Η αύξηση των τελών για τη θεώρηση Σένγκεν τίθεται σε ισχύ από τις 11 Ιουνίου

| 30 Μαΐου, 2024
Η αύξηση των τελών για τη θεώρηση Σένγκεν τίθεται σε ισχύ από τις 11 Ιουνίου

Οι ταξιδιώτες που υποβάλλουν αίτηση για θεώρηση Σένγκεν πρέπει να καταβάλλουν υψηλότερα τέλη από τον επόμενο μήνα.

Η θεώρηση Σένγκεν είναι μια άδεια βραχείας διαμονής που επιτρέπει ταξίδια εντός του χώρου Σένγκεν για διάστημα έως 90 ημερών εντός 180 ημερών.

Η ζώνη Σένγκεν περιλαμβάνει 26 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και τέσσερις γειτονικές χώρες, την Ελβετία, τη Νορβηγία, την Ισλανδία και το Λιχτενστάιν, οι οποίες έχουν καταργήσει τους ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την πρόταση για αύξηση του τέλους θεώρησης Σένγκεν κατά 12%.

Σύμφωνα με το σλοβενικό Υπουργείο Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, “η αύξηση θα ισχύσει παγκοσμίως από τις 11 Ιουνίου 2024”.

Όπως αναφέρεται στο σχέδιο πρότασης, τα νέα τέλη θεώρησης Σένγκεν θα είναι 90 ευρώ για τους ενήλικες και 45 ευρώ για τα παιδιά ηλικίας έξι έως 12 ετών.

Για τις χώρες που δεν είναι συνεργάσιμες στην υποδοχή απελαθέντων πολιτών από τα κράτη μέλη, τα νέα τέλη θεώρησης θα είναι 135 ή 180 ευρώ.

Πριν από την αύξηση των τελών θεώρησης τον Ιούνιο, η θεώρηση Σένγκεν κόστιζε 80 ευρώ και 40 ευρώ για ενήλικες και παιδιά, αντίστοιχα.

Για την επανεισδοχή ατόμων που απελάθηκαν από κράτη μέλη, τα προηγούμενα τέλη ήταν 120 ή 160 ευρώ.

Η αύξηση των τελών θεώρησης Σένγκεν είναι αποτέλεσμα της συνήθους επανεξέτασης των τελών θεώρησης της ΕΕ κάθε τρία χρόνια.

Κατά την πιο πρόσφατη επανεξέταση τον Δεκέμβριο του 2023, η αύξηση των τελών θεώρησης έλαβε “συντριπτική πλειοψηφία” υποστήριξης.

Η Επιτροπή επικαλέστηκε τα αυξημένα ποσοστά πληθωρισμού και τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων στα κράτη μέλη ως λόγους για την αύξηση των τελών θεώρησης.

Η ΕΕ αύξησε για τελευταία φορά τα τέλη θεώρησης Σένγκεν τον Φεβρουάριο του 2020, όταν το κόστος υποβολής αίτησης αυξήθηκε από 60 ευρώ σε 80 ευρώ.

Δεν έχει ανακοινώσει την ημερομηνία για την αύξηση των τελών θεώρησης. Ωστόσο, η Επιτροπή αναμένεται να το δημοσιεύσει στην επίσημη εφημερίδα της μέχρι το τέλος της εβδομάδας.

Η ΙΑΤΑ προειδοποιεί ότι τα υψηλότερα τέλη θεώρησης μπορεί να αποτρέψουν τον τουρισμό

Η πρόταση για την αύξηση των τελών θεώρησης Σένγκεν αντιμετωπίστηκε με αποδοκιμασία από πολλά διαφορετικά κόμματα.

“Κανένα από τα σχόλια που ελήφθησαν δεν ήταν υπέρ της αύξησης των τελών”, σημειώνεται στην πρόταση της Επιτροπής της ΕΕ.

Σε πολλά σχόλια υποστηρίχθηκε ότι το υψηλό κόστος ζωής και ο πληθωρισμός μπορεί να εμποδίσουν τα ταξίδια και να αποτρέψουν τις επαφές μεταξύ των ανθρώπων.

Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) δημοσίευσε έκθεση σχετικά με τις επιπτώσεις των αυξημένων τελών θεώρησης στα ταξίδια.

“Αυτή η αναθεώρηση μπορεί να αποθαρρύνει τους τουρίστες από το να επιλέγουν προορισμούς Σένγκεν”, αναφέρει το σχόλιο της ΙΑΤΑ.

Πρόσθεσε ότι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον τουρισμό της ΕΕ “ιδίως όταν άλλα μέρη δεν απαιτούν βίζα ή προσφέρουν πιο οικονομικές επιλογές”.

Η αύξηση των τελών θεώρησης θα καταστήσει τα ταξίδια στη ζώνη Σένγκεν λιγότερο προσιτά και θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στις τοπικές οικονομίες.

