Το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) ανέπτυξε ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για το λιμάνι του Ντόβερ, προκειμένου να διευκολύνει τα προβλήματα της κυκλοφορίας στο Κεντ.
Αυτό αποτελεί μέρος της προετοιμασίας της κυβέρνησης για την έναρξη λειτουργίας του νέου συστήματος εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) τον Νοέμβριο του 2024.
Το λιμάνι του Ντόβερ στο Κεντ είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα επιβατικά λιμάνια της Ευρώπης. Πολλοί αναμένουν ότι το λιμάνι θα αντιμετωπίσει τις χειρότερες καθυστερήσεις όταν ξεκινήσει η εφαρμογή της ΕΕΣ.
Οι αξιωματούχοι του Κεντ έχουν επανειλημμένα εκφράσει ανησυχίες για το χειρότερο σενάριο των 14ωρων καθυστερήσεων και του κυκλοφοριακού κομφούζιο λόγω των καθυστερήσεων της EES.
Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης περιλαμβάνει τη “στοίβαξη” αυτοκινήτων σε καθορισμένους χώρους για τη διαχείριση της ροής των οχημάτων που κατευθύνονται προς την ΕΕ.
Η ΕΕΣ θα επιφέρει αυστηρότερους συνοριακούς ελέγχους για τους πολίτες τρίτων χωρών που εισέρχονται και εξέρχονται από τη ζώνη Σένγκεν της ΕΕ.
Κατά την πρώτη είσοδο μετά τη θέση σε λειτουργία της ΕΕΣ, οι υπήκοοι τρίτων χωρών πρέπει να καταχωρίζουν βιομετρικά δεδομένα, όπως δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου, στα σύνορα.
Το EES θα καταγράφει την είσοδο και την έξοδο των ταξιδιωτών με τη χρήση βιομετρικών δεδομένων αντί της χειροκίνητης σφράγισης των διαβατηρίων στα σύνορα.
Το πόσο γρήγορα μπορούν να ολοκληρωθούν οι νέοι συνοριακοί έλεγχοι αποτελεί ανησυχία για όλα τα συνοριακά περάσματα, ιδίως σε περιόδους αιχμής.
Η κυβέρνηση ελπίζει ότι τα σχέδια έκτακτης ανάγκης θα αποτρέψουν την επανάληψη των κυκλοφοριακών συμφορήσεων του παρελθόντος στους δρόμους του Κεντ.
Στοίβαξη αυτοκινήτων για να αποφευχθεί το κυκλοφοριακό χάος στο Κεντ
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ολοκληρώνει τα σχέδια για τη χρήση χώρων εκτός δρόμου για τη στοίβαξη αυτοκινήτων στο Ντόβερ, εάν το μποτιλιάρισμα, που προκαλείται από τις καθυστερήσεις της EES, γίνει πραγματική απειλή.
Η προσέγγιση αυτή, που αρχικά αποτελεί μέρος των σχεδίων έκτακτης ανάγκης του Ηνωμένου Βασιλείου για το Brexit χωρίς συμφωνία, θα μπορούσε να συμβάλει στη διασφάλιση ότι οι δρόμοι θα παραμείνουν ανοιχτοί.
Ήταν μία από τις λύσεις για την αποτροπή του χάους στα στενά Short Straits, τον συντομότερο δρόμο μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Η στοίβαξη των αυτοκινήτων θα συμβάλει στην αποφυγή μεγάλων καθυστερήσεων, που επηρεάζουν τους τουρίστες, τις ζωτικές υπηρεσίες και τις εμπορικές διαδρομές στο Κεντ.
Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ουρών σε λωρίδες για τους οδηγούς που φθάνουν στο λιμάνι, ενώ περιμένουν να περάσουν από τους συνοριακούς ελέγχους του EES.
Ένας υπάλληλος θα χρησιμοποιήσει ένα τραπέζι για να βοηθήσει στην προεγγραφή των επιβατών σε κάθε βαγόνι στο μπροστινό μέρος της ουράς.
Με το EES, ο έλεγχος των συνόρων για κάθε άτομο θα διαρκεί περίπου δύο λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι μια τετραμελής οικογένεια θα χρειαστεί τουλάχιστον οκτώ έως δέκα λεπτά.
Σύμφωνα με τους Times, οι χώροι όπου τα αυτοκίνητα θα σχηματίζουν ουρές μπορούν να ενεργοποιηθούν γρήγορα σε περίπτωση που η κυκλοφορία γίνει ανεξέλεγκτη.
Μια πηγή που γνωρίζει το σχέδιο εξήγησε: “Πρόκειται για τοποθεσίες που μπορούν να “σηκωθούν και να κατέβουν” με ταχύτητα”.
“Θα είναι κοντά σε μεγάλους δρόμους και θα έχουν σχεδιαστεί για να συγκρατούν την κυκλοφορία, ώστε να μην μπλοκάρουν τελείως οι βασικές αρτηρίες στο Κεντ”, πρόσθεσε η πηγή.
Γιατί ο λιμένας του Ντόβερ είναι ανησυχητικός κατά την έναρξη λειτουργίας της ΕΕΣ
Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης καταρτίστηκε αφού οι αξιωματούχοι εξέφρασαν αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις της ΕΕΑ στην κυκλοφορία στην περιοχή.
Οι αξιωματούχοι ανησυχούν ιδιαίτερα για τον αντίκτυπο της ΕΕΑ στο λιμάνι του Ντόβερ, όπου ο χώρος για τα οχήματα αναμονής είναι περιορισμένος.
Περισσότερα από 1,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα διέρχονται από το Ντόβερ ετησίως. Ακόμη και μια μικρή καθυστέρηση στις διαδικασίες στα σύνορα θα μπορούσε γρήγορα να κλιμακωθεί σε πολύωρες αναμονές.
Ο επικεφαλής του κομητειακού συμβουλίου του Κεντ, Roger Gough, δήλωσε ότι οι έλεγχοι του EES θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε “εξαιρετικά σοβαρές καθυστερήσεις” για το διεθνές εμπόριο και τα ταξίδια στο Κεντ.
Πρόσθεσε ότι θα παρεμποδίσει επίσης “την παροχή ζωτικών υπηρεσιών του δημόσιου τομέα κατά μήκος της διαδρομής προς το Ντόβερ”.
Ο Gough υπογράμμισε επίσης την ανάγκη για ταχεία δράση, πιέζοντας την κυβέρνηση να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποτρέψει τις διαταραχές στα σύνορα Ηνωμένου Βασιλείου-Γαλλίας.
Η Seema Malhotra, υπουργός Μετανάστευσης και Ιθαγένειας του Ηνωμένου Βασιλείου, δήλωσε ότι οι προετοιμασίες βρίσκονται σε καλό δρόμο για ένα ομαλό σύστημα.
“Κρατάμε τους χώρους εκτός δρόμου υπό εξέταση [so] ώστε, εάν χρειαστεί να χρησιμοποιηθούν, να έχουμε ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για αυτό”, δήλωσε.
Ο Malhotra πρόσθεσε ότι συνεχίζουν να συνεργάζονται με τα τοπικά συμβούλια, την ΕΕ και τους Γάλλους ομολόγους τους για να διασφαλίσουν την ετοιμότητα της ΕΕΣ.
Εξήγησε ότι στόχος τους είναι να “ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο μεγάλων ουρών, ιδίως σε ώρες αιχμής”.
Παρά τις διαβεβαιώσεις αυτές, ορισμένοι παραμένουν επιφυλακτικοί όσον αφορά την ετοιμότητα του προσωπικού των συνόρων και την τεχνολογία που θα χρησιμοποιούν.
Το γεγονός αυτό και η έλλειψη ζωντανών δοκιμών αφήνουν πολλά άγνωστα στοιχεία σχετικά με το πώς θα λειτουργήσουν οι συνοριακοί έλεγχοι του EES.
Νέα χρηματοδότηση για τη βελτίωση των συνοριακών επιχειρήσεων
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου διέθεσε επιπλέον 10,5 εκατ. λίρες Αγγλίας για την προετοιμασία της ΕΣΕ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν πιθανές καθυστερήσεις στα ταξίδια.
Η χρηματοδότηση αυτή θα κατανεμηθεί μεταξύ του λιμανιού του Ντόβερ, της σήραγγας της Μάγχης στο Φόλκιστον και του Eurostar στο Σεντ Πάνκρας. Κάθε συνοριακή διάβαση θα λάβει 3,5 εκατομμύρια λίρες.
Το λιμάνι του Ντόβερ θα χρησιμοποιήσει τα χρήματα για να βοηθήσει στη δημιουργία ενός νέου χώρου επεξεργασίας επιβατών στο πλαίσιο του εν εξελίξει έργου Granville Dock.
Το έργο περιλαμβάνει την πλήρωση μιας παλιάς αποβάθρας φορτίου για να δημιουργηθεί χώρος για περισσότερα περίπτερα συνοριακού ελέγχου.
Ο νέος χώρος, μεγέθους περίπου πέντε γηπέδων ποδοσφαίρου, αναμένεται να είναι έτοιμος μέχρι το Πάσχα του 2025.
Τότε οι αρμόδιοι αναμένουν την πρώτη πραγματική δοκιμή του συστήματος EES, καθώς η κίνηση στις διακοπές θα αυξηθεί.
Η σήραγγα της Μάγχης στο Folkestone έχει περισσότερο διαθέσιμο χώρο για να φιλοξενήσει οχήματα.
Οι αξιωματούχοι χρησιμοποιούν τα χρήματα για να εκπονήσουν ένα σχέδιο που θα επιτρέπει στους επιβάτες να καταχωρούν τα βιομετρικά τους στοιχεία μέσα σε έναν νέο τερματικό σταθμό.
Στόχος είναι να επιταχυνθεί η διαδικασία καταχώρησης, ελαχιστοποιώντας τις ουρές των οχημάτων πριν από την είσοδο στη σήραγγα της Μάγχης.
Οι βελτιώσεις αυτές δημιουργούν ελπίδες να αποφευχθεί η επανάληψη των σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων που ταλαιπώρησαν το Κεντ στο παρελθόν.
Αν και πολλά υποσχόμενο, το σχέδιο στοίβαξης αυτοκινήτων δεν εφαρμόστηκε ποτέ στο τέλος της μεταβατικής περιόδου του Brexit.
Το κυκλοφοριακό κομφούζιο αποφεύχθηκε, κυρίως επειδή η ημερομηνία του Brexit συνέπεσε με λουκέτα και ταξιδιωτικές απαγορεύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η πρώτη πραγματική δοκιμασία καταπόνησης για την EES αναμένεται κατά την αρχική ανάπτυξη και κατά τη διάρκεια της περιόδου των διακοπών.
Όλα τα μάτια είναι στραμμένα στο λιμάνι του Ντόβερ για να δούμε πόσο καλά αντέχει το σύστημα του λιμανιού όταν αρχίσουν να εφαρμόζονται οι συνοριακοί έλεγχοι EES.
Όλα τα μάτια είναι στραμμένα στο λιμάνι του Ντόβερ για να δούμε πόσο καλά αντέχει το σύστημα του λιμανιού όταν αρχίσουν να εφαρμόζονται οι συνοριακοί έλεγχοι EES.