Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία ένα νέο σύστημα ελέγχου των συνόρων, το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (ΣΕΕ ), τον Οκτώβριο του 2024.
Πολλοί ταξιδιωτικοί πράκτορες ανησυχούν ότι το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα για τα σύνορα θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά την τουριστική βιομηχανία.
Πιστεύουν ότι η EES θα μπορούσε να αποθαρρύνει τους ανθρώπους, όχι μόνο τους Βρετανούς πολίτες, από το να επισκέπτονται την Ευρώπη.
Με την ΕΕΣ, όλοι οι πολίτες τρίτων χωρών πρέπει να σαρώνουν τα δακτυλικά τους αποτυπώματα και να φωτογραφίζονται στα σύνορα.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες λένε ότι υπάρχει μεγάλη σύγχυση καθώς πολλοί άνθρωποι δεν κατανοούν πώς θα λειτουργήσει η νέα διαδικασία EES.
Μέρος της απογοήτευσης για τις ταξιδιωτικές εταιρείες είναι η έλλειψη επίσημων οδηγιών και δημόσιας πληροφόρησης σχετικά με την ΕΕΣ μέχρι στιγμής.
Η Ένωση Βρετανικών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων (ABTA) εξέδωσε συμβουλές και συμβουλές για τον προγραμματισμό και την κράτηση διακοπών στην ΕΕ στο πλαίσιο του νέου συστήματος.
Ωστόσο, η εφαρμογή του νέου συστήματος εξακολουθεί να παρουσιάζει πολλές αβεβαιότητες τόσο για τους πελάτες όσο και για τους πράκτορες.
Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες διστάζουν να δώσουν συμβουλές όταν δεν είναι σίγουροι αν το σύστημα θα ξεκινήσει πράγματι εντός του χρονοδιαγράμματος.
“Δεν δίνουμε καμία συμβουλή επειδή δεν ξέρουμε αν αυτό το σύστημα θα συμβεί πραγματικά”, δήλωσε ο Noel Josephides ή το ταξιδιωτικό γραφείο Sunvil.
Ανεξάρτητα από το πότε θα ξεκινήσει το νέο σύστημα, “θα είναι κακό για τον τουρισμό και θα περιπλέξει τα ταξίδια”, δήλωσε στο Euronews Travel.
Καθώς η ταξιδιωτική βιομηχανία εξακολουθεί να ανακάμπτει από τις επιπτώσεις της πανδημίας, αυτό αποτελεί μείζονα ανησυχία.
Η EES ενδεχομένως να προκαλεί μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις
Η ΕΥΕ θα καταγράφει την είσοδο και την έξοδο των ταξιδιωτών εκτός ΕΕ χρησιμοποιώντας τα βιομετρικά τους δεδομένα αντί να σφραγίζει τα διαβατήριά τους.
Οι ταξιδιωτικές εταιρείες ανησυχούν ότι η EES θα δημιουργήσει εξαιρετικά μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις για τους ανθρώπους που εισέρχονται στη ζώνη Σένγκεν.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προειδοποιήσει ότι το EES σχεδιάστηκε για πεζούς επιβάτες σε αεροδρόμια και όχι για πορθμεία ή πούλμαν.
Θα μπορούσε να προκαλέσει “σοβαρή αναστάτωση”, καθώς οι επιβάτες θα πρέπει πρώτα να βγουν από τα οχήματά τους για τον έλεγχο του ΕΕΣ.
Τα πορίσματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ελέγχου του Ηνωμένου Βασιλείου (UK) έδειξαν ότι η EES θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστέρηση 14 ωρών στο λιμάνι του Ντόβερ.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις θα μπορούσαν να προκαλέσουν τεράστιο κυκλοφοριακό κομφούζιο, μπλοκάροντας τις εισόδους των τοπικών πόλεων και επηρεάζοντας τις οικονομίες τους.
Ορισμένα σημεία διέλευσης των συνόρων, όπως ο σταθμός St. Pancras στο Λονδίνο, ενδέχεται να μην διαθέτουν αρκετό χώρο για την αποτελεσματική διενέργεια ελέγχων EES.
Για να αποφύγει τις καθυστερήσεις, η ΕΕ έχει ήδη αναβάλει την αρχική ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της ΕΕΣ το 2022 έως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του φετινού καλοκαιριού στη Γαλλία.
Πολλοί τοπικοί αξιωματούχοι και ομάδες μεταφορών έχουν παροτρύνει την ΕΕ να αναβάλει την εφαρμογή της ΕΕΑ για το 2025.
