10 Νοεμβρίου Η έναρξη της EES θα ήταν “απόλυτη σφαγή” αν είχε προωθηθεί, είπαν οι Λόρδοι του Ηνωμένου Βασιλείου

| 4 Νοεμβρίου, 2024
10 Νοεμβρίου Η έναρξη της EES θα ήταν "απόλυτη σφαγή" αν είχε προωθηθεί, είπαν οι Λόρδοι του Ηνωμένου Βασιλείου
Χορηγία εικόνας από Bernd 📷 Dittrich μέσω Unsplash

Σε ακρόαση στη Βουλή των Λόρδων ακούστηκαν τα πιθανά αποτελέσματα σε περίπτωση που η έναρξη του συστήματος εισόδου/εξόδου (EES) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) προωθηθεί στις 10 Νοεμβρίου.

Ο επικεφαλής του Περιφερειακού Συμβουλίου του Ντόβερ, Κέβιν Μιλς, δήλωσε σε κοινοβουλευτική ακρόαση ότι θα ήταν “ένα πλήρες και απόλυτο μακελειό”.

Πρόσθεσε ότι το νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων της ΕΕ θα έφερνε“κυκλοφοριακό κομφούζιο με στεροειδή” στην πόλη του Κεντ.

“Δεν θα ήμασταν έτοιμοι στις 10 του μηνός”, δήλωσε ο Mills, όπως αναφέρει το The Connexion.

Εξήγησε ότι δεν είχε τοποθετηθεί όλος ο εξοπλισμός και ότι οι διαδρομές κυκλοφορίας δεν ήταν σχεδιασμένες για μεγάλες ουρές.

Οι αξιωματούχοι του λιμανιού του Ντόβερ δήλωσαν ευτυχείς για την καθυστέρηση της έναρξης λειτουργίας του EES, η οποία τους έδωσε περισσότερο χρόνο για να οργανώσουν όλα τα απαραίτητα.

Οι δρόμοι του λιμανιού τους χρειάζονται ακόμη νέες διαδρομές και σήμανση για την ομαλή λειτουργία τους.

“Δεν έχει νόημα να εισάγουμε ένα σύστημα τόσο αναπόσπαστο για τη χώρα αυτή, ιδιαίτερα για την πόλη που εκπροσωπώ, αν δεν είναι παντού έτοιμο να λειτουργήσει”, δήλωσε ο Mills.

Και πρόσθεσε: “Είμαστε περισσότερο από ευτυχείς που υπήρξε καθυστέρηση”.

Λόγος για τη νέα αναβολή της ΕΣΕ

Το EES είναι ένα νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων για την παρακολούθηση των πολιτών και των κατοίκων τρίτων χωρών που εισέρχονται και εξέρχονται από τον χώρο Σένγκεν.

Αντί να σφραγίζει διαβατήρια, το σύστημα θα χρησιμοποιεί βιομετρικά δεδομένα των ταξιδιωτών, όπως δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου.

Το σύστημα αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφάλειας και τον εξορθολογισμό των ταξιδιών στην Ευρώπη, αλλά η μετάβαση σε αυτό απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό.

Η ΕΕ πρότεινε το 2016, αρχικά σκόπευε να εκτοξεύσει το ESS το 2022, αλλά η εκτόξευση έχει αναβληθεί αρκετές φορές.

Η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, Ylva Johansson, δήλωσε ότι η ημερομηνία 10 Νοεμβρίου “έφυγε από το τραπέζι” λόγω της ανετοιμότητας των χωρών μελών.

Πολλές χώρες της ΕΕ χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εγκαταστήσουν εξοπλισμό EES στα σύνορά τους, συμπεριλαμβανομένων ταμπλετών και σαρωτών δακτυλικών αποτυπωμάτων.

Ανέφερε επίσης ζητήματα σταθερότητας με την κεντρική βάση δεδομένων που θα αποθηκεύει τις σαρώσεις προσώπου και δακτυλικών αποτυπωμάτων όλων.

Τα δεδομένα από την κεντρική βάση δεδομένων θα αποστέλλονται σε εξωτερικά συνοριακά σημεία, όπως αεροδρόμια, λιμάνια και σταθμούς σε ολόκληρη την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Οι υπάλληλοι πρέπει να δοκιμάσουν περισσότερο το σύστημα για να διασφαλίσουν ότι λειτουργεί σωστά και ότι δεν κατακλύζεται από τον τεράστιο όγκο δεδομένων.

Ο επίτροπος Johansson και ο eu-LISA, ο οργανισμός που είναι υπεύθυνος για τα συστήματα πληροφορικής της ΕΕ, αναζητούν μια λύση.

Άλλες αντιδράσεις για την καθυστέρηση της εκτόξευσης της EES

10 Νοεμβρίου Η έναρξη της EES θα ήταν "απόλυτη σφαγή" αν είχε προωθηθεί, είπαν οι Λόρδοι του Ηνωμένου Βασιλείου
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Erich Westendarp μέσω Pixabay

Ο εκπρόσωπος της Eurostar, Gareth Williams, δήλωσε ότι έχουν έτοιμους τους σαρωτές και τον εξοπλισμό.

Ωστόσο, η εταιρεία, η οποία εκτελεί δρομολόγια από το Λονδίνο προς πόλεις όπως το Παρίσι και οι Βρυξέλλες, πρέπει ακόμη να επιλύσει τεχνικά προβλήματα με την ανταλλαγή δεδομένων με τα συστήματα της ΕΕ.

