Οι οδηγοί βαρέων φορτηγών οχημάτων (HGV) του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόβλημα μόλις τεθεί σε λειτουργία το σύστημα εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Η British International Freight Association (BIFA) δήλωσε ότι η EES θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικές διαταραχές για τους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων που ταξιδεύουν συχνά μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Το EES απλοποιεί τους ελέγχους μετανάστευσης και παρακολουθεί την είσοδο και την έξοδο των ατόμων από τον χώρο Σένγκεν.
Το σύστημα μπορεί να συλλαμβάνει αποτελεσματικότερα όσους παραμένουν εκτός της άδειάς τους στην ηπειρωτική Ευρώπη μέσω βιομετρικών ελέγχων.
Ως αποτέλεσμα, οι οδηγοί φορτηγών αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν προβλήματα με την τήρηση του κανόνα 90/180 ημερών της ΕΕ.
Τι είναι η EES;
Το σύστημα εισόδου/εξόδου είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πληροφορικής που έχει σχεδιαστεί για την καταγραφή των ταξιδιωτών που εισέρχονται και εξέρχονται από τον χώρο Σένγκεν.
Αντικαθιστά την τρέχουσα χειροκίνητη διαδικασία σφράγισης διαβατηρίων και αποσκοπεί στην ενίσχυση της ασφάλειας και την αποτελεσματικότερη διαχείριση της μετανάστευσης.
Οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ πρέπει να καταχωρίσουν τα προσωπικά, διαβατηριακά και βιομετρικά δεδομένα τους. Αυτά θα αποθηκεύονται σε ασφαλή βάση δεδομένων για τρία χρόνια.
Η EES αναμένεται να ξεκινήσει τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους. Ωστόσο, η ημερομηνία θα μπορούσε να αναβληθεί εάν τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν είναι πλήρως προετοιμασμένα.
Το σύστημα αποτελεί μέρος των ευρύτερων προσπαθειών για την ενίσχυση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ και τη βελτίωση της ασφάλειας.
Η EES και ο κανόνας 90/180 ημερών
Ο κανόνας 90/180 ημερών ορίζει ότι οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ μπορούν να παραμείνουν στον χώρο Σένγκεν μόνο 90 ημέρες εντός περιόδου 180 ημερών.
Η BIFA υποστήριξε ότι ο περιορισμός αυτός είναι προβληματικός για τους εργαζόμενους στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οι Βρετανοί οδηγοί φορτηγών και το προσωπικό εκτός ΕΕ πρέπει συχνά να παραμένουν στην ΕΕ περισσότερο για να διατηρήσουν τις επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Οι φορείς εκμετάλλευσης φορτηγών οχημάτων εκτός ΕΕ δεν θα είναι σε θέση να διατηρήσουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες χωρίς οι οδηγοί τους να μην υπερβαίνουν το όριο των 90 ημερών.
Κατά συνέπεια, οι οδηγοί φορτηγών της BIFA και οποιοσδήποτε άλλος εργαζόμενος εκτός ΕΕ που υπερβαίνει το όριο 90/180 θα αντιμετωπίσει ζητήματα μετανάστευσης.
Όσοι παραβιάζουν τον κανόνα των 90/180 ημερών ενδέχεται να μην τους επιτραπεί να ταξιδέψουν και να υποστούν πρόστιμα και άλλες κυρώσεις.
Η BIFA ανησυχεί ότι οι κυρώσεις αυτές θα δυσχεράνουν την αποτελεσματική λειτουργία των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου.
Θα μπορούσε επίσης να διαταράξει την αλυσίδα εφοδιασμού μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ και να έχει ευρύτερες επιπτώσεις στο εμπόριο μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ.
Οι τομείς της εφοδιαστικής και των μεταφορών διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διακίνηση αγαθών μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και των χωρών της ΕΕ.
Τυχόν καθυστερήσεις ή περιορισμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυξημένο κόστος και υλικοτεχνικές προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και στις δύο πλευρές.
Η RHA μοιράζεται τις ίδιες ανησυχίες για τους οδηγούς φορτηγών οχημάτων
Η Ένωση Οδικών Μεταφορών (RHA) έχει επίσης εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο της EES στους οδηγούς του Ηνωμένου Βασιλείου.
Συνεργάζεται με τη BIFA για τη συλλογή δεδομένων και την υποστήριξη λύσεων που επιτρέπουν στους οδηγούς να λειτουργούν χωρίς σημαντικές διαταραχές.
