Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να προετοιμάζονται για μεγάλες καθυστερήσεις μόλις τεθεί σε λειτουργία το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα συνοριακών ελέγχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Περισσότερα στοιχεία υποβλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ελέγχου του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ) σχετικά με το νέο σύστημα εισόδου/εξόδου της ΕΕ (EES).
Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι ένα από τα στοιχεία που υποβλήθηκαν προειδοποιούσε για πιθανές 14ωρες καθυστερήσεις για τους ταξιδιώτες που διασχίζουν τα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.
Ο υπερβολικός χρόνος αναμονής οφείλεται κυρίως στους ταξιδιώτες που φθάνουν με αυτοκίνητα ή πούλμαν στους συνοριακούς ελέγχους.
Οι επιβάτες θα πρέπει να αποβιβαστούν για να εγγραφούν και να υποβληθούν σε βιομετρικούς ελέγχους και στη συνέχεια να επιστρέψουν στο όχημά τους.
Σύμφωνα με την ΕΕΣ, οι πολίτες τρίτων χωρών που ταξιδεύουν στον χώρο Σένγκεν πρέπει να καταγράφουν δακτυλικά αποτυπώματα και σαρώσεις προσώπου στα σύνορα.
Αντί για τη σφράγιση διαβατηρίου κατά την άφιξη, το EES θα τεκμηριώνει τις εισόδους και τις εξόδους ηλεκτρονικά χρησιμοποιώντας τα βιομετρικά δεδομένα του ταξιδιώτη.
Η εφαρμογή της EES έχει καθυστερήσει πολλές φορές, αλλά τώρα έχει οριστεί να ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2024.
Περισσότερα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από την επιτροπή του Ηνωμένου Βασιλείου
Σε ακρόαση που πραγματοποιήθηκε στις 25 Ιανουαρίου 2024, διάφορα μέρη παρουσίασαν γραπτά στοιχεία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ελέγχου του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου.
Το Ashford Borough Council, η εμπορική ένωση UKinbound travel, η Tourism Alliance, η Eurostar και η Airlines UK, μεταξύ άλλων, εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την επικείμενη ανάπτυξη του συστήματος εισόδου/εξόδου.
Τα στοιχεία έδειξαν ότι ο υπερβολικός χρόνος αναμονής στα σύνορα είναι ύψιστης σημασίας μόλις τεθεί σε λειτουργία η ΕΥΕ.
Άλλα ζητήματα που οδηγούν σε μεγάλες ουρές στα σύνορα είναι η κυκλοφοριακή συμφόρηση κατά μήκος των κύριων οδικών αξόνων και η πιθανή μείωση του αριθμού των επισκεπτών αρκετών τοπικών επιχειρήσεων.
“Τα στοιχεία αυτά δίνουν μια ανησυχητική εικόνα των πιθανών κινδύνων που περιβάλλουν την εφαρμογή του συστήματος εισόδου/εξόδου”, δήλωσε ο Sir William Cash, πρόεδρος της Επιτροπής Ευρωπαϊκού Ελέγχου του βρετανικού κοινοβουλίου.
Και πρόσθεσε: “Είναι σαφές ότι αυτή η πολιτική θα μπορούσε να έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις, όχι μόνο για τους τουρίστες και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, αλλά και για τις τοπικές επιχειρήσεις. Καλώ τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων και στις δύο πλευρές της Μάγχης να λάβουν υπόψη τους αυτά τα στοιχεία”.
Οι χρονοβόρες καθυστερήσεις στα σύνορα επηρεάζουν την τοπική οικονομία
Το δημοτικό συμβούλιο του Άσφορντ δήλωσε ότι οι ταξιδιώτες μπορεί να χρειαστεί να περιμένουν έως και 14 ώρες στο λιμάνι του Ντόβερ σε ένα “λογικά χειρότερο σενάριο”.
“Οι ουρές για τους τουρίστες έχουν αναφερθεί ως εύλογη χειρότερη περίπτωση έως και 14 ώρες”, δήλωσε το Συμβούλιο.
Οι υπεύθυνοι του λιμανιού του Ντόβερ είχαν προηγουμένως εκφράσει την άποψη ότι το σύστημα εισόδου/εξόδου θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το σύστημα “δεν θα ήταν σε θέση να επεξεργαστεί τον σημερινό όγκο αυτοκινήτων και πούλμαν” λόγω περιορισμένου χώρου.
“Χωρίς αξιοποιήσιμα συστήματα” σε ισχύ, το Συμβούλιο δήλωσε ότι η EES θα διαταράξει σημαντικά την οικονομία του Kent και του Ashford και τους τοπικούς κατοίκους.
Οι παρατεταμένες καθυστερήσεις στο λιμάνι θα μπορούσαν να προκαλέσουν την απόφραξη μεγάλων οδικών αξόνων από οχήματα, εμποδίζοντας την πρόσβαση στο Eurotunnel στο Folkestone.
“Τέτοιες ουρές θα δημιουργήσουν ανησυχίες για την ευημερία των επιβατών και θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις τοπικές κοινότητες, και συγκεκριμένα στις πόλεις Ντόβερ, Φόλκεστοουν και Άσφορντ”, υπογράμμισε το Συμβούλιο.