Ζητούν περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν ή τουλάχιστον μέχρι να είναι έτοιμη η εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που έχει σχεδιαστεί για την προηγμένη εγγραφή στην ΕΕΕ.
Η EES θα αναγκάσει τους πολίτες να βασίζονται στα ταξιδιωτικά γραφεία
Ορισμένοι ταξιδιωτικοί πράκτορες πιστεύουν επίσης ότι ο έλεγχος ασφαλείας και η γραφειοκρατία της ΕΕΑ θα μπορούσε να αποτρέψει τους ανθρώπους από το να επισκεφθούν την Ευρώπη.
Οι ταξιδιώτες μπορεί να θεωρούν το όλο σύστημα ως μια περιττή ταλαιπωρία που περιορίζει την ταξιδιωτική τους ελευθερία.
“Όσο περισσότερη γραφειοκρατία, τόσο χειρότερα θα είναι για τις ταξιδιωτικές ελευθερίες”, δήλωσε ο Ιωσηφίδης.
Η Cat Jones, διευθύνουσα σύμβουλος της Byway, μιας ταξιδιωτικής εταιρείας που επικεντρώνεται στα τρένα και όχι στις πτήσεις, δήλωσε ότι οι πελάτες ρωτούν ήδη για την EES.
Ρωτούν για τις απαιτήσεις της και για το αν χρειάζονται βίζα για να επισκεφθούν την Ευρώπη τώρα.
Ο Jones αναμένει ότι περισσότεροι άνθρωποι θα χρησιμοποιήσουν ταξιδιωτικούς πράκτορες για να τους βοηθήσουν να κατανοήσουν το νέο σύστημα.
Είπε ότι ο προγραμματισμός ενός ταξιδιού με τρένο μπορεί να είναι “αρκετά περίπλοκος για να τον προγραμματίσετε μόνοι σας”, καθώς “μπορεί να είναι δύσκολο να βρείτε πληροφορίες για το ταξίδι με τρένο”.
Πρόσφατη έρευνα του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου (DfT) αποκάλυψε ότι πολλοί άνθρωποι στη Βρετανία εξακολουθούν να μην γνωρίζουν για την EES.
Πολλοί άνθρωποι μπορεί να βασιστούν στους ταξιδιωτικούς πράκτορες για καθοδήγηση όταν τελικά εφαρμοστούν τα συστήματα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ποντάρει σε μια ήπια εκτόξευση της EES
Το DfT δήλωσε ότι συνεργάζεται στενά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη μέλη της, τις τοπικές αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου και τη βιομηχανία.
Μόλις τεθεί σε λειτουργία το EES, ο στόχος είναι “να ελαχιστοποιηθεί κάθε διαταραχή στα ταξιδιωτικά σχέδια των πολιτών”.
Και πρόσθεσε: “Αυτό περιλαμβάνει στενή συνεργασία με τα λιμάνια, τους μεταφορείς και την ταξιδιωτική βιομηχανία, ώστε να διασφαλιστεί η υποστήριξη και η προετοιμασία τους για την επικοινωνία των αλλαγών και των πιθανών επιπτώσεων στα ταξίδια”.
Το EES δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί σχετικά- αν αποτύχει, οι υπάλληλοι του προσωπικού των συνόρων θα πρέπει να εκτελούν ελέγχους χειροκίνητα.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη περισσότερες ουρές και χρόνο αναμονής, όπως αποδεικνύεται από την πρόσφατη βλάβη των ηλεκτρονικών πυλών στα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ένας από τους τρόπους για να ελαχιστοποιηθεί η αναστάτωση των ταξιδιών είναι η εξάμηνη περίοδος “ήπιας εκκίνησης”.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι ταξιδιώτες μπορούσαν να εισέλθουν χωρίς να ολοκληρώσουν την εγγραφή τους στην ΕΥΕ, αν και τελικά αυτή θα γινόταν υποχρεωτική.
Ακόμη και με την ήπια έναρξη, ορισμένοι ταξιδιωτικοί πράκτορες δεν πιστεύουν ότι το σύστημα EES θα ξεκινήσει ρεαλιστικά τον Οκτώβριο, όπως είχε προγραμματιστεί.
Η αναβολή της έναρξης της EES είναι πιθανή, όπως και με τις προηγούμενες αναβολές.
Παρόλα αυτά, οι εταιρείες μεταφορών επενδύουν εκατομμύρια για την κατασκευή νέων υποδομών και την εγκατάσταση νέων περιπτέρων EES για να προετοιμαστούν για την εξάπλωση της EES.