Η ΕΕ συντάσσει νέους κανόνες για την αναστολή των ταξιδιών χωρίς βίζα για τρίτες χώρες

| 18 Μαρτίου, 2024
Η ΕΕ συντάσσει νέους κανόνες για την αναστολή των ταξιδιών χωρίς βίζα για τρίτες χώρες

Οι εκπρόσωποι των κρατών μελών του Κοινοβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) προχωρούν στη σύνταξη νέων κανονισμών για την αναστολή των ταξιδιών χωρίς θεώρηση για τρίτες χώρες.

Η νέα νομοθεσία θα επηρεάσει 61 κράτη εκτός ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ), οι πολίτες του οποίου μπορούν να ταξιδεύουν στη ζώνη Σένγκεν χωρίς θεώρηση.

Οι υπήκοοι αυτών των χωρών χωρίς βίζα μπορούν να παραμείνουν στη ζώνη Σένγκεν για 90 ημέρες σε οποιαδήποτε περίοδο 180 ημερών.

“Ο νέος αυτός νόμος, όταν εγκριθεί, θα ενισχύσει την εργαλειοθήκη της ΕΕ για την αντιμετώπιση καταστάσεων κατά τις οποίες η απαλλαγή από την υποχρέωση θεώρησης γίνεται κατάχρηση ή λειτουργεί εις βάρος των συμφερόντων της ΕΕ”, αναφέρεται στη δήλωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Το σχέδιο συμφωνίας, που υπογράφηκε στις 13 Μαρτίου 2024, θα επιτρέψει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Τα δύο μέρη πρέπει να καταλήξουν σε συναίνεση για τη σύνταξη του τελικού νομικού εγγράφου που θα επικαιροποιεί τους κανόνες αναστολής της απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης για τρίτες χώρες.

Νέοι λόγοι για την αναστολή της αναστολής ταξιδιών χωρίς θεώρηση

Οι επικαιροποιημένοι κανονισμοί θα διευρύνουν τις επιλογές της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κατάχρησης των ταξιδιών χωρίς θεώρηση στην ΕΕ.

Πρόσθεσε νέους λόγους για να αναστείλει η ΕΕ τα ταξίδια χωρίς θεώρηση για μια τρίτη χώρα. Αυτά περιλαμβάνουν

Απροσάρμοστες πολιτικές απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης

Η πρώτη είναι όταν μια χώρα χωρίς θεώρηση δεν ευθυγραμμίζεται πλέον με την πολιτική της ΕΕ για την απαλλαγή από την υποχρέωση θεώρησης.

Ένα παράδειγμα είναι η αύξηση των αφίξεων στην ΕΕ, ιδίως όταν η τρίτη χώρα βρίσκεται κοντά στην ΕΕ.

Καθεστώς ιθαγένειας επενδυτών

Μια δεύτερη προσθήκη στους πιθανούς λόγους για την αναστολή της απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης είναι όταν η τρίτη χώρα εφαρμόζει καθεστώς ιθαγένειας επενδυτή.

Το καθεστώς υπηκοότητας επενδυτών προσφέρει υπηκοότητα/διαμονή για επενδύσεις χωρίς να απαιτείται γνήσιος δεσμός με τη χώρα.

Στους ξένους επενδυτές χορηγείται συχνά υπηκοότητα με ελάχιστους ή καθόλου ελέγχους ιστορικού.

Με τον τρόπο αυτό, αποκτούν διαβατήριο από την εν λόγω τρίτη χώρα, το οποίο επιτρέπει την είσοδο στη ζώνη Σένγκεν χωρίς θεώρηση.

Η ΕΕ έχει συχνά επικρίνει τέτοια συστήματα, όχι μόνο αυτά που εφαρμόζονται από τρίτες χώρες αλλά και από κράτη μέλη της ΕΕ.

Τα καθεστώτα υπηκοότητας για επενδυτές θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως κερκόπορτα εισόδου για εγκληματίες και διεφθαρμένα άτομα στην Ευρώπη.

Έλλειψη νόμων και διαδικασιών για την ασφάλεια των εγγράφων

Τρίτον, οι υβριδικές απειλές και οι ελλείψεις στους νόμους ή τις διαδικασίες ασφάλειας εγγράφων.

Οι νόμοι για την ασφάλεια των εγγράφων αναφέρονται στη νομοθεσία που δημιουργήθηκε για την προστασία ευαίσθητων ή εμπιστευτικών πληροφοριών που περιέχονται σε έγγραφα.

Αυτοί οι νόμοι αποτρέπουν τη μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, χρήση, αποκάλυψη ή καταστροφή αυτών των πληροφοριών.

Αιφνίδια μείωση των σχέσεων με την ΕΕ

Οι αντιπρόσωποι των κρατών μελών αποφάσισαν επίσης να προσθέσουν στο σχέδιο την αναστολή των ταξιδιών χωρίς βίζα σε περίπτωση “σημαντικής και απότομης” μείωσης των σχέσεων της ΕΕ με την τρίτη χώρα.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για θέματα που σχετίζονται με τα “ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες”.

Υφιστάμενοι λόγοι αναστολής ταξιδιών χωρίς θεώρηση

Επί του παρόντος, η κυβέρνηση της ΕΕ έχει ήδη ορίσει τους ακόλουθους λόγους για την αναστολή της απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης για άλλες χώρες.

  • Έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των υπηκόων τρίτων χωρών στους οποίους έχει απαγορευτεί η είσοδος ή οι οποίοι παραμένουν υπερβολικά στο χώρο Σένγκεν.
  • Ο αριθμός των αβάσιμων αιτήσεων ασύλου από πολίτες τρίτων χωρών με χαμηλό ποσοστό αναγνώρισης έχει αυξηθεί σημαντικά.
  • Η χώρα δεν συνεργάζεται με την ΕΕ όσον αφορά την επανεισδοχή ή την αποδοχή ατόμων από τα οποία έχει ζητηθεί να εγκαταλείψουν το έδαφος της ΕΕ. Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε κίνδυνο ή άμεση απειλή για τη δημόσια τάξη ή την εσωτερική ασφάλεια, όπως η αύξηση των ποινικών αδικημάτων.
  • Η χώρα απέτυχε να εκπληρώσει τα κριτήρια απελευθέρωσης της βίζας για να αποκτήσει καθεστώς απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης. Αυτό διευκρινίζεται με μεγαλύτερη σαφήνεια στον νέο κανονισμό.

Όριο και διάρκεια αναστολής χωρίς βίζα

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο περιέγραψε επίσης λεπτομερώς τα κατώτατα όρια ή σημεία αναφοράς για την ενεργοποίηση της αναστολής των ταξιδιών χωρίς θεώρηση.

Τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν ορίσει το όριο στο 30 % αντί του προτεινόμενου 50 %.

Αυτό ισχύει για την αύξηση των περιπτώσεων άρνησης εισόδου και παράτασης παραμονής, των αβάσιμων αιτήσεων ασύλου και των σοβαρών ποινικών αδικημάτων.

Από την άλλη πλευρά, το σημείο αναφοράς για να καθοριστεί αν ένα ποσοστό αναγνώρισης ασύλου θεωρείται χαμηλό έχει οριστεί στο 20 τοις εκατό αντί του προτεινόμενου τεσσάρων τοις εκατό.

Η περίοδος αναφοράς για τον προσδιορισμό των περιστάσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε αναστολή της απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης επικαιροποιήθηκε σε τουλάχιστον δύο μήνες.

Αυτό θα επιτρέψει να εξεταστούν πιο εκτεταμένες περίοδοι, όπως οι ετήσιες τάσεις, αντί για ξαφνικές αλλαγές στις σχετικές συνθήκες.

Η περίοδος προσωρινής αναστολής για την απαλλαγή από την υποχρέωση θεώρησης παρατάθηκε από 9 σε 12 μήνες. Η ΕΕ έχει επίσης τη δυνατότητα να την παρατείνει για επιπλέον 24 μήνες.

Σύμφωνα με τον ισχύοντα κανόνα, η διάρκεια της προσωρινής αναστολής της απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης είναι μόνο 18 μήνες.

Κατά τη διάρκεια της περιόδου αναστολής, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ξεκινήσει συζητήσεις με την τρίτη χώρα για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που προκάλεσαν την αναστολή.

“Εάν δεν βρεθεί λύση για να διορθωθεί η κατάσταση, η ΕΕ μπορεί να αποφασίσει να ανακαλέσει οριστικά το καθεστώς απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης”, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η ΕΕ για τη βελτίωση της ασφάλειας των συνόρων

Η επικαιροποίηση των ισχυόντων νόμων για την αναστολή των ταξιδιών χωρίς θεώρηση για τρίτες χώρες αποσκοπεί στην καταπολέμηση “σημαντικών προκλήσεων σε θέματα μετανάστευσης και ασφάλειας”.

Για παράδειγμα, η παράταση της παραμονής και οι αβάσιμες αιτήσεις ασύλου μπορούν να οδηγήσουν σε παράτυπη μετανάστευση.

Η ΕΕ πρόκειται να εφαρμόσει περισσότερες λύσεις και εγγυήσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας των συνόρων της.

Το νέο αυτοματοποιημένο βιομετρικό σύστημα συνόρων, το σύστημα εισόδου/εξόδου (EES ), θα τεθεί σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 2024.

Οι ταξιδιώτες χωρίς βίζα και οι κάτοχοι βίζας μικρής διάρκειας που επισκέπτονται τη ζώνη Σένγκεν της ΕΕ πρέπει να καταγράφουν δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου στα σύνορα.

Η ΕΥΕ θα καταγράφει την είσοδο, την έξοδο και τις αρνήσεις, καθώς και θα εντοπίζει άτομα που παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα και άτομα που χρησιμοποιούν πλαστά έγγραφα.

Πριν ταξιδέψουν στη ζώνη Σένγκεν, οι ταξιδιώτες χωρίς βίζα πρέπει επίσης να αποκτήσουν ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Εξουσιοδότησης Ταξιδίου (ETIAS).

Το ETIAS, το οποίο λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με την ηλεκτρονική ταξιδιωτική άδεια του Ηνωμένου Βασιλείου (UK ETA), πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία στα μέσα του 2025.

Το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ υπέγραψαν επίσης πρόσφατα συμφωνία συνεργασίας για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης στην περιοχή.