Ο διευθυντής του λιμένα Normany προειδοποιεί για πιθανές καθυστερήσεις καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) θέτει σε λειτουργία το νέο σύστημα εισόδου/εξόδου (EES ) τον Νοέμβριο του 2024.
Το νέο σύστημα αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφάλειας και στην παρακολούθηση της κίνησης των ταξιδιωτών εκτός ΕΕ που εισέρχονται και εξέρχονται από τη ζώνη Σένγκεν.
Θα απαιτήσει από τους κατόχους θεωρήσεων βραχείας διαμονής και τους ταξιδιώτες χωρίς βίζα να υποβάλλουν βιομετρικά δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων δακτυλικών αποτυπωμάτων και σαρώσεων προσώπου.
Ωστόσο, ο περιορισμένος χρόνος δοκιμών και οι ανησυχίες για την ετοιμότητα του εξοπλισμού και του προσωπικού οδήγησαν σε αναμενόμενες μεγάλες καθυστερήσεις στις συνοριακές διαβάσεις.
Αυτές οι διαταραχές στα ταξίδια αναμένεται να επιδεινωθούν στα κύρια σημεία εισόδου, ιδίως στα λιμάνια της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αναμενόμενες καθυστερήσεις στα γαλλικά λιμάνια
Το EES θα αντικαταστήσει την παραδοσιακή διαδικασία σφράγισης διαβατηρίων στις συνοριακές διαβάσεις με ένα πιο σύγχρονο, ασφαλές σύστημα.
Παρόλο που η ΕΥΣ υπόσχεται να ενισχύσει την ασφάλεια των συνόρων της ΕΕ, αρκετοί αξιωματούχοι έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις της στον χρόνο αναμονής.
Ο Jérôme Chauvet, διευθυντής των λιμένων της Νορμανδίας, εξέφρασε την ανησυχία του για τις καθυστερήσεις της EES σε συνέντευξή του στο The Connexion.
Η Ports de Normandie εποπτεύει τα γαλλικά λιμάνια Cherbourg, Caen-Ouistreham και Dieppe.
Τα λιμάνια αυτά χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες διέλευσης από τη Μάγχη από τις εταιρείες Brittany Ferries, DFDS, Irish Ferries και Stena Line για την Ιρλανδία.
Προειδοποίησε ότι η EES δεν θα επηρεάσει μόνο τις διελεύσεις προς το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και τους επισκέπτες εκτός ΕΕ σε ταξίδια μεταξύ Ιρλανδίας και Γαλλίας.
Περιορισμένος χρόνος δοκιμών για την EES
Το Υπουργείο Εσωτερικών καθυστέρησε κάθε δοκιμή στα λιμάνια της Γαλλίας λόγω των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού 2024.
Οι παγκόσμιες αθλητικές διοργανώσεις έχουν αποσπάσει τους πόρους και την προσοχή της γαλλικής κυβέρνησης από τις προετοιμασίες της ΕΣΕ.
Ως αποτέλεσμα, λιμάνια της Νορμανδίας, όπως το Χερβούργο και το Ουιστρεχάμ, δεν μπόρεσαν να εκτελέσουν δοκιμαστικές λειτουργίες για να διασφαλίσουν ότι το σύστημα θα λειτουργήσει αποτελεσματικά.
“Δεν έχει γίνει δοκιμή σε κανένα λιμάνι, οπότε δεν γνωρίζουμε ακόμη καλά τον εξοπλισμό και πώς θα λειτουργήσει”, παραδέχτηκε ο Chauvet.
Πρόσθεσε ότι αυτή η έλλειψη δοκιμών και προετοιμασίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις στις συνοριακές διαβάσεις.
Αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες ουρές, ιδίως σε πολυσύχναστα λιμάνια όπως το Χερβούργο, το Καέν-Ουιστρεχάμ και το Ντιέπ.
Πρόσθεσε ότι η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για τη συλλογή δακτυλικών αποτυπωμάτων και σαρώσεων προσώπου είναι ακόμη άγνωστη στο προσωπικό του λιμανιού.
“Δεν έχουμε πολλές γνώσεις σχετικά με τις διεπαφές των περιπτέρων. Θα τα ανακαλύψουμε όλα καθώς θα προχωράμε”, εξήγησε ο Chauvet.
Το γεγονός αυτό έχει κάνει πολλούς υπαλλήλους να μην είναι βέβαιοι για την αποτελεσματικότητα της ΕΕΑ μόλις τεθεί σε λειτουργία.
Έλλειψη ετοιμότητας και ζητήματα στελέχωσης
Η γαλλική κυβέρνηση έχει παράσχει στους λιμένες τον απαραίτητο εξοπλισμό EES, όπως ταμπλέτες και κιόσκια για τη βιομετρική καταγραφή.
Ωστόσο, η Chauvet επεσήμανε ότι η πρόσληψη προσωπικού για τη λειτουργία αυτής της τεχνολογίας ήταν μια πρόκληση.
Λιμάνια όπως το Dieppe και το Caen-Ouistreham βασίζονται σε περιορισμένο αριθμό στάσεων πλοίων ανά ημέρα.
Αυτό καθιστά δύσκολη και ενδεχομένως δαπανηρή την πρόσληψη προσωπικού που μπορεί να εργαστεί τις ακανόνιστες ώρες που απαιτούνται.
