Έξι μεγάλα αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (UK) επανέφεραν τον περιορισμό των 100 χιλιοστόλιτρων (mL) υγρών για τις χειραποσκευές.
Αυτό συνέβη παρά τις πρόσφατες αναβαθμίσεις ασφαλείας που θα έπρεπε να έχουν εξαλείψει τον κανόνα, σύμφωνα με το TTG Media.
Η αλλαγή τέθηκε σε ισχύ στις 9 Ιουνίου και θα επηρεάσει τους επιβάτες που ταξιδεύουν από τα αεροδρόμια London City, Aberdeen, Newcastle, Leeds Bradford, Southend και Teesside.
Και τα έξι αεροδρόμια λειτουργούν με σημεία ελέγχου ασφαλείας επόμενης γενιάς (NGSC), γεγονός που τους επέτρεψε να καταργήσουν τον κανόνα των 100 ml.
Οι υψηλής τεχνολογίας αξονικοί τομογράφοι χρησιμοποιούν την τεχνολογία ακτίνων Χ για να δημιουργήσουν μια τρισδιάστατη εικόνα του περιεχομένου των αποσκευών των επιβατών.
Οι προηγμένοι σαρωτές επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να διατηρούν τους φορητούς υπολογιστές και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές στις τσάντες τους κατά τη διάρκεια των ελέγχων ασφαλείας.
“Επαναφέραμε αυτόν τον κανόνα, ενώ γίνονται ενημερώσεις και αλλαγές στον εξοπλισμό σάρωσης στα αεροδρόμια”, δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου Μαρκ Χάρπερ στον Guardian.
Πρόσθεσε ότι αυτό γίνεται “για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να συνεχίσουμε να παρέχουμε τα κορυφαία παγκοσμίως επίπεδα αεροπορικής ασφάλειας”.
Η απόφαση για την επαναφορά του περιορισμού των 100 ml οφείλεται σε αυξημένες ανησυχίες για την ασφάλεια μετά από αναφορές πληροφοριών για πιθανές απειλές κατά των ευρωπαϊκών αεροπορικών ταξιδιών.
Ωστόσο, το Υπουργείο Μεταφορών (DfT) υπογράμμισε ότι πρόκειται για “μέτρο ρουτίνας” και δεν αποτελεί απάντηση “σε συγκεκριμένη απειλή”.
Πρόσθεσε ότι είναι προσωρινή αλλά απαραίτητη “για να μπορέσουν να γίνουν περαιτέρω βελτιώσεις στα νέα συστήματα ελέγχου”.
Ο υγρός περιορισμός των 100 ml
Ο κανόνας των 100 λίτρων υγρών εισήχθη για πρώτη φορά το 2006, μετά την αποτροπή τρομοκρατικής συνωμοσίας για την πυροδότηση υγρών εκρηκτικών υλών σε υπερατλαντικές πτήσεις.
Επιβάλλεται ότι όλα τα υγρά που μεταφέρονται στα αεροπλάνα πρέπει να είναι σε δοχεία που δεν υπερβαίνουν τα 100 ml και να τοποθετούνται σε διαφανή, επανασφραγιζόμενη πλαστική σακούλα.
Ο κανόνας σχεδιάστηκε για να ενισχύσει την ασφάλεια, διευκολύνοντας την τεχνολογία ελέγχου να εντοπίζει πιθανές απειλές.
Έκτοτε, τα αεροδρόμια έχουν επενδύσει σημαντικά σε προηγμένη τεχνολογία ελέγχου, όπως και άλλα αεροδρόμια παγκοσμίως.
Οι αναβαθμίσεις περιλαμβάνουν υπερσύγχρονους σαρωτές υψηλής τεχνολογίας που διακρίνουν τα επικίνδυνα υγρά από τις ακίνδυνες ουσίες.
Αυτοί οι νέοι τρισδιάστατοι σαρωτές NGSC καθιστούν το όριο των 100 ml περιττό και παρωχημένο.
Χάρη σε αυτές τις τεχνολογικές εξελίξεις, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει θέσει προθεσμία για την άρση του περιορισμού τον Ιούνιο του 2024.
Ωστόσο, πολλά αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως το Χίθροου, το Γκάτγουικ του Λονδίνου και το Μάντσεστερ, δήλωσαν ότι δεν θα είναι πλήρως έτοιμα μέχρι τότε.
Η προθεσμία αυτή μεταφέρθηκε έκτοτε στο 2025, επειδή πολλά αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου αντιμετώπισαν προβλήματα με την προμήθεια και εγκατάσταση νέων σαρωτών.
Ο αντίκτυπος του επαναφερόμενου κανόνα των 100 ml στους ταξιδιώτες
Το DfT δήλωσε ότι ο περιορισμός των 100 ml υγρών θα επηρεάσει “μόνο ένα μικρό αριθμό επιβατών”.
