Οι συνοριακές διαβάσεις επιταχύνουν τις προετοιμασίες για την έναρξη λειτουργίας του νέου συστήματος εισόδου/εξόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Η Getlink, ο φορέας εκμετάλλευσης της σήραγγας της Μάγχης (πρώην Eurotunnel), εγκαθιστά άλλα 224 περίπτερα EES για να εξασφαλίσει ομαλή και αποτελεσματική μετακίνηση.
Αυτή η σημαντική τεχνολογική αναβάθμιση βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη στον τερματικό σταθμό του Folkestone, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την εγκατάσταση της EES στις 10 Νοεμβρίου.
Η κίνηση αυτή αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας προσαρμογής στο νέο συνοριακό σύστημα της ΕΕ που θα επηρεάσει σημαντικά τα ταξίδια.
Τι σημαίνουν περισσότερα περίπτερα EES για τους ταξιδιώτες
Το EES είναι ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα συνοριακών ελέγχων που θα αντικαταστήσει τη χειροκίνητη σφράγιση διαβατηρίων στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.
Με το νέο σύστημα, οι ταξιδιώτες εκτός ΕΕ πρέπει να καταγράφουν βιομετρικά δεδομένα κατά την είσοδο και την έξοδο από την ΕΕ.
Τα βιομετρικά δεδομένα, τα οποία περιλαμβάνουν σαρώσεις δακτυλικών αποτυπωμάτων και φωτογραφίες αναγνώρισης προσώπου, θα αποθηκεύονται σε μια κεντρική βάση δεδομένων.
Η ΕΥΕ αποσκοπεί στην ενίσχυση της ασφάλειας σε ολόκληρο τον χώρο Σένγκεν. Έχει σχεδιαστεί για να βοηθά τις αρχές να εντοπίζουν και να παρακολουθούν τα άτομα που εισέρχονται και εξέρχονται από την περιοχή.
Αυτή η νέα απαίτηση σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή για όσους διασχίζουν τα σύνορα μέσω του Eurotunnel.
Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να υπολογίσουν επιπλέον χρόνο για την αρχική καταχώριση των βιομετρικών δεδομένων, όταν η EES τεθεί σε εφαρμογή.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, αυτή η αρχική βιομετρική εγγραφή πρέπει να γίνεται ενώπιον συνοριακού υπαλλήλου της ΕΕ.
Πρέπει επίσης να είναι προετοιμασμένοι να περιμένουν τους ταξιδιώτες για την καταγραφή των βιομετρικών πληροφοριών, ιδίως σε περιόδους με μεγάλη κίνηση.
Ειδικά σχεδιασμένα περίπτερα EES για τους ταξιδιώτες οχημάτων
Για να αντιμετωπίσει τις νέες απαιτήσεις βιομετρικών ελέγχων, η Getlink επένδυσε στην εγκατάσταση 224 περιπτέρων EES στο Folkestone του Ηνωμένου Βασιλείου (UK).
Ο στόχος είναι να αποφευχθούν τυχόν καθυστερήσεις που θα μπορούσαν να προκύψουν από τους πρόσθετους ελέγχους που απαιτούνται από την ΕΕΕ.
Αυτά τα νέα κιόσκια έχουν σχεδιαστεί για να επεξεργάζονται έως και 2.000 επιβάτες ή περίπου 700 οχήματα ανά ώρα.
Είναι ειδικά σχεδιασμένα για να εξυπηρετούν τους ταξιδιώτες με οχήματα, σε αντίθεση με τα τυπικά περίπτερα στα αεροδρόμια που προορίζονται για πεζή κίνηση.
Αυτή η σχεδιαστική σκέψη ήταν ζωτικής σημασίας, καθώς η σήραγγα της Μάγχης είναι μια μοναδική διαδρομή ταξιδιού όπου οι περισσότεροι επιβάτες επιβαίνουν σε οχήματα και όχι με τα πόδια.
Η Getlink σημείωσε ότι κατά τη φάση των δοκιμών, οι εθελοντές βρήκαν τον βιομετρικό εξοπλισμό “σύγχρονο, γρήγορο και εύχρηστο”.
Η εταιρεία τόνισε την ανάγκη για περισσότερα περίπτερα EES για την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων και τη διασφάλιση της ομαλής μετάβασης στο νέο σύστημα.
Νέες υποδομές για την αποφυγή μεγάλων ουρών αναμονής
Η Getlink έχει επίσης βελτιώσει σημαντικά τις εγκαταστάσεις οδήγησης στον τερματικό σταθμό του Folkestone και στον τερματικό σταθμό διέλευσης των γαλλικών συνόρων στο Coquelles.
Ολοκλήρωσε την κατασκευή πάνω από 7.000 τετραγωνικών μέτρων νέων στεγασμένων διαδρόμων για να παρέχει “προστασία παντός καιρού” στους ταξιδιώτες.
Η υποδομή αυτή αναμένεται να εξορθολογήσει τη ροή της κυκλοφορίας και να μειώσει την πιθανή συμφόρηση στα σύνορα μόλις ξεκινήσει η ΕΕΑ.
