Η επικείμενη έναρξη λειτουργίας του συστήματος εισόδου/εξόδου (EES ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) προκαλεί περισσότερες προειδοποιήσεις για τους επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών.
Ο Anton Radchenko, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας αποζημίωσης πτήσεων AirAdvisor, προειδοποίησε ότι το νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων θα μπορούσε να προκαλέσει χάος.
Η ανησυχία του προέρχεται από το γεγονός ότι η τεχνολογία είναι “διαβόητα επιρρεπής σε διακοπές”, σύμφωνα με δημοσίευμα του Birmingham Live.
Ο Radchenko αναφέρθηκε στην πρόσφατη εθνική βλάβη της ηλεκτρονικής πύλης (eGate) στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία προκάλεσε μεγάλες ουρές και μαζικές καθυστερήσεις.
Πρόσθεσε ότι οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών που χάνουν την πτήση τους λόγω ατυχημάτων της EES δεν μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση ή να ζητήσουν αναπροσαρμογή του ναύλου.
“Οι επιβάτες που χάνουν μια πτήση για λόγους ασφαλείας ή διεκπεραίωσης της μετανάστευσης δεν έχουν δυστυχώς το δικαίωμα να ζητήσουν από την αεροπορική εταιρεία να κλείσει μια νέα πτήση δωρεάν”, δήλωσε ο Radchenko.
Ο ίδιος ενημέρωσε ότι όσοι έχουν μη επιστρεπτέο εισιτήριο μπορούν να ζητήσουν από την αεροπορική εταιρεία επιστροφή χρημάτων.
Πρότεινε ότι οι επιβάτες μπορούν ακόμη να “διεκδικήσουν πίσω τους φόρους και τα τέλη αεροδρομίου”, εάν η αεροπορική εταιρεία δεν επιστρέψει το κόστος του εισιτηρίου.
Ο διευθύνων σύμβουλος της AirAdvisor πρόσθεσε ότι οι επιβάτες πρέπει να ξοδέψουν επιπλέον χρήματα και να χρησιμοποιήσουν την επιστροφή χρημάτων για να αγοράσουν νέο εισιτήριο.
Το Travel and Tour World αναφέρει ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε απογοήτευση και δυσαρέσκεια τους επιβάτες που ήδη επιβαρύνονται από τους μεγαλύτερους χρόνους αναμονής.
EES πιθανές καθυστερήσεις για τους επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών
Το EES είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πληροφορικής στα σύνορα που έχει σχεδιαστεί για να καταγράφει την είσοδο και την έξοδο υπηκόων τρίτων χωρών που ταξιδεύουν από και προς τον χώρο Σένγκεν.
Θα εφαρμόζεται σε ταξίδια που πραγματοποιούνται εκτός των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ, όπως από το Ηνωμένο Βασίλειο προς τη Γερμανία και αντίστροφα.
Ωστόσο, η ΕΕΑ δεν ισχύει όταν ταξιδεύετε εντός της ΕΕ, όπως από τη Γερμανία στη Σουηδία.
Το σύστημα θα αντικαταστήσει τη χειροκίνητη σφράγιση διαβατηρίων με μια πιο αποτελεσματική και ασφαλή μέθοδο καταγραφής των βιομετρικών δεδομένων των ταξιδιωτών.
Θα επηρεάσει όλους τους ταξιδιώτες εκτός ΕΕ, τόσο τους κατόχους βίζας βραχείας διαμονής όσο και τους υπηκόους χωρών χωρίς βίζα, οι οποίοι είναι Βρετανοί πολίτες.
Αξιωματούχοι ταξιδιωτικών και συγκοινωνιακών υπηρεσιών προειδοποίησαν ότι η EES θα προκαλέσει μεγάλες ουρές και πολύωρες καθυστερήσεις.
Οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ πρέπει να καταθέτουν τα διαβατήριά τους και να σαρώνουν το πρόσωπο και τα δακτυλικά τους αποτυπώματα ενώπιον συνοριοφύλακα της ΕΕ.
Το σύστημα EES θα διατηρεί τα δεδομένα των ταξιδιωτών μόνο για τρία χρόνια και θα ανανεώνεται κάθε φορά που επισκέπτονται τον χώρο Σένγκεν.
Εάν οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ επισκεφθούν ξανά το νησί μετά τη λήξη της ισχύος των δεδομένων τους στο σύστημα EES, πρέπει να καταχωρίσουν εκ νέου τα δεδομένα τους.
Εάν ένας ταξιδιώτης λάβει νέο διαβατήριο, πρέπει επίσης να εγγραφεί εκ νέου στο EES.
Η καταχώριση των διαβατηρίων και των βιομετρικών δεδομένων στο EES αναμένεται να αυξήσει τους χρόνους διεκπεραίωσης, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής των ταξιδιών.
Ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών προέβλεψε ότι ο έλεγχος των συνόρων θα διαρκέσει τουλάχιστον 30 έως 50 τοις εκατό περισσότερο μόλις τεθεί σε λειτουργία η ΕΕΣ.
Παρόλα αυτά, η ΕΕ δεν αναμένει σημαντικές καθυστερήσεις και εκτιμά ότι η εγγραφή στην ΕΣΕ θα διαρκέσει μόνο 90 δευτερόλεπτα έως δύο λεπτά ανά άτομο.