“Εάν τα δεδομένα που συλλέγουμε δεν μπορούν να διαβιβαστούν στα συστήματα της ΕΕ, τα πράγματα δεν μπορούν να προχωρήσουν”, δήλωσε ο Williams.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του BBC, η εταιρεία ενδέχεται να διερευνήσει νομικές ενέργειες κατά της ΕΕ για να ανακτήσει μέρος των εξόδων της λόγω της καθυστέρησης.

Από την άλλη πλευρά, η Getlink, η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από τη σήραγγα της Μάγχης, δήλωσε ότι ήταν πλήρως προετοιμασμένη για την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της EES στις 10 Νοεμβρίου.

Ο John Keefe της Getlink εξέφρασε την απογοήτευσή του για την καθυστέρηση, λέγοντας ότι ήταν έτοιμοι και ήλπιζαν για την εκτόξευση.

Η εταιρεία δαπάνησε 70 εκατ. λίρες Αγγλίας για την ανάπτυξη τεχνολογίας, την κατασκευή υποδομών, την εγκατάσταση περιπτέρων και την πρόσληψη προσωπικού.

“Είχαμε όλη την τεχνολογία και τις υποδομές μας στη θέση τους, είχαμε επεξεργαστεί τις διαδικασίες μας”, είπε.

Προβλήματα προετοιμασίας EES στη Γαλλία

Όπως και το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία εξέφρασε ανησυχίες για το πώς η ΕΕΑ θα επηρεάσει τα λιμάνια όπου καθημερινά διασταυρώνονται φορτηγά, αυτοκίνητα και άνθρωποι.

Το λιμάνι του Καλαί στη Γαλλία προκάλεσε ανησυχίες παρόμοιες με εκείνες του Ντόβερ. Δεν ήταν ακόμη εξοπλισμένο για να διεκπεραιώσει τους ελέγχους της ΕΕΑ για την επιβατική και εμπορευματική κίνηση.

Παρόμοια με το Ντόβερ, λιμάνια όπως το Καλαί και η Βουλώνη διευκολύνουν σημαντικό όγκο ταξιδιών.

Οι γαλλικές αρχές ανησυχούν ότι η EES θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβράδυνση της κυκλοφορίας, εάν οι ταξιδιώτες πρέπει να περιμένουν για τη σάρωση προσώπου και δακτυλικών αποτυπωμάτων.

Οι Γάλλοι λιμενικοί τόνισαν ότι οι μικρές καθυστερήσεις θα μπορούσαν να προκαλέσουν καθυστερήσεις και στις δύο πλευρές της Μάγχης.

Αυτές τις ανησυχίες συμμερίζονται και άλλες χώρες της ΕΕ, οι οποίες θέλουν να αποφύγουν τα μεγάλα πλήθη στα συνοριακά σημεία καθώς εφαρμόζουν αυτή τη νέα τεχνολογία.

Πολλοί έθεσαν επίσης προβληματισμούς σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής, καθώς τα βιομετρικά δεδομένα των ταξιδιωτών πρέπει να αποθηκεύονται με ασφάλεια και να χρησιμοποιούνται μόνο κατά περίπτωση.

Μελλοντικά σχέδια για την εκτόξευση της EES

10 Νοεμβρίου Η έναρξη της EES θα ήταν "απόλυτη σφαγή" αν είχε προωθηθεί, είπαν οι Λόρδοι του Ηνωμένου Βασιλείου
Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Zeisterre, CC BY-SA 3.0, μέσω Wikimedia Commons

Η ΕΕ διερευνά επί του παρόντος μια σταδιακή ανάπτυξη, κατά την οποία η ΕΥΕ θα μπορούσε να ξεκινήσει σε ορισμένα σημεία των συνόρων που είναι έτοιμα και θα ακολουθήσουν άλλα.

Η EES θα μπορούσε να ξεκινήσει σε μεγαλύτερα λιμάνια, όπως το Ντόβερ ή οι πιο πολυσύχναστοι τερματικοί σταθμοί της Eurostar, και στη συνέχεια να επεκταθεί σε άλλες τοποθεσίες.

Η ΕΕ θα μπορούσε να εφαρμόσει το σύστημα σταδιακά για να αποδείξει τη λειτουργικότητά του σε πραγματικές καταστάσεις.

Οι δοκιμές σε μικρότερη κλίμακα μπορούν να βοηθήσουν τους υπαλλήλους να εντοπίσουν τυχόν τεχνικά ή υλικοτεχνικά ζητήματα προτού οδηγήσουν σε σημαντικά προβλήματα για τους ταξιδιώτες.

Μετά την καθυστέρηση, η ΕΕ δεν έχει ακόμη ορίσει νέα ημερομηνία για την έναρξη λειτουργίας του EES, αλλά όλοι προετοιμάζονται για την εγκατάστασή του το 2025.

Οι υπάλληλοι των συνοριακών σταθμών σημείωσαν ισχυρή υποστήριξη και επικοινωνία με το Υπουργείο Εσωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου και το Υπουργείο Εσωτερικών της Γαλλίας.

Ωστόσο, η συνεργασία με την ΕΕ ήταν πιο δύσκολη, ιδίως λόγω των ασαφών αποφάσεων που περιόριζαν το τι μπορούσε να κοινοποιηθεί.

Οι αξιωματούχοι του Ηνωμένου Βασιλείου συνιστούν στους ταξιδιώτες να έχουν το νου τους για ενημερώσεις, καθώς η EES πιθανότατα θα επηρεάσει εκατομμύρια ταξιδιώτες όταν τελικά τεθεί σε λειτουργία.