Η εταιρεία εισήγαγε επίσης ένα σύστημα δυναμικής σήμανσης και ευφυούς κατανομής λωρίδων κυκλοφορίας στο Folkestone.
Το σύστημα αυτό λειτουργεί σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που παρέχουν οι επιβάτες κατά την κράτηση των εισιτηρίων τους.
Κατά την άφιξη στο check-in, μια κάμερα διαβάζει την πινακίδα κυκλοφορίας του οχήματος και την αντιστοιχίζει με τα στοιχεία των επιβατών που καταχωρήθηκαν κατά την κράτηση.
Στη συνέχεια, το σύστημα κατευθύνει το όχημα στη σωστή λωρίδα και οδηγεί τους ταξιδιώτες στα κατάλληλα κιόσκια ανάλογα με την ιδιότητα ή την εθνικότητά τους.
Αυτό το έξυπνο σύστημα κατανομής λωρίδων είναι ζωτικής σημασίας για τη στρατηγική της Getlink να διατηρεί την κυκλοφορία ομαλά μέσα στους τερματικούς σταθμούς.
Το σύστημα μειώνει τα σημεία συμφόρησης με την προδιαλογή των οχημάτων και την κατεύθυνσή τους στη σωστή λωρίδα, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι όλοι οι ταξιδιώτες, είτε πρόκειται για συχνούς μετακινούμενους είτε για περιστασιακούς τουρίστες, θα βιώσουν την ελάχιστη δυνατή αναστάτωση κατά την έναρξη της ΕΕΑ.
Ανησυχίες για πιθανές προκλήσεις
Η εγκατάσταση νέων περιπτέρων και υποδομών EES είναι ένα σημαντικό βήμα προς την προετοιμασία της EES.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν ευρύτερες ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο της ΕΣΑ στα ταξίδια μέσω του Eurotunnel και άλλων λιμένων.
Η ανησυχία για το ενδεχόμενο μεγαλύτερων ουρών στα συνοριακά περάσματα παραμένει ακόμη και μετά από περισσότερες προετοιμασίες.
Ο πρόσθετος χρόνος που απαιτείται για τη συλλογή βιομετρικών δεδομένων θα μπορούσε να επιβραδύνει τη ροή της κυκλοφορίας, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής.
Δεδομένου ότι το Eurotunnel είναι μια σημαντική διαδρομή τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα εμπορεύματα, τυχόν καθυστερήσεις θα μπορούσαν να έχουν αλυσιδωτές επιπτώσεις.
Λίγα λεπτά πρόσθετου χρόνου επεξεργασίας για κάθε επιβάτη μπορούν να αθροιστούν και να επηρεάσουν τα δρομολόγια, προκαλώντας απογοήτευση στους ταξιδιώτες.
Υπάρχουν επίσης ανησυχίες σχετικά με τον περιορισμένο χρόνο που είναι διαθέσιμος για τη δοκιμή του νέου συστήματος.
Ενώ η Getlink έχει πραγματοποιήσει αρχικές δοκιμές, η πραγματική δοκιμή θα γίνει όταν το EES θα είναι πλήρως λειτουργικό και θα επεξεργάζεται χιλιάδες ταξιδιώτες καθημερινά.
Τυχόν τεχνικές δυσλειτουργίες ή ανεπάρκειες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντικές καθυστερήσεις, ιδίως σε περιόδους αιχμής.
Η ΕΕΑ θα απαιτήσει από τους ταξιδιώτες να είναι υπομονετικοί και να προσαρμόζονται στις νέες διαδικασίες καθώς το σύστημα θα τελειοποιείται.
Χρηματοδότηση και πιθανή αύξηση του κόστους ταξιδιού
Το Ηνωμένο Βασίλειο δεσμεύτηκε για χρηματοδότηση ύψους 10,5 εκατομμυρίων λιρών για να βοηθήσει στη συμμόρφωση με την ΕΣΑ και διέθεσε 3,5 εκατομμύρια λίρες ρητά για τη σήραγγα της Μάγχης.
Η Getlink θα χρησιμοποιήσει τα κονδύλια για την εγκατάσταση και δοκιμή της νέας τεχνολογίας στον τερματικό σταθμό της στο Ηνωμένο Βασίλειο και για την πρόσληψη και εκπαίδευση προσωπικού, το οποίο θα επικεντρωθεί στην παροχή βοήθειας στους επιβάτες της ΕΕΑ.
Από την έναρξη των προετοιμασιών για την EES, η εταιρεία έχει επενδύσει περισσότερα από 70 εκατομμύρια λίρες για να διασφαλίσει ότι οι ταξιδιώτες δεν θα αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν ανησυχίες ότι το κόστος συντήρησης και λειτουργίας των νέων περιπτέρων και υποδομών της ΕΥΕ θα μπορούσε να επηρεάσει το κόστος των ταξιδιών.
Ο πλήρης αντίκτυπος της ΕΕΣ θα γίνει σαφής μόνο όταν το σύστημα ΕΕΣ τεθεί σε λειτουργία τον Νοέμβριο.
Ενώ όλες οι προετοιμασίες αποσκοπούν στην εξασφάλιση ομαλής μετάβασης, οι ταξιδιώτες θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για πιθανές προσαρμογές.