Σε άλλα σχόλια σχετικά με την πρόταση αναφέρεται η “αντιληπτή κακή ποιότητα των υπηρεσιών θεωρήσεων”.

Αυτές περιλαμβάνουν δυσκολίες στην εξασφάλιση διορισμών, ασυνεπείς πρακτικές μεταξύ των κρατών μελών και έλλειψη διαφάνειας.

Ορισμένοι ερωτηθέντες επέκριναν επίσης τον ρόλο των εξωτερικών παρόχων υπηρεσιών, οι οποίοι συμπεριλήφθηκαν στην προτεινόμενη αύξηση των τελών για τις θεωρήσεις Σένγκεν.

Ευθυγράμμιση των νέων τελών θεώρησης με την ψηφιοποίηση της θεώρησης Σένγκεν

Στα σχόλιά της, η ΙΑΤΑ ενθάρρυνε επίσης την ΕΕ να ευθυγραμμίσει τα τέλη θεώρησης με τα σχέδια ψηφιοποίησης του μπλοκ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται για την ψηφιοποίηση των αιτήσεων θεώρησης Σένγκεν το 2026.

Η ψηφιακή θεώρηση Σένγκεν θα είναι ένας εκτυπώσιμος γραμμωτός κώδικας 2D, ψηφιακά υπογεγραμμένος από την Αρχή Πιστοποίησης της χώρας έκδοσης.

Περιέχει το πρόσωπο του κατόχου της θεώρησης, τα προσωπικά στοιχεία, τη χώρα έκδοσης, τις σχετικές λεπτομέρειες και τους όρους θεώρησης, εφόσον συντρέχει περίπτωση.

Τον Δεκέμβριο του 2023, η ΕΕ ενέκρινε νέους κανόνες που θα επιτρέπουν την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για θεωρήσεις Σένγκεν.

Σύμφωνα με τη νέα πολιτική, η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη θεώρηση Σένγκεν είναι η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων θεώρησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή EU VAP.

Με την ΕΕ VAP, τα προσωπικά ραντεβού δεν θα είναι πλέον απαραίτητα, εκτός από μερικές εξαιρέσεις.

Μόνο οι αιτούντες που υποβάλλουν αίτηση για πρώτη φορά, τα άτομα με άκυρα βιομετρικά δεδομένα και όσοι έχουν νέα ταξιδιωτικά έγγραφα πρέπει να επισκέπτονται τα προξενεία ή τα κέντρα θεωρήσεων.

Οι αιτούντες θα μπορούν να συμπληρώνουν τις αιτήσεις τους, να απαντούν σε ερωτήσεις σχετικές με τα ταξίδια και να μεταφορτώνουν τα απαιτούμενα έγγραφα στην πλατφόρμα.

Μπορούν επίσης να πληρώνουν τα τέλη για τη θεώρηση Σένγκεν ηλεκτρονικά μέσω μιας πύλης που συνδέεται με το VAP της ΕΕ, αλλά εξακολουθούν να έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν στους υπαλλήλους θεώρησης.

Η πλατφόρμα θα διαβιβάζει αυτόματα τις αιτήσεις και τις πληρωμές στις αντίστοιχες χώρες μέλη.

Πορεία προς ένα σύστημα απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης

Η ΙΑΤΑ προέτρεψε επίσης την ΕΕ να επιδιώξει ένα όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό σύστημα απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη χρήση τεχνολογιών διευκόλυνσης της έκδοσης θεωρήσεων, δήλωσε η εμπορική ένωση των αεροπορικών εταιρειών του κόσμου.

Μέχρι τα μέσα του 2025, η ΕΕ θα θέσει σε λειτουργία το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειών Ταξιδίου(ETIAS).

Δεν πρόκειται για θεώρηση αλλά για ηλεκτρονική ταξιδιωτική άδεια για ταξιδιώτες που μπορούν να επισκεφθούν τη ζώνη Σένγκεν χωρίς θεώρηση.

Θα λειτουργεί παρόμοια με το ηλεκτρονικό σύστημα ταξιδιωτικής εξουσιοδότησης των Ηνωμένων Πολιτειών (ESTA) και την ηλεκτρονική ταξιδιωτική εξουσιοδότηση του Ηνωμένου Βασιλείου (ETA).

Η ΕΕ θα εισαγάγει επίσης ένα νέο βιομετρικό σύστημα συνοριακού ελέγχου, το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (ΣΕΕ ), αργότερα μέσα στο έτος.

Το EES θα καταγράφει την είσοδο και την έξοδο των κατόχων θεωρήσεων Σένγκεν βραχείας διαμονής και των υπηκόων που δεν διαθέτουν θεώρηση μέσω σάρωσης προσώπου ή δακτυλικών αποτυπωμάτων.