Ο τουριστικός οργανισμός Visit Kent δήλωσε επίσης ότι οι καθυστερήσεις στα σύνορα θα μπορούσαν να ενεργοποιήσουν το σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας “Operation Brock”.
Στην έρευνα του Αυγούστου 2023, το 13% των επιχειρήσεων ανέφερε μείωση του αριθμού των επισκεπτών από ένα έως 40% λόγω της επιχείρησης Brock.
Πάνω από το 50% των αξιοθέατων του Κεντ ανέφεραν την απώλεια επισκεψιμότητας ως κορυφαία ανησυχία. Συγκριτικά, το 38% ανησυχούσε για την αναστάτωση στα ταξίδια και το 21% για την επιχείρηση Brock.
Το EES έχει σχεδιαστεί για αεροδρόμια, όχι για τερματικούς σταθμούς στο κέντρο της πόλης
Η Eurostar υποστήριξε ότι το σύστημα εισόδου/εξόδου είναι πιο κατάλληλο για αεροδρόμια παρά για τερματικούς σταθμούς στο κέντρο της πόλης με περιορισμένο χώρο.
Ο φορέας εκμετάλλευσης τρένων υψηλής ταχύτητας δήλωσε ότι η εφαρμογή του νέου συνοριακού συστήματος της ΕΕ ήταν μια “μοναδική πρόκληση”.
Αυτό οφείλεται στους παράλληλους συνοριακούς ελέγχους, όπου οι έλεγχοι διενεργούνται πριν από την αναχώρηση αντί για την άφιξη.
“Η EES θα αποτελέσει πρόκληση για τις καθημερινές λειτουργίες στο London St Pancras International”, αναφέρεται στη δήλωση που υπέβαλε η Eurostar.
Ο φορέας εκμετάλλευσης τρένων έχει επενδύσει 67 εκατομμύρια λίρες σε νέες υποδομές και έχει βελτιώσει τις διαδικασίες για τη διαχείριση των επιπτώσεων της EES.
Η Eurostar προειδοποίησε ότι, χωρίς τις αναβαθμίσεις, οι τερματικοί σταθμοί της θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ουρές άνω της μίας ώρας κατά τις ώρες αιχμής.
Από την άλλη πλευρά, η Getlink, η ευρωπαϊκή δημόσια εταιρεία που διαχειρίζεται τη σήραγγα της Μάγχης, δήλωσε ότι η EES θα προσθέσει πέντε έως επτά λεπτά στο συνολικό χρόνο ταξιδιού των επιβατών.
Ο φορέας εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών υπηρεσιών υψηλής ταχύτητας High Speed 1 του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε επίσης ότι η απουσία ηλεκτρονικής προεγγραφής θα “ασκούσε τεράστια πίεση στις υποδομές του St Pancras International”.
Η Eurostar προειδοποίησε επίσης ότι η προσαρμογή στις πιο πολύπλοκες διαδικασίες συνοριακών ελέγχων μπορεί να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Αυτό “δεν θα συμβεί μόνο κατά τους πρώτους μήνες, όταν αναμένεται να εγγραφούν στο EES μεγάλοι όγκοι επιβατών πρώτης εισόδου”, δήλωσε η Eurostar.
Το σύστημα εισόδου/εξόδου είναι ένα βήμα προς τα εμπρός για τα ταξίδια
Παρά τις προκλήσεις, η Eurostar υποστηρίζει ότι ο τερματισμός του συστήματος σφράγισης διαβατηρίων αποτελεί σημαντικό βήμα προς τα εμπρός.
Οι αεροπορικές εταιρείες που κατέθεσαν στοιχεία κατά την ακρόαση επιβεβαίωσαν επίσης ότι το σύστημα EES θα είναι επωφελές μακροπρόθεσμα.
Συμβούλευσαν επίσης τις συνοριακές αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου να είναι προληπτικές και να δημιουργήσουν ευαισθητοποίηση σχετικά με το νέο σύστημα για να ελαχιστοποιήσουν τις διαταραχές.
Η ΕΥΣ υποσχέθηκε ταχύτερους συνοριακούς ελέγχους χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια.
Μαζί με την ΕΕΣ, η ΕΕ θα εφαρμόσει επίσης το νέο ευρωπαϊκό σύστημα ταξιδίων και πληροφοριών και αδειοδότησης (ETIAS) στα μέσα του 2025.
Το ETIAS είναι παρόμοιο με την Ηλεκτρονική Ταξιδιωτική Άδεια (ETA) του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία είναι υποχρεωτική για όλους τους υπηκόους χωρίς βίζα που επισκέπτονται το Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι υπήκοοι που δεν χρειάζονται βίζα, συμπεριλαμβανομένων των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου, θα χρειαστούν EITAS για να επισκεφθούν τον χώρο Σένγκεν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ελέγχου του Ηνωμένου Βασιλείου εξετάζει επίσης τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των συστημάτων EES, ETIAS και ETA του Ηνωμένου Βασιλείου.