέρος του 2021, υπήρξαν επίσης τρία ξεχωριστά περιστατικά αστοχίας των ηλεκτρονικών πυλών.
Ο πρώην επικεφαλής επιθεωρητής συνόρων και μετανάστευσης David Neal είχε προειδοποιήσει για την αναποτελεσματικότητα και την αναποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών πυλών.
Οι ηλεκτρονικές πύλες αποσκοπούσαν στη βελτίωση των συνοριακών ελέγχων, επιτρέποντας μια ομαλότερη και πολύ ταχύτερη εμπειρία μετανάστευσης.
Χρησιμοποιούν τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου για να συγκρίνουν τη ζωντανή εικόνα του ταξιδιώτη με εκείνη που είναι αποθηκευμένη στο βιομετρικό τσιπ του διαβατηρίου.
Η Συνοριακή Δύναμη σχεδιάζει να δοκιμάσει ένα νέο, πιο έξυπνο σύστημα eGates που χρησιμοποιεί μόνο την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου για ανέπαφες μετακινήσεις.
Εάν αποδειχθεί επιτυχής, οι ταξιδιώτες δεν θα χρειάζεται να βγάζουν τα διαβατήριά τους όταν περνούν από τους ελέγχους της βρετανικής μετανάστευσης.