Το αεροδρόμιο Χίθροου, ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια του κόσμου, χάνει επιβάτες λόγω της νέας ταξιδιωτικής απαίτησης του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΒ).
Η Ηλεκτρονική Ταξιδιωτική Άδεια του Ηνωμένου Βασιλείου (ΗΕΤΑ ) έχει μειώσει σημαντικά τον αριθμό των ατόμων που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο για να μετεπιβιβαστούν σε άλλες πτήσεις.
Το αεροδρόμιο ανέφερε πρόσφατα ότι έχασε περίπου 90.000 επιβάτες διέλευσης σε πτήσεις που απαιτούν από τους ταξιδιώτες να αποκτήσουν βρετανικό ETA, σύμφωνα με την εφημερίδα The Guardian.
Αυτό περιλαμβάνει ταξιδιώτες από επτά χώρες: Κατάρ, Μπαχρέιν, Ιορδανία, Κουβέιτ, Ομάν, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ ).
Η απώλεια επιβατών έχει προκαλέσει ανησυχίες για το πώς η ETA θα μπορούσε να επηρεάσει το Heathrow και την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ο διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου Heathrow, Thomas Woldbye, χαρακτήρισε το βρετανικό σύστημα ETA ως “καταστροφικό για την ανταγωνιστικότητα του κόμβου μας”.
“Καλούμε την κυβέρνηση να επανεξετάσει τη συμπερίληψη των επιβατών αεροπορικής διέλευσης”, τόνισε.
“Κάθε μικρό κομμάτι επιπλέον ανταγωνιστικότητας που μπορεί να προσφέρει η κυβέρνηση στις αερομεταφορές θα συμβάλει στην επίτευξη ζωτικής σημασίας ανάπτυξης για το σύνολο της βρετανικής οικονομίας”, πρόσθεσε ο Woldbye.
Κατά τη διάρκεια των πρώτων τεσσάρων μηνών της εφαρμογής της βρετανικής ETA, το Χίθροου ανέφερε 19.000 λιγότερους επιβάτες διέλευσης από το Κατάρ.
Πώς η ETA του Ηνωμένου Βασιλείου επηρεάζει τους επιβάτες διαμετακόμισης
Η βρετανική κυβέρνηση εισήγαγε το UK ETA στο πλαίσιο των προσπαθειών της να ενισχύσει την ασφάλεια των συνόρων και να διαχειριστεί καλύτερα τη μετανάστευση.
Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι οι ταξιδιώτες που εισέρχονται ή διέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο υποβάλλονται σε επαρκή προκαταρκτικό έλεγχο και εξακρίβωση πριν από την άφιξή τους.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε για τους υπηκόους του Κατάρ τον Νοέμβριο του 2023. Τον Φεβρουάριο του 2024, συμπεριέλαβε υπηκόους άλλων χωρών του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) και της Ιορδανίας.
Το σύστημα ETA του Ηνωμένου Βασιλείου απαιτεί από τους ταξιδιώτες από αυτές τις χώρες να υποβάλουν αίτηση και να λάβουν ταξιδιωτική άδεια πριν από το ταξίδι τους.
Κοστίζει 10 λίρες ανά αίτηση και ισχύει για πολλαπλά σύντομα ταξίδια στο Ηνωμένο Βασίλειο διάρκειας μικρότερης των έξι μηνών σε διάστημα δύο ετών.
Ισχύει για όσους έρχονται στο Ηνωμένο Βασίλειο για τουρισμό, επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους, επιτρεπόμενες επιχειρηματικές δραστηριότητες και σπουδές μικρής διάρκειας.
Οι διερχόμενοι επιβάτες που απλώς αλλάζουν πτήσεις στο Χίθροου ή σε άλλα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου χρειάζονται επίσης μια βρετανική ETA.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου σχεδιάζει να εφαρμόσει το σύστημα ETA του Ηνωμένου Βασιλείου για όλους τους υπηκόους χωρίς βίζα μέχρι το τέλος του 2024.
Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι ταξιδιώτες που μπορούν να επισκεφθούν το Ηνωμένο Βασίλειο χωρίς βίζα θα πρέπει σύντομα να έχουν μια βρετανική ETA πριν από το ταξίδι τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η απαίτηση ETA του Ηνωμένου Βασιλείου για τους υπηκόους της ΕΕ, του ΕΟΧ και της Ελβετίας θα αναβληθεί μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους.
Ανησυχίες της Heathrow σχετικά με το σύστημα ETA του Ηνωμένου Βασιλείου
Οι αξιωματούχοι του Heathrow ανησυχούν πολύ για τον αντίκτυπο της ETA στις λειτουργίες του αεροδρομίου.