Ζητήματα αξιοπιστίας του συστήματος εισόδου/εξόδου
Ο Radchenko δήλωσε ότι το νέο σύστημα συνοριακών ελέγχων έχει σχεδιαστεί για να “προσφέρει ταξίδια χωρίς τριβές”.
Φοβάται ότι “αν η ανάπτυξη της τεχνολογίας δεν είναι άψογη, οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν χάος στα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου όταν τα συστήματα δεν λειτουργούν”.
Σε περίπτωση που η τεχνολογία αποτύχει, οι υπάλληλοι του προσωπικού των συνόρων θα πρέπει να διενεργούν τους ελέγχους μετανάστευσης χειροκίνητα.
“Τα αεροδρόμια θα πρέπει να έχουν επίγνωση αυτού του γεγονότος – και δεν θα μπορούν να βασίζονται αποκλειστικά στη νέα τεχνολογία”, τόνισε ο Radchenko.
Σήμερα υπάρχουν περίπου 270 ηλεκτρονικές πύλες στα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίες πρέπει να αναβαθμιστούν για να φιλοξενήσουν το EES.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) έχει σημάνει συναγερμό σχετικά με την αξιοπιστία του συστήματος λόγω των ασυνεπών και καθυστερημένων εθνικών δοκιμών.
Πρόσθεσε ότι υπήρξε έλλειψη σχεδίων έκτακτης ανάγκης εάν οι χώρες δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένες.
Η ΙΑΤΑ και άλλοι φορείς αεροπορικών εταιρειών απαίτησαν από την ΕΕ να συμπεριλάβει υποστήριξη 24/7 για να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να βοηθήσουν τους ταξιδιώτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την ΕΕΣ.
Χωρίς αυτή την υποστήριξη, θα “υποβαθμίσει σοβαρά την εμπειρία των ταξιδιωτών”.
Τέρμα οι κρατήσεις πτήσεων της τελευταίας στιγμής
Εκτός από τις πιθανές μεγάλες καθυστερήσεις, η ΕΕΑ θα επηρεάσει επίσης τα αεροπορικά ταξίδια εντός και εκτός των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ.
Οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να επαληθεύουν την επιλεξιμότητα των επιβατών πριν από την αναχώρηση, αποστέλλοντας ερωτήματα επαλήθευσης στο σύστημα EES.
Θα είναι υπεύθυνες εάν οι αεροπορικές εταιρείες επιτρέψουν σε επιβάτες που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις να επιβιβαστούν στο αεροπλάνο με προορισμό την ΕΕ.
Οι αεροπορικές εταιρείες και οι οργανισμοί αεροπορικών εταιρειών έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον χρόνο που απαιτείται για την εκ των προτέρων επαλήθευση.
Οι αεροπορικές εταιρείες εξέφρασαν την ανησυχία ότι 48 ώρες πριν από την απογείωση “είναι πολύ μεγάλες” για να επιβεβαιώσει το σύστημα την επιλεξιμότητα των επιβατών.
Υπογράμμισαν ότι η EES θα μπορούσε να αποτρέψει τους επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών από το να κλείνουν πτήσεις της τελευταίας στιγμής.
Εκκλήσεις για καθυστέρηση της εκτόξευσης του EES έως το 2025
Για την υποστήριξη της ΕΕΑ, τα αεροδρόμια πρέπει επίσης να επενδύσουν σε νέες υποδομές, όπως βιομετρικούς σαρωτές και αυτοματοποιημένα κιόσκια.
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος για τους φορείς εκμετάλλευσης αερολιμένων, το οποίο θα μπορούσε να μετακυλιστεί στις αεροπορικές εταιρείες και, τελικά, στους επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών.
Οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ θα πρέπει επίσης να επικαιροποιήσουν τις διαδικασίες επεξεργασίας των επιβατών τους για να προσαρμοστούν στο νέο σύστημα.
Πρέπει να ενημερώνουν τους επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τις νέες απαιτήσεις και να διασφαλίζουν τη συμμόρφωση για την αποφυγή καθυστερήσεων.
Η ΕΕ είναι σταθερή στη θέση της για την εφαρμογή του νέου ελέγχου των συνοριακών συστημάτων της τον Οκτώβριο του 2024.
Ωστόσο, πολλοί επαγγελματίες του κλάδου των μεταφορών και κυβερνητικοί αξιωματούχοι έχουν παροτρύνει την ΕΕ να καθυστερήσει την εφαρμογή της EES μέχρι τις αρχές του 2025.
Ορισμένοι ανέφεραν καθυστερήσεις στην προετοιμασία της ΕΥΕ και την εισαγωγή της εφαρμογής της ΕΥΕ για κινητά τηλέφωνα, η οποία θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση των μεγάλων ουρών και των χρόνων αναμονής.
Μεταξύ άλλων ανησυχιών είναι η ανάγκη για περισσότερες ενημερωτικές εκστρατείες σχετικά με την ΕΕΑ για τους επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών.
Πρόσφατη μελέτη στο Ηνωμένο Βασίλειο αποκάλυψε ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των Βρετανών πολιτών εξακολουθούν να μην γνωρίζουν την ΕΕΑ.