“Για τους περισσότερους επιβάτες, τα μέτρα ασφαλείας θα παραμείνουν αμετάβλητα”, ανέφερε σε ανακοίνωσή της.
Και πρόσθεσε: “Οι επιβάτες θα πρέπει να συνεχίσουν να ελέγχουν τις απαιτήσεις ασφαλείας με το αεροδρόμιο αναχώρησης πριν ταξιδέψουν”.
Η ξαφνική επαναφορά του περιορισμού οδήγησε σε σύγχυση και απογοήτευση.
Οι επιβάτες πρέπει να προσαρμόσουν και πάλι τις συνήθειες συσκευασίας τους και ενδεχομένως να απορρίψουν πολύτιμα υγρά στον έλεγχο ασφαλείας.
Αυτό προκύπτει από τις ανησυχίες για τις χρονοβόρες καθυστερήσεις και τις ασυνεχείς διαδικασίες ασφαλείας στα διάφορα αεροδρόμια.
Ο υπουργός Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ δήλωσε ότι οι ταξιδιώτες θα πρέπει να “ενημερωθούν από το αεροδρόμιο τους για τους κανόνες” σχετικά με τα υγρά στις χειραποσκευές τους.
Η Ένωση Βρετανικών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων (ABTA) είχε συμβουλεύσει τους ταξιδιώτες να τηρούν τον περιορισμό των 100 λίτρων υγρών για τις χειραποσκευές.
Αυτό οφειλόταν αρχικά στην “έλλειψη συνοχής μεταξύ των αεροδρομίων του Ηνωμένου Βασιλείου”, καθώς ορισμένα αεροδρόμια διέθεταν τους νέους σαρωτές και άλλα δεν τους είχαν εγκαταστήσει ακόμη.
Ο Luke Petherbridge, Διευθυντής Δημοσίων Υποθέσεων της ABTA, δήλωσε ότι με αυτόν τον τρόπο οι ταξιδιώτες θα είναι “έτοιμοι να συμμορφωθούν, όποιο και αν είναι το σενάριο”.
Η τήρηση του κανόνα των 100 ml θα βοηθήσει σημαντικά στην αποφυγή περιττών καθυστερήσεων στον έλεγχο ασφαλείας και άλλων δυσκολιών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.
Η αντίδραση της αεροπορικής βιομηχανίας στην επαναφορά του κανόνα των 100 ml
Η απόφαση να επανέλθει ο κανόνας για τον περιορισμό των 100 λίτρων υγρών στις χειραποσκευές έχει επίσης προκαλέσει επικρίσεις από την ταξιδιωτική βιομηχανία.
Οι αεροπορικές εταιρείες, οι φορείς εκμετάλλευσης αερολιμένων και τα ταξιδιωτικά γραφεία έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο στην εμπειρία των επιβατών και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα.
Η επαναφορά του περιορισμού αναμένεται να προκαλέσει καθυστερήσεις στα σημεία ελέγχου ασφαλείας και να ασκήσει πρόσθετη πίεση στο προσωπικό των αεροδρομίων.
Ωστόσο, ο περιορισμός των 100 λίτρων υγρών στις χειραποσκευές αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ μέχρι νεωτέρας.
Οι ταξιδιώτες πρέπει να συσκευάζουν υγρά σε δοχεία των 100 ml σε διαφανή, επανασφραγιζόμενη σακούλα για τις χειραποσκευές τους.
Τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες παρέχουν επίσης πρόσθετες πληροφορίες και βοήθεια για να βοηθήσουν τους επιβάτες να περιηγηθούν στους ανανεωμένους περιορισμούς.
Περισσότεροι έλεγχοι ασφαλείας στα αεροδρόμια που ενδέχεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις
Οι ταξιδιώτες πρέπει επίσης να είναι περισσότερο ενήμεροι για τα επερχόμενα νέα συστήματα συνοριακών ελέγχων που θα επιβάλει σύντομα η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).
Από τον Οκτώβριο του 2024, το σύστημα εισόδου/εξόδου (EES ) θα αντικαταστήσει τη χειροκίνητη σφράγιση διαβατηρίων στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.
Η ΕΥΕ θα χρησιμοποιεί βιομετρικά δεδομένα πολιτών τρίτων χωρών, όπως σαρώσεις προσώπου και δακτυλικών αποτυπωμάτων, για την καταγραφή της εισόδου και εξόδου τους από και προς τη ζώνη Σένγκεν.
Η ΕΕ θα θέσει σε λειτουργία το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ταξιδιωτικών Πληροφοριών και Εξουσιοδότησης(ETIAS) για όλους τους υπηκόους χωρίς βίζα, όπως οι Βρετανοί πολίτες, έως τα μέσα του 2025.
Θα λειτουργεί παρόμοια με την ηλεκτρονική ταξιδιωτική άδεια του Ηνωμένου Βασιλείου (ETA) και το ηλεκτρονικό σύστημα ταξιδιωτικής άδειας των Ηνωμένων Πολιτειών.