Αν και το αεροδρόμιο υποστηρίζει τον στόχο του για τη διασφάλιση των συνόρων της χώρας, δήλωσε ότι οι διερχόμενοι επιβάτες πρέπει να εξαιρούνται.
Ο διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου Heathrow Woldbye είχε επανειλημμένα ζητήσει από τη βρετανική κυβέρνηση να επανεξετάσει το βρετανικό σύστημα ETA για τους επιβάτες διέλευσης.
Η Woldbye και άλλοι φορείς αεροπορικών μεταφορών πιστεύουν ότι η απαίτηση από τους επιβάτες μετεπιβίβασης να λαμβάνουν ΕΤΑ του Ηνωμένου Βασιλείου μειώνει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των αερολιμένων.
Υποστήριξαν ότι το σύστημα μπορεί να αναγκάσει τους επιβάτες να διακινούνται σε άλλα αεροδρόμια που δεν απαιτούν πρόσθετο τέλος.
Οι διερχόμενοι επιβάτες, ιδίως οι επιβάτες αεροπορικής διέλευσης ή όσοι δεν περνούν από συνοριακό έλεγχο, δεν θα πρέπει να χρεώνονται επιπλέον.
Η μείωση των επιβατών διέλευσης αποτελεί τεράστια απώλεια για το Χίθροου, το οποίο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις μετεπιβιβάσεις για να διατηρήσει το καθεστώς του κόμβου.
Θα μπορούσε επίσης να σημαίνει απώλειες για τις βρετανικές αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways και άλλες, που εξαρτώνται από τα έσοδα των επιβατών διέλευσης.
Εάν λιγότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Heathrow ως ενδιάμεσο σταθμό, αυτό θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στην οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου στο σύνολό της.
Ο αριθμός των επιβατών του αεροδρομίου Heathrow εξακολουθεί να αυξάνεται
Παρά τη μείωση των επιβατών μετεπιβίβασης, το Χίθροου εξακολουθεί να σημειώνει συνολική αύξηση του αριθμού των επιβατών του.
Τον Ιούλιο του 2024, το αεροδρόμιο εξυπηρέτησε σχεδόν οκτώ εκατομμύρια επιβάτες, δηλαδή 4,2% αύξηση σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Η αύξηση αυτή έχει καταστήσει το Heathrow το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ευρώπη κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Ξεπέρασε άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια όπως το Άμστερνταμ Σίπχολ, η Φρανκφούρτη και το Παρίσι Σαρλ ντε Γκολ.
“Καταρρίπταμε ρεκόρ επιβατών σχεδόν κάθε μέρα”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Heathrow Woldbye.
Το Χίθροου σημείωσε νέο εβδομαδιαίο ρεκόρ, με περισσότερους από 1,8 εκατομμύρια επιβάτες να διακινούνται από το αεροδρόμιο κάθε εβδομάδα για τρεις συνεχόμενες εβδομάδες.
Είπε ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο για την επίτευξη ενός νέου “πρωτόγνωρου” στόχου, δηλαδή την εξυπηρέτηση οκτώ εκατομμυρίων επιβατών σε ένα μήνα.
Η αύξηση αυτή δείχνει ότι το Χίθροου εξακολουθεί να είναι σημαντικός παίκτης στα παγκόσμια αεροπορικά ταξίδια, ακόμη και με τις προκλήσεις που θέτει η ΕΤΑ.
Το μέλλον της ETA του Ηνωμένου Βασιλείου για τους επιβάτες διαμετακόμισης
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου υπερασπίστηκε το σύστημα ETA, λέγοντας ότι είναι απαραίτητο για την ασφάλεια και την προστασία της χώρας.
Σχεδιάζουν να επεκτείνουν το σύστημα, το οποίο θα μπορούσε να επηρεάσει ακόμη περισσότερους επιβάτες που χρησιμοποιούν το Χίθροου για να μετεπιβιβαστούν σε άλλες πτήσεις.
Το Heathrow και άλλοι ηγέτες του κλάδου των αερομεταφορών πιέζουν για αλλαγές στο σύστημα ETA του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ελπίζουν να ισορροπήσουν μεταξύ της ασφάλειας της χώρας και της διατήρησης της θέσης του Ηνωμένου Βασιλείου ως κορυφαίου προορισμού για παγκόσμια αεροπορικά ταξίδια.
Το αποτέλεσμα αυτής της συζήτησης θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στον μελλοντικό ρόλο του Heathrow ως κύρια πύλη εισόδου στον κόσμο.