Η RHA έχει προειδοποιήσει προηγουμένως για τους κινδύνους παραβίασης του κανόνα 90/180 μετά το Brexit.
Το περασμένο καλοκαίρι εξέδωσε προειδοποίηση προς τους οδηγούς και τους μεταφορείς. Η RHA επικαλέστηκε μια περίπτωση στην οποία ένας οδηγός τιμωρήθηκε για υπερβολική παραμονή στις Κάτω Χώρες.
Καθώς πλησιάζει η περίοδος των διακοπών, η RHA τονίζει τη σημασία της παρακολούθησης του χρόνου που δαπανάται στην ΕΕ για την αποφυγή των συνεπειών.
Τόνισε ότι η υπέρβαση του κανόνα 90/180 μπορεί να έχει νομικές επιπτώσεις τόσο για τους οδηγούς όσο και για τις εταιρείες για τις οποίες εργάζονται.
Η RHA προέτρεψε τους εργοδότες να επιτρέψουν ευελιξία για τα ταξίδια, ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωση.
Έκκληση για δράση για την προστασία των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου
Η BIFA έχει ξεκινήσει μια έρευνα για να συγκεντρώσει στοιχεία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η EES θα επηρεάσει τις βρετανικές εξαγωγές και τα ταξίδια με πούλμαν.
Οποιαδήποτε αλλαγή στο όριο των 90 ημερών για τους οδηγούς φορτηγών οχημάτων θα απαιτήσει από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να διαπραγματευτεί με την ΕΕ για να επιτρέψει μεγαλύτερη παραμονή.
“Μόνο αν καταδείξουμε σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου θα έχουμε πιθανότητες να πείσουμε την κυβέρνηση να επιδιώξει μια λύση”, δήλωσε η BIFA.
Τα δεδομένα της έρευνας θα χρησιμοποιηθούν για να υποστηριχθούν αλλαγές πολιτικής που θα μπορούσαν να μετριάσουν τις αρνητικές επιπτώσεις του νέου συστήματος.
Ανησυχίες για πιθανές καθυστερήσεις στα λιμάνια λόγω EES
Η BIFA και η RHA εξετάζουν το ενδεχόμενο διαχωρισμού των ταξιδιωτών και των επιβατών από τους οδηγούς εμπορευμάτων και φορτηγών οχημάτων στις συνοριακές διαβάσεις, όπου αυτό είναι δυνατόν.
Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει δυνατότητα δημιουργίας καθυστερήσεων και περιορισμού της εισόδου και εξόδου στους λιμένες.
Οι εμπειρογνώμονες του κλάδου των μεταφορών και του ταξιδιωτικού κλάδου έχουν προειδοποιήσει για τις μεγάλες ουρές και τις μαζικές καθυστερήσεις στα συνοριακά περάσματα Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ λόγω του ΕΣΣ.
Το σύστημα απαιτεί από τα άτομα που δεν είναι μέλη της ΕΕ να καταχωρίσουν δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου ενώπιον ενός συνοριοφύλακα της ΕΕ.
Αν και αυτό συμβαίνει όταν οι ταξιδιώτες επισκέπτονται την ΕΕ για πρώτη φορά μετά την έναρξη λειτουργίας της ΕΕΣ, αναμένεται ότι θα προσθέσει περισσότερο χρόνο επεξεργασίας.
Πολλοί έχουν υποστηρίξει ότι η ΕΕ πρέπει να επιτρέψει την καταγραφή των δακτυλικών αποτυπωμάτων πριν από τα σύνορα και μακριά από αυτά, ώστε να αποφευχθεί το χάος στα ταξίδια.
Παρόλα αυτά, το σχετικά μη δοκιμασμένο EES θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα σημείο ασφυξίας αν παρουσιάσει δυσλειτουργία, παρόμοια με την περίπτωση βλάβης των ηλεκτρονικών πυλών.
Τέτοιες καθυστερήσεις και παρατάσεις αδειών αποτελούν πρόκληση για τους οδηγούς βαρέων φορτηγών οχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου και τη βιομηχανία εφοδιαστικής.
Οι βιομηχανικές ενώσεις παροτρύνουν να ληφθούν μέτρα για να διασφαλιστούν αποτελεσματικές λειτουργίες και το αποτέλεσμα θα είναι κρίσιμο για τις εμπορικές σχέσεις Ηνωμένου Βασιλείου-ΕΕ.