Το προσωπικό που θα προσλάβουν αυτά τα λιμάνια θα πρέπει επίσης να μιλάει αγγλικά και να χειρίζεται τα πολύπλοκα καθήκοντα της καταγραφής των ταξιδιωτών.
Ο Chauvet πρόσθεσε ότι η κατασκευή στεγασμένων χώρων για την καταχώρηση βιομετρικών δεδομένων από τους επιβάτες των πλοίων ήταν η πιο δαπανηρή.
Μια άλλη επένδυση είναι η τοποθέτηση πινακίδων που θα κατευθύνουν τους πολίτες ανάλογα με το αν είναι πολίτες της ΕΕ ή μη.
Λόγω του σημαντικού κόστους, ορισμένα λιμάνια εξετάζουν το ενδεχόμενο να μετακυλήσουν τα έξοδα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, με κίνδυνο να αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων.
Το Ηνωμένο Βασίλειο μοιράζεται τις ανησυχίες του για τις καθυστερήσεις, τον περιορισμένο χρόνο δοκιμών
Οι ανησυχίες σχετικά με τις καθυστερήσεις και τον περιορισμένο χρόνο δοκιμών για την EES επεκτείνονται πέρα από τη Γαλλία.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, αξιωματούχοι του Κεντ εξέφρασαν ανησυχίες για το πώς το σύστημα θα μπορούσε να επηρεάσει το λιμάνι του Ντόβερ.
Το λιμάνι του Ντόβερ, ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια που συνδέουν το Ηνωμένο Βασίλειο με την ΕΕ, αντιμετωπίζει ήδη συμφόρηση λόγω των ελέγχων μετά το Brexit.
Το Ντόβερ αναμένεται να αντιμετωπίσει ακόμη περισσότερες καθυστερήσεις κατά την εισαγωγή της EES, καθώς θα έχει επίσης περιορισμένο χρόνο δοκιμών για την EES.
Οι αξιωματούχοι του Κεντ προειδοποίησαν ότι οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν να φτάσουν έως και τις 14 ώρες εάν το σύστημα αντιμετωπίσει προβλήματα.
Ακόμη και η παραμικρή καθυστέρηση ανά επιβάτη μπορεί να αθροιστεί και να προκαλέσει τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση και μποτιλιάρισμα στο Κεντ.
Τα ταξιδιωτικά γραφεία, συμπεριλαμβανομένου του Visit Kent, έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τις επιπτώσεις της αναμενόμενης καθυστέρησης στον τουρισμό και τις τοπικές επιχειρήσεις.
Τι μπορούν να περιμένουν οι ταξιδιώτες
Τα λιμάνια της Νορμανδίας, παρόμοια με το λιμάνι του Ντόβερ, θα χρησιμοποιούν κυρίως ταμπλέτες για τη διεκπεραίωση των επιβατών σε οχήματα και όχι των πεζών ταξιδιωτών.
Οι πεζοί ταξιδιώτες θα μεταφερθούν στον τερματικό σταθμό του πλοίου, όπου θα μπορούν να προ-εγγραφούν στα περίπτερα πριν περάσουν από τον έλεγχο της μετανάστευσης.
Όσοι επιβαίνουν σε αυτοκίνητα θα προ-καταγράφονται ενώ βρίσκονται στην ουρά αναμονής για να διασχίσουν τα σύνορα.
Οι διαδικασίες EES για τους επιβάτες πούλμαν εξαρτώνται από το λιμάνι.
Το Caen-Ouistreham θα διαθέτει ειδικό χώρο για τους επιβάτες. Στη Dieppe, οι επιβάτες πούλμαν πρέπει να αποβιβάζονται και να χρησιμοποιούν τα κιόσκια στους τερματικούς σταθμούς των πλοίων.
Οι επιβάτες των ιδιωτικών οχημάτων του λιμανιού του Ντόβερ θα χρησιμοποιούν ταμπλέτες, ενώ τα πούλμαν θα χρησιμοποιούν ειδικές λωρίδες εξοπλισμένες με κιόσκια EES.
Άλλες υπηρεσίες διασυνοριακών μεταφορών μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ, όπως το Eurostar και η σήραγγα της Μάγχης, έχουν επίσης επενδύσει σε περίπτερα EES και έχουν προσθέσει υποδομές.
Δεδομένων των πιθανών καθυστερήσεων, οι αξιωματούχοι συμβουλεύουν τους ταξιδιώτες να φτάνουν στα λιμάνια και τις συνοριακές διαβάσεις νωρίτερα από το συνηθισμένο.
Αυτό γίνεται για να ληφθεί υπόψη ο επιπλέον χρόνος που απαιτείται για την καταχώριση και την επεξεργασία των δακτυλικών αποτυπωμάτων και των σαρώσεων προσώπου.
Οι ταξιδιωτικοί εμπειρογνώμονες αναμένουν καθυστερήσεις μετά την αρχική εγγραφή λόγω πιθανών δυσλειτουργιών του EES, καθώς το σύστημα παραμένει σχετικά αδοκίμαστο.
Παρά τις ανησυχίες, η ΕΕ προχωρά στην ανάπτυξη της ΕΕΣ, βελτιώνοντας την ασφάλεια των συνόρων και μειώνοντας την παράνομη μετανάστευση.
Ωστόσο, όπως επεσήμαναν ο Chauvet και άλλοι αξιωματούχοι, ο πραγματικός αντίκτυπος του συστήματος θα φανεί μόνο όταν αυτό τεθεί σε πλήρη